بررسی بازار پویانمایی مجارستان

به گزارش فناوری فرهنگی، مجارستان از جمله کشورهایی است که به صورت دقیق و اصولی در زمینه‌ی پویانمایی فعالیت می‌کند و استاندارهای لازم را برای تولید و پخش آن به خوبی رعایت می‌کند. در روز دوم در جشنواره‌ی بین‌المللی پویا‌نمایی تهران،‌ روز روز مجارستانی‌ها بود و در بخش‌های مختلف از جمله پرزنت و سخنرانی،‌ پخش فیلم و گفت و گوهای دو نفره به انتقال تجربه و دانش با حاضرین در جشنواره پرداختند. روز پرکار و شلوغ پاویون بین‌المللی بازار پویانمایی تهران با پرزنت آقای «نوماس کولاریک» نماینده‌ی رسانه و ارتباطات و سیاست‌گذاری رسانه در مجارستان آغاز شد.

 

بیش از 100 سال تجربه

عقبه و سابقه‌ای که برخی از کشورها در زمینه‌ی پویانمایی دارند آن‌ها را از سایر کشورها متمایز و گاهی برتر می‌کند. مجارستان هم با تجربه‌ای بیش از 100 سال در این زمینه یکی از کشورهایی به شمار می‌رود که حرف زیادی برای گفتن دارد. « در کشور مجارستان در دهه‌ی سی پویانمایی شروع به کار کرد و کارگردانان زیادی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند، که افراد صاحب نام و بزرگی را در این عرصه به این کشور و جهان معرفی کرد.

کارگردانانی که در طی این سالها موفق به دریافت جایزه‌های زیاد و بزرگی از جمله جایزه‌ی اسکار شدند. شروع عصر طلایی پویانمایی در مجارستان با آقای مارچ جاکویچ کلید خورد که چندین بار به تهران سفر کردند و در جشنواره‌های مختلف شرکت و جایزه‌های زیادی را کسب کردند.

 سال 2000 دوگانه‌ی عصر طلایی مجارستان بود و که توجه بیشتر مردم و دولت را برای حمایت از فعالیت‌ها در زمینه‌ی پویانمایی به خود جلب کرد که توسط مردم محبوبیت زیادی را به دست آورد.

 

بازار انیمیشن مجارستان

مجارستان کشوری کوچک با 10 میلیون جمعیت است که چند نماینده برای نمایش و معرفی فعالیت‌ها و آثار خود به جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران فرستاده است تا این فرصت را در پاویون بازار پویانمایی برای تعامل با دیگران داشته باشند. «شرکت‌ها در مجارستان به سه دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ که در ادمه به توضیح فعالیت‌آن‌ها می‌پردازیم.

شرکت‌های کوچک منبع درآمدشان از مسابقه‌ها و دولت است،‌ چون تمامی آثار پویانمایی در کشور ما مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند. شرکت‌های متوسط معمولا برای شرکت‌ها خارجی هم کار می‌کنند و تعداد آن‌ها بین 20 تا 100 شرکت می‌رسد و در نهایت شرکت‌های بزرگ که به بیش از 100 شرکت می‌رسند با شرکت‌های بزرگ خارجی همکاری میکنند و در زمینه‌ی تولید بازی‌ها هم فعالیت دارند.

شرکت‌های دیگری هم که پروژه محور هستند در مجارستان فعالیت دارند که معمولا برای یک پروژه به وجود می‌آیند و همچنین دانشگاه‌های خصوصی هم در زمینه‌ی تولید محصولات پویانمایی مشارکت دارند. همین‌طو چهار دانشگاه در مجارستان به آموزش پویانمایی مشغول هستند و دوازده مرکز فنی و حرفه‌ای و یک شبکه‌ی دولتی در کشور ما به صورت اختصاصی به پخش انیمیشن اختصاص دارد و در نهایت 5 جشنواره در این زمینه در مجارستان برگزار میشود که فیلم‌های داخلی و خارجی در آن باهم رقابت می‌کنند.

 

افسانه‌ها به کمک می‌آیند

مجارستان کشوری با زیبایی و پیشینه‌ی تاریخی بزرگ است و همین مساله باعث به وجود آمدن قصه‌ها و افسانه‌هایی گوناگون در آن کشور شده است که نسل به نسل و سینه به سینه به ارث رسیده و باعث پیدایش سوژه‌های جذاب برای ساخت فیلم‌های انیمیشن شده است. «دولت مجارستان حمایت زیادی برای تولید محتوای جذاب و دوست داشتنی برای کودکان دارد، همان‌طور که ما می‌دانیم در ایران هم افسانه‌ها و قصه‌‌های قدیمی طرفدار زیادی دارد، کشورها هم به این مساله اهمیت زیادی میدهد و داستان‌های زیادی را بر اساس این افسانه‌ها تولید کرده است.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد