برند سازی در سریع ترین زمان

سالها قبل وقتی در مورد برند ها و پروسه برندینگ صحبت می شد، باور درستی وجود داشت که برندسازی نیاز به زمان طولانی دارد. و زمان ذهنیت مورد نظر نام تجاری را در مشتریان ایجاد می کند. بله این باور در آن زمان کاملا درست بود، اگر
به لیست برندهای برتر ده سال قبل مروری داشته باشیم، اغلب آنها عمری بیش از یک دهه و بعضا بیشتر از نیم قرن فعالیت داشتند اما در سالهای اخیر این باور کم رنگ تر شده و شاهد ورود برندهای با ارزشی هستیم که عمرچندان طولانی ندارند.

مثال مشخص این برند ها، برندهای حوزه فناوری اطلاعات است. اگر امسال به لیست صد برند با ارزش نگاهی بیاندازیم زمینه کاری بسیاری از آنها حوزه فناوری اطلاعات بوده و صد البته سابقه فعالیت بسیاری از آنها کمتر از ده سال می باشد. بر اساس موضوع مقاله قصد تحلیل همه علل موفقیت شرکت های فناوری اطلاعات را ندارم اما جهت ارایه راهکار برایبرندسازی در سریع ترین زمان فقط به یک دلیل موفقیت برندهای فعال در زمینه فناوری اطلاعات اشاره میکنم. این دلیل چیزی نیست جز نیاز بازار

راز بزرگ سرعت گرفتن پروسه برندینگ را می توان مطابقت محصول با نیاز بازار دانست. چیزی که شرکت های فناوری اطلاعات درک نموده و بر اساس آن استراتژی های سازمانی خود را تدوین نموده اند. حال شما میتوانید این کلید موفقیت در برندینگ را در حوزه های دیگر نیز به کار گیرید. اگر محصول سازمان شما مطابق با نیاز مشتریان باشد رعایت و توجه به  چند نکته دیگر میتواند پروسه برندسازی و ارتقا جایگاه برند را به حداقل برساند، این موارد را میتوان به شکل زیر دسته بندی کرد.

  • برانگیختن احساسات مردم

 بعد از ذکر مورد اول که تولید محصول در راستای نیاز مشتریان بود، باید ریزبینانه به این موضوع توجه کرد که شاید برخی از ارایه دهندگان خدمات یا محصول با وجود عرضه محصولات مورد نیاز مشتریان به توفیقی در برندسازی دست نیافته اند. این نشان دهنده این اصل است که تولید محصول بر اساس نیاز شرط لازم برندینگ در زمان کوتاه بوده، اما شرط کافی نیست. کاری که مشاوران حوزه برندینگ انجام می دهند ارایه راهکار در زمینه نحوه برانگیختن احساسات مردم و ایجاد حس نیاز مضاعف به محصول است. هرچه بیشتر بتوانید این حس نیاز را برانگیخته کنید، محصول شما جایگاه محکم تر و بهتری پیدا خواهد نمود.

  • رقابت پذیر بودن محصول

 آیا محصول شما مزیت رقابتی کافی برای مقابله با برندهای دیگر را دارد ؟ آیا مزیت های طولانی مدت و بلند مدتی برای ادامه رقابت در بازار را تدوین کرده اید؟ پاسخ به این سوال ها میتواند مشخص کند شما تا چه زمانی میتوانید در بازار دوام داشته باشید. اصولا محصولاتی که مزیت رقابتی پایداری نداشته و یا نتوانند مزیت های جدیدی در محصول ایجاد کنند توان ماندن در بازار و تبدیل شدن به یک برند قوی را نخواهند داشت.

  • تطابق محصول، استراتژی برندینگ و اهداف سازمانی

زمانی نام تجاری شما با یک جهش فوق العاده به سمت جایگاه دلخواه شما خواهد رفت که کلیه ارکان سازمان در راستای یک هدف مشخص حرکت کنند. این موضوع را به دفعات دیده ایم که بسیاری از سازمان ها قادر به ایجاد هماهنگی فی مابین استراتژی برندینگ ، محصول و اهداف سازمانی خود نیستند. این عدم هماهنگی نه تنها موجب طولانی شدن پروسه برندنیگ و رسیدن به جایگاه مورد نظر برند می گردد بلکه متاسفانه موجب تخریب برند و شکست در کسب و کار نیز خواهد شد.

  • قابل نشر بودن موضوع فعالیت

ما برای معروف تر شدن محصول یا سازمان خود اقدام به تبلیغات و نشر آگهی های بازرگانی میکینم و با عقد قرار داد با رسانه های مختلف در تلاشیم تا به جایگاه بالاتری برسیم. اما باید به شما بگویم انجام این کار مثل استارت ماشین عمل می کند و تنها می تواند یک محرک برای شروع حرکت باشد. محصول، نام تجاری و خدمات شما باید بصورت بالقوه قابلیت پخش شدن و گسترش در بین مردم را داشته باشد. به این سوال پاسخ دهید که آیا مردم پس از دیدن آگهی شما در مورد آن صحبت خواهند کرد؟ هر چه پاسخ به این سوال محکم تر باشد امکان تبدیل شدن نام شما به یک برند معتبر بیشتر خواهد بود.

  • تغییر پذیر بودن

دنیای امروز، دنیای تغییرات سریع است، در این تغییرات بسیاری از نام ها ناپدید می شوند و نام های جدید جایگاه آنها را اشغال می کنند. اما سازمان و محصولی پایدار خواهد بود که قابلیت تغییر بر اساس شرایط روز را داشته باشد. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که شما باید حتما در تمام استراتژی های سازمانی خود پلن جانشینی برای موقعیت های خاص داشته باشید.

  • نتایج را سریعا بررسی کنید

بسیاری از ما به علت تصمیمات خارق العاده ای که گرفته ایم احساس رضایت میکنیم، گمان میکنیم بهترین و محبوب ترین خدمات یا محصولات را عرضه می کنیم، اما باید گفت این گمانه زنی ها همیشه موریانه های کسب و کار ما خواهند بود. برند شما چیزی که شما گمان می کنید نیست، بلکه آن حسی است که واقعا در بین مردم وجود دارد. بر این اساس باید مرتبا نتایج و رفتار مصرف کنندگان مورد بررسی قرار گرفته و استراتژی ها بر همان اساس تدوین و اجرایی گردد.

موارد ذکر شده اصول ایجاد یک برند در حداقل زمان است. البته این حداقل زمان شاید یک دهه به طول انجامد اما مسلما در صورت عدم رعایت موارد فوق یا هرگز تبدیل به یک برند معتبر نخواهید شد و یا این زمان چندین برابر می شود.

**وحید زارعی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد