برگزاری مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات با حمایت ستاد نرم و هویت ساز معاونت علمی

به گزارش فناوری فرهنگی،این مسابقه در سه بخش مجزای آزمایشگاه مجازی، رسانه و پروژه ی علمی به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد کرد. ستاد توسعه ی فناوری های نرم و هویت ساز بنا به ماموریت­های خود از دو بخش رسانه- آزمایشگاه مجازی و رسانه ی صوتی و تصویری، حمایت می کند. رقابت کنندگان در بخش آزمایشگاه مجازی به شبیه سازی رایانه ای آزمایشی واقعی می پردازند.

هدف ساخت آزمایش مجازی در این مسابقه، شبیه‌سازی آزمایش‌های مکانیک سیالات است که تمامی جزئیات نمونه­ ی مجازی دقیقاً همانند دستگاه موجود در آزمایشگاه مدل‌سازی شود. در آموزشگاه‌های فاقد آزمایشگاه، دانشجویان با انجام این آزمایش مجازی دقیقاً با دستگاه و کارکرد آن آشنا می‌شوند. دقت نتایج مدل‌های مجازی باید با نتایج آزمایش‌های تجربی قابل انطباق باشد. آزمایشی که برای مدل‌سازی شرکت‌کنندگان در‌نظر گرفته شده، آزمایش پسا (Drag Force) است.

برخی از قوانین و مقررات آزمایش مجازی به این شرح است:

– هر تیم شرکت‌کننده می‌تواند حداقل از ۲ نفر و حداکثر از ۴ نفر (غیر از مشاورعلمی) تشکیل گردد.

– مسابقه‌ی آزمایش مجازی در طی یک روز و هم زمان برای تمام گروه‌ها برگزار می‌شود. در این روز از تیم‌ها خواسته می‌شود که   تغییری در برنامه داده و فایل نهایی را تحویل دهند.
– تیم‌ها می‌توانند ترکیبی از دانش‌آموزان، دانشجویان و یا تیم های وابسته به پژوهشکده‌ها و پژوهش‌سراها باشند.
– تیم‌های دانشجویی باید یک نفر از اعضای هیأت علمی را به‌عنوان مشاور علمی معرفی کنند.

بخش دیگری از مسابقه که مورد حمایت ستاد توسعه ی فناوری های نرم و هویت ساز قرار دارد، بخش ساخت نماهنگ در زمینه ی مکانیک سیالات است.

در این بخش به نماهنگ های برتر که با هدف آموزش در زمینه ی مکانیک سیالات و زمینه های مرتبط ساخته شده اند جوایزی تعلق خواهد گرفت.

سالهاست در مدراس و دانشگاه ها نماهنگ های آموزشی در تمامی رشته ها ساخته و در آموزش به کار می رود. نماهنگ ها به دلیل استفاده از طیف وسیعی از امکانات سمعی-بصری تاثیر فوق العاده ای بر مخاطب داشته و یادگیری را سرعت می بخشد. لازم به ذکر است برخی از نماهنگ های آموزشی و یا آزمایش های مجازی تعاملی هستند و مخاطب باید مراحل آزمایش، پژوهش و یا پدیده ی فیزیکی را درست مانند یک بازی رایانه ای به ترتیب پیش ببرد. رقابت کنندگان این بخش نماهنگ­هایی در زمینه ی مکانیک سیالات می سازند و به مسابقه ارائه می دهند.

نکته ی حایز اهمیت در این مسابقه تجاری سازی پروژه های برتر در همه بخشهای مسابقه است. در همین راستا شهرک علمی _ تحقیقاتی اصفهان از پروژه های برتری که با معیارهای خود برخواهد گزید، جهت تجاری سازی حمایت خواهد کرد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد