بر بستر همکاری مشترک؛ «زیست‌بوم دانش‌بنیان» فناوری‌های معدن را توسعه می‌بخشد

به گزارش فناوری فرهنگی، توسعه و رونق فناوری‌های معدنی که یکی از ظرفیت‌های غنی و راهبردی کشورمان به شمار می‌آید،  با امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک به کمک نوآوری‌ فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان شکل تازه‌ای گرفت.

 

طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های مشترک حوزه معدن و صنایع معدنی و مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش، با اهدافی چون توسعه نوآوری‌ها و تجاری‌سازی فناوری‌های این حوزه، توسط کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی و مسعود توفیقی مدیرعامل مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش با امضای این تفاهم‌نامه همکاری مشترک آغاز شد.

زیست‌بوم دانش‌بنیان در مسیر خلق ارزش افزوده از حوزه معدن

مهدی‌زاده، در این نشست با بیان این‌که توسعه و دانش‌بنیان شدن ظرفیت‌ها و صنایع معدنی که یکی از ظرفیت‌های ارزنده کشور است و در اهم اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد، افزود: همکاری‌های مشترک برای توسعه زیست‌بوم فناوری‌های معدن و صنایع معدنی، آموزش و توسعه زیرساخت‌های ترویجی و تحقیقاتی این حوزه از اولویت‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به کمک ظرفیت ایجاد شده بر بستر زیست‌بوم نوآوری دنبال می‌کند.

وی با بیان این‌که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و مراکز نوآوری از راهبردی است که می‌تواند گذار از خام‌فروشی و خلق ارزش افزوده را رقم بزند، ادامه داد: استارتاپ‌های موفق و ارزش‌آفرین نمونه‌ای بارز از اثرمندی تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد درون‌زا به یاری زیست‌بوم نوآوری هستند. تلاش می‌کنیم با ایجاد این مرکز نوآوری رونق استارتاپ‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی را شاهد باشیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ادامه داد: در کنار توسعه شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری، حمایت از توسعه پهنه‌های نوآور و کارخانه‌های نوآوری راهبرد دیگری است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها و رونق اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌کند.

مهدی‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های ارزنده جزایر خلیج فار در حوزه زمین‌شناختی، معدن و صنایع دریایی افزود: این ظرفیت بالقوه با کمک ایده‌های نوآور جوانان خلاق و کارآفرین می‌تواند به خلق ارزش افزوده، کارآفرینی و توسعه پایدار منجر شود.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، این تفاهم‌‌نامه را گامی در راستای توسعه ظرفیت‌های بالقوه معدنی کشور دانست و گفت: زمانه ارزیابی کشورها بر اساس تعداد کارخانه‌ها و میزان خام‌فروشی گذشته و اکنون، خلق نوآورانه و اشتغال بر مبنای دانش و فناوری، معیار اصلی توسعه کشورها است. در همسن راستا سعی داریم تا با ایجاد زیست‌بومی برای بروز خلاقیت‌های جوانان دانش‌آموخته، ضمن توسعه فضای کسب و کار دانش‌بنیان ظرفیت‌های مغفول را به ویژه در حوزه صنایع معدنی شکوفا کنیم.

مهدی‌زاده با بیان این‌که اعتماد به جوانان خلاق و کارآفرین در سال‌های اخیر نتایج ارزنده‌ای را برای کشور به ارمغان آورده است، اظهار کرد: اگر به جوانان مستعد و توانمند کشورمان اعتماد کنیم، به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. نمود عینی این اعتماد را در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها دیده‌ایم و دانش‌آموختگانی که در قالب طرح‌های حمایتی به کشور بازگشته‌اند با محصولات دانش‌بنیان خود برای رویارویی با بحران کرونا به یاری کشور آمدند.

توسعه و فرهنگسازی ظرفیت‌های دانش‌بنیان بر بستر جزیره کیش

در بخش دیگری از این نشست، مسعود توفیقی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش، فرهنگ‌سازی و ترویج برای شکوفا شدن ظرفیت‌های دانش‌بنیان را نیازی حیاتی برای پیشرفت کشور دانست و گفت: نشان دانش‌بنیان و فناور شدن به یک افتخار برای صنایع و کسب‌وکارها بدل شده است و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک الگوی حرکتی در جامعه حائز اهمیت است.

توفیقی، با اشاره به استقبال واحدهای فناور برای استقرار در برج فناوری کیش گفت: در حال حاضر 34 واحد فناور استقرار یافته‌اند و این در حالی است که بیش از 167 درخواست استقرار در حال بررسی است. این استقبال خوب ناشی از ظرفیت‌های بسیار خوب منطقه آزاد کیش برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور، به عنوان یک مدل منحصر به‌فرد توسعه در جنوب کشور است.

وی افزود: به یقین اقتصاد دانش‌بنیان با توجه و تمرکز بر اقتصاد جزایر، سواحل و دریاها می‌تواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و بر همین اساس، تلاش کردیم با شکوفا کردن ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه‌ها، گامی در راستای شتاب هرچه بیش‌تر اقتصاد دانش‌بنیان برداریم.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش، با بیان این‌که از سال 1397 مرکز نوآوری کیش راه‌گشای فناوری‌های این حوزه شده است افزود: امید داریم که با انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری مشترک، ضمن سامان‌بخشی و ایجاد بستر تعامل میان فعالان فناور این حوزه، شاهده توسعه فناوری‌ها ی دانش‌بنیان و استارتاپی باشیم.

گامی در مسیر توسعه فناوری‌های معدن و صنایع معدنی

بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تسهیل شرایط و فرآیند اخذ مجوز های مورد نیاز و تاییدیه‌های دانش بنیان، تجاری‌سازی طرح های موفق و صادرات محصولات استارتاپ های معرفی شده را در دستور کار قرار می‌دهد. همچنین معرفی و ارزیابی طرح های فناورانه و پروژه های پژوهشی کاربردی حوزه معدن برای استقرار و بهره‌برداری از امکانات مرکز فناوری و نوآوری و نیز حمایت از پروژه های کاربردی با هدف توسعه فناوری ، بازار حوزه های زمین شناسی، معدن و صنایع از دیگر وظایف این معاونت خواهد بود.

مؤسسه آموزشی علوم و فنون هوانوردی نیز فضای کافی را برای راه اندازی مرکز فناوری و نوآوری معدن و صنایع معدنی اختصاص خواهد داد و در برگزاری رویدادها و نمایشگاه های تخصصی  مشارکت خواهد کرد. تلاش در جهت جلب مشارکت و تشویق به سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در اجرای ایده ها و طرح های نوآورانه و فناورانه برای تسهیل فرآیند فروش محصولات خروجی در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای برای تقویت ظرفی استارتاپ‌ها از دیگر وظایف این مؤسسه بر مبنای تفاهم‌نامه همکاری است.

منبع:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد