بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و غفلتی که کماکان ادامه دارد

به گزارش فناوری فرهنگی،بازی یکی از مهم‌ترین ابزارهای آموزشی در جهان کنونی است که متاسفانه در کشور ما حکم صرف سرگرمی را دارد در حالی که سرگرمی فقط یکی از وجوه صنعت استراتژیک گیم به شمار می‌رود.

در حال حاضر آموزش‌های مختلف از تیراندازی و رانندگی گرفته تا آشپزی و زبان و اسکی از طریق بازی‌های کامپیوتری انجام می‌شود. البته ترکیب بازی کامپیوتری غلط مصطلحی است که ناخواسته جایگزین انواع گیم شده چرا که در حال حاضر گیم‌ها ابزارهای مختلفی دارند که خیلی فراتر از رایانه‌های خانگی است و تنوع و تکثر ابزاری و بازی آنقدر زیاد است که ترجیح داده شده این ترکیب برای همه آنها به کار رود. با همه این‌ها کشور ما در زمینه تولید بازی بسیار عقب است و متاسفانه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نسبت به گذشته عقبگردی مشهود در این زمینه داشته است. کافی است به تولید مستقیم یا مشارکت مالی با میزان بالای مدیریت قبلی این مرکز که حاصل آن حدود چهل بازی رایانه‌ای است و بازی موفق گرشاسب که قابل رقابت با انواع خارجی خود است نگاهی کنیم و تولید صفر بنیاد در حال حاضر را با آن بسنجیم تا میزان فاجعه پیش رو را ببینیم.

بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برای این به وجود آمد که بازی‌های ایرانی تولید شده و در برابر بازی‌های خارجی که با خود فرهنگ غیرایرانی را به شدت رواج داده بودند و هنوز هم با موفقیت می‌دهند قد علم کنند. در حال حاضر کار این مرکز به برگزاری جلسات و مشارکت‌هایی جزیی در ساخت بازی که گاه مبلغ آنها از فیش حقوقی برخی کارمندانش کمتر است کشیده شده است. این در حالی است که بازی‌های خارجی به صورت رایگان یا مبلغی جزیی که اندازه خرید یک بستنی است به راحتی قابل دانلود هستند و کاربران به دلیل نبود بازی‌های خوب ایرانی از انها استفاده می‌کنند و متاسفانه تبعات سوء آن قابل مشاهده است.

سال‌های پیش کشور ژاپن بالاترین تولید و از طرفی ارزان‌ترین بازی‌ها را داشت و برای همین امریکایی‌ها برای کاهش میزان مالی تولیدشان چند سال متداوم جای ساخت بازی از ژاپن باز یخریداری کرده و حتی سفارش ساخت می‌دادند. پس از سال‌ها متوجه شدند که حتی یکی از بازی‌های ژاپنی صادر شده به امریکا در کشور ژاپن توزیع نشده و با پژوهشی متوجه شدند که عمده این بازی‌ها دارای درجه خشونت بسیار بالایی هستند که به بهداشت روانی فرد صدمه می‌زند. وقتی فهمیدند چه کلاه گشادی سرشان رفته همین تاکتیک را اجرا کردند و در حال حاضر خیلی از بازی‌های تولیدی نامناسب در خود امریکا دیده نمی‌شود اما در کشور ما فراوان است. البته با کم‌توجهی مشهودی که به تولید بازی ایرانی وجود دارد عاقبت کار از همین حالا مشهود است.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد