بوی «خیانت» می آید!/ جشنواره سینمای بدون قصه ایران آغاز شد

به گزارش فناوری فرهنگی،مهمترین ضعف فنی آثار روز اول، ضعف قصه پردازی در داستانهاست. فیلمهای معمولا در پرده اول می مانند و جز گره های لحظه ای حرف مهمی برای زدن ندارند. آسیب دیگر هم این است: صحنه های ابتدایی فیلمها با دوربین ثابت گرفته شده و صحنه های پایانی با دوربین روی دست، مشخص است که نزدیک شدن به موعد تحویل آثار در جشنواره از کیفیت آثار کاسته و فیلمسازان را به عجله انداخته. در مطالب بعدی بیشتر راجع به جشنواره زدگی سینمای ایران صحبت خواهیم کرد. مطالب زیر انعکاس اولیه نظرات نویسندگان سایت مدرسه آینه در مورد فیلمهای روز نخست جشنواره است. برای هر یک از این آثار نقدو بررسی هایی نیز در این ایام منتشر خواهد شد.


فیلم دلبری/ سودای سیمرغ/ ساخته سید جلال اشکذری

علی امیری موفق: تئاترش خوش مزه تره! خسته کننده، کند، خواب آور، مستقیم، مقاله خوانی، بودجه صفر!

حسین خداپرست: کند، خسته کننده، عاشقانه ساده، بدون فراز و نشیب و بی سوال، پایان نسبتا زیبا.

علی قاسم‌زاده: فیلمی ساده و بیشتر شبیه تئاتر، پر دیالوگ و با ریتمی کند.

محمدصادق باطنی: یک تله تیاتر طولانی، عاشقانه ای ساده بین یک همسر و شوهر جانبازش. فیلم فضای خود را مدیریت می کند ولی ظرفیتش نهایتا به اندازه یک فیلم  ۲۰ دقیقه ای است، همه قابهای فیلم مدیوم و لانگ هستند و کل ماجرا در یک خانه با ۵ بازیگر. همه بار فیلم روی دیالوگ است و تنها عنصر درخشانش بازی هنگامه قاضیانی است. بهترین توصیف برای فیلم این یک جمله است: یک تیزر دختر شینای طولانی!

delbari

فیلم هفت ماهگی/ سودای سیمرغ/ ساخته هاتف علیمردانی

علی قاسم‌زاده: درامی سطحی و بدون سوال مشخص و سردگم، دارای پیام تکراری و همیشگی سینمای ایران که «خیانت زیاد شده و بد است»، پر از الفاظ رکیکی که بازیگران مرتب نثار هم می کنند، راحتی زیاده از حد بازیگرها جلوی دوربین توی ذوق مخاطب می زند!

علی امیری موفق: مبتذل، جلوه دادن عادی بودن برخی روابط، قبح شکنی در دراز مدت، برخی کات های ضعیف، باز هم خانواده مشکل دار و موقعیت تکراری پارتی در تهران. به قول یکی از دوستان، به نظر می رسد کارگردان سعی کرده خانواده خودش را بسازد!

هفت-ماهگی

 فیلم گیتا/ نگاه نو/ ساخته مسعود مددی

محمدصادق باطنی: کل داستان فیلم این است: متین پسر واقعی گیتا (با بازی مریلا زارعی) نیست و گیتا این موضوع را از متین پنهان نگه داشته. متین در حال تحصیل خیلی ناگهانی در خارج می میرد. گیتا هم خیلی ناگهانی می فهمد که متین در دو سال گذشته میدانسته گیتا مادر واقعی او نیست! و این باعث می شود که گیتا تمام ۵۰ دقیقه پایانی فیلم را غصه بخورد، هی غصه بخورد، غصه بخورد، غصه بخورد، غصه بخورد… تیتراژ پایانی!

گیتا

نقطه کور/ نگاه نو/ ساخته مهدی گلستانه

محمدصادق باطنی: خسرو به ناهید شک دارد، فکر می کند وقتهایی که سرکار است ناهید به او خیانت میکند. دخترکشان دو دوست دوقلو دارد. پدر و مادر دوقلوها از هم جدا زندگی می کنند، مادر دوقلوها شبها دیر می آید، پدرشان هم برای خودش سوگلی دیگری دارد. شوهر خواهر خسرو فراری است و بدنبال طلاق دادن همسرش. برادر خسرو بیکار شده و سروگوشش می جنبد و بدنبال دختران اماراتی است. خواهر ناهید شبها با دوست پسرش میرود بیرون، خسرو فکر میکند ناهید با دوست پسر خواهرش سر و سری دارد. اینجا ایران است… جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی…

نقطه-کور

منبع: مدرسه آینه

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد