بیت کوین؛ بی‌تفاوت در برابر حملات سایبری

به گزارش فناوری فرهنگی، این روزها که بازار معاملات و استخراج ارزهای دیجیتال بسیار داغ شده است، وب سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلتفرم‌های بسیاری برای استخراج بیت کوین یا به اصطلاح بیت کوین ماینینگ ایجاد شده است تا کاربران بدان وسیله بتوانند با استفاده از آنها به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند. از طرفی دیگر، استقبال بی‌نظیر کاربران جهانی از ارزهای رمز پایه فرصت خوبی را برای هکرها و مهاجمان سایبری فراهم آورده است تا بتوانند با هک حساب‌های کاربری آنها و نفوذ به پلتفرم صرافی‌های مربوطه از طریق حملات سایبری گسترده مبالغ هنگفتی را به سرقت ببرند.

بر اساس گزارش وب سایت کوین تلگراف، کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری و دیجیتال بر این باورند که حملات سایبری به صرافی‌های استخراج و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین دیگر موجب سقوط بازارهای جهانی آن نمی‌شود و تقریباً می‌توان گفت که برخلاف روند قبلی آن، کاملاً بی تأثیر است.

به‌عنوان مثال صرافی بایننس (Binance) که بدون شک هم اکنون بزرگترین صرافی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال نگاری شده در جهان به شمار می‌رود، بارها مورد حمله سایبری هکرها قرار گرفته و تاکنون می‌توان گفت که بیش از هفت هزار بیت کوین معادل ۴۰ میلیون دلار را از سرمایه‌های خود را از دست داده است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که این اتفاق موجب نشده که بازار واکنشی منفی نسبت به ارزش بیت‌کوین از خود نشان دهد بلکه در عوض، بازار رفتار صعودی‌تری نسبت به قبل را از خود نشان داده است.

در حال حاضر ارزش بیت کوین که به طور قطع یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده در جهان محسوب می‌شود، بالغ بر هشت هزار دلار است.

افزایش بهای ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده در سال‌های اخیر موجب شده که هکرها و مجرمان سایبری بیشتری به سمت و سوی درآمدزایی از طریق نفوذ به حساب‌های کاربری افراد در پلت‌فرم صرافی‌های دیجیتال جذب شوند و بدین ترتیب درآمدهای هنگفتی را از آن خود کنند. به عبارت دیگر، در سال گذشته تنها ۲۶۶ میلیون دلار ارز دیجیتالی به سرقت رفته بود این در حالیست که این رقم در سال جاری به حدود یک میلیارد دلار رسیده است و این عدد خود به تنهایی آغازی برای یک فاجعه در زمینه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری به شمار خواهد آمد.

آمار حملات سایبری و هک در سال گذشته میلادی، به اوج خود رسیده است و با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها؛ کشورها و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری در سراسر جهان، هدف اینگونه حملات قرار گرفته و آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.

یکی از دلایلی که بسیاری از کشورها بخصوص در ابتدای آغاز بکار ارزهای مجازی نظیر بیت‌کوین، نقل و انتقالات پول از این طریق را ممنوع اعلام کرده بودند، همین ناشناس بودن مبدا و مقصد مبادلات پولی است و همین مساله این امکان را به مجرمان، تروریست‌ها، سوداگران و قاچاقچیان ارز، مواد مخدر، دارو و اسلحه می‌دهد تا با خیال آسوده به فعالیت‌های غیرقانونی و غیرمجاز خود ادامه دهند و از طرف نهادهای امنیتی و اطلاعاتی قابل ردگیری و پیگیری نباشند.

تحلیلگران پیش‌تر برآورد کرده بودند بسیاری از افراد و هکرها از طریق حملات بدافزاری به رایانه و حساب‌های شخصی کاربران قربانی توانسته‌اند تاکنون ۲.۵ میلیارد دلار به جیب بزنند و درآمدهای کلانی را در مدت زمان کوتاهی کسب کنند و این طور که به نظر می‌رسد این روند روز به روز صعودی‌تر از قبل شده و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده هکرها بتوانند از طریق سرقت ارزهای دیجیتالی رمز پایه، میلیاردها دلار را در سراسر جهان کسب کنند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد