بیشترین آمار بازگشت نخبگان مربوط به استارتاپ‌هاست/نوآوری از دل استارتاپ‌هابه جامعه تزریق می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، سورنا ستاری در سی و ششمین نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان اصفهان با بیان این که باید محیط کسب و کار استان به  زیستگاه مناسبی برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی بدل شود، افزود: لازمه اساسی پاگرفتن کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی مساعد بودن زیست بوم کسب و کار است؛ محیط اجتماعی و کسب و کار استان باید زایشگاه ایده‌های نوآورانه و گلخانه رشددهنده بذرهای استارتاپی باشد؛ برای این کار باید مراکز نوآوری، کارخانه‌های نوآوری و پارک‌های علم و فناوری بخش خصوصی، نیازهای رشد این بذرهای خلاقانه را تامین کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به تحول مفهوم پارک‌های علم و فناوری در شهر خلاق و فناور اشاره کرد و گفت: نسل جدید پارک‌های فناوری به این سمت می‌رود که همه خدمات خود را بدون محدودیت به تمامی استارتاپ‌های شهر ارائه دهد؛ پارک‌های علم و فناوری در داخل شهرهای خلاق، یک منطقه نوآوری ایجاد می‌کند و استارتاپ‌ها از خانه نیز می‌توانند در این محدوده خدمت دریافت کنند.

ستاری، فرهنگ غنی و میراث فرهنگی اصفهان را دستمایه‌ای برای رشد استارتاپها و صنایع خلاق و فرهنگی دانست و گفت: علیرغم این‌که مفاهیم دانشگاه و صنعت بومی نشد و این دو پدیده به فرهنگ غنی و صنایع دستی ریشه‌دار این استان کمکی نکرد، این حوزه همچنان به حیات خود ادامه داد؛ چرا که در تاریخ و فرهنگ این کشور ریشه دارد. حال وقت توجه به صنایع بومی استان است که می‌تواند به استارتاپ‌ها و صنایع خلاق جهانی کمک کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مفاهیم نوآورانه و استارتاپی توسط جوانان خلاق و تحصیل‌کرده راه را برای تحول جدی حوزه کسب و کار هموار کرده است، ابراز کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور رخ داده است؛ باید تمرکز روی این موضوع باشد که با فراهم کردن محیط مساعد کسب و کار در کوتاه مدت میزبان کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی هزار میلیاردی باشیم.

ستاری ادامه داد: اکنون از حوزه‌های گوناگون فناوری‌های پیشرفته گرفته تا کسب و کارهای خدماتی، فعالان استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیانی داریم که دودکش ندارند، آلاینده نیستند و در یک اتاق چند متری محصولات یا خدمات خود را به کشور ارائه می‌دهند. ضمن این‌که خلق ثروت ویژگی برجسته این کسب و کارها است، نسل تازه‌ای از کارآفرینان پرورش یافته که تاثیرات مثبتش به عنوان یادگاری ماندگار در زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور باقی می‌ماند.

وی، عزم جدی جامعه برای پهن کردن فرش سیستم کارآفرینی زیر پای دانش‌بنیانی‌ها و استارتاپی‌ها را یک ضرورت و نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید موفقیت و پیشرفت را در سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای نوآور ببینند تا زمانی که بخش خصوصی به طور کامل پای کار بیاید؛ برای کمک به روند رشد این کسب و کارها صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حامی این کسب‌وکارها است.

ایران با رتبه شانزدهم جهان جزو بزرگترین استفاده کنندگان اینترنت دنیا

معاون علمی‌وفناوری رییس جمهور به ظرفیت ایران برای حضور کسب‌وکارهای استارتاپی و دانش بنیان ایرانی در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: ایران با رتبه شانزدهم جهانی جزو بزرگترین استفاده کنندگان اینترنت دنیا است، در حالی  که گستره نفوذ زبان فارسی در اینترنت رتبه نهم را دارد. این ظرفیت بالقوه تنها در صورتی به خلق ثروت منجر می‌شود که زمینه‌ها برای رشد و رونق کسب و کارهای نوآورانه مهیا باشد.

به گفته ستاری، خلق نوآوری کار بخش خصوصی است و ساختار دولت ظرفیت و سازگاری لازم را برای پویایی و خلاقیت ندارد؛ نوآوری صرفاً از طریق استارتاپ‌های ایجاد شده به دست جوانان تحصیل کرده از دل یک گاراژ زیر زمین به جامعه تزریق می‌شود.

وی به تحول جدید با ترویج مفاهیم شهر خلاق و شهر فناور اشاره کرد و گفت: در این شهر خلاق و فناور، مفهوم آموزش تحول می‌یابد و محدود به بازه زمانی خاصی نمی‌شود بلکه فرآیند یادگیری شهروندان تا لحظه مرگ ادامه دارد؛ این مفهوم تازه فرصتی برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای خلاق ایجاد می‌کند تا هرروزه برای شهروندان خدمت جدیدی به ارمغان بیاورد و مفهوم تازه‌ای به آن‌ها بیاموزد.

ستاری ادامه داد: در این شهر خلاق و نوآور شهروندان هر معضل اجتماعی را فرصتی تازه برای ایجاد یک کسب و کار جدید و خلق ثروت می‌بینند، اغلب استارتاپ‌های موفق از دل همین موضوعات بیرون می‌آید؛ تعداد ایده‌های نوآورانه برای تبدیل شدن به کسب و کار بی شمار است و صرفاً باید محیطی وجود داشته باشد تا این جوانان را به سوی ایجاد و اداره یک کسب و کار نوآورانه رهنمون کند.

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان بیشترین آمار بازگشت نخبگان به ایران مربوط به استارتاپ‌ها است؛ وقتی یک جوان با درآمد چند هزار دلاری از یک کشور خارجی به ایران باز می‌گردد و ماندگار می شود که محیط کسب و کار حس اثر گذاری و ماندگاری را در او بارور کند.

ستاری با بیان اینکه زیست بوم استارتاپی ایران جزو منحصر به فردترین ها در منطقه است؛ عنوان کرد: در ایران شرکت‌های خوبی در حوزه ماشین سازی فعال هستند که پیوند آنها با نوآوری می‌تواند زمینه رونق کسب و کارهای دانش بنیان را فراهم کند؛ برای تحقق این امر فقط باید اجازه دهیم جوان‌ها روی پای خود بایستند و به استقبال نوآوری‌هایشان برویم.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد