تخصیص ۳۸ هزارمیلیارد ریال به گردشگری را پیگیریم

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی،  علی‌اصغر مونسان یادآور شد: صنعت گردشگری با بخش‌های مختلف اقتصاد به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در تعامل قرار دارد و با داشتن اثرات عمیق و متقابل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از بخش‌های مهم و حیاتی هر کشور محسوب می‌شود. شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان موجب شد تا این صنعت بیشترین آسیب را نسبت به سایر صنایع ببیند.

او افزود: آمارهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان‌دهنده این است که گردشگری ۱۰.۴ درصد رشد ناخالص ملی در جهان را در برگرفته و ۳۲۰ میلیون نفر شغل ایجاد می‌کند و مسؤول ایجاد یک از هر پنج شغل جدید است و برای هشت سال متوالی، در رشد اقتصادی جهانی گوی سبقت را از سایرین ربوده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: سازمان جهانی گردشگری نیز چندی پیش با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد این صنعت براثر بحران شیوع ویروس کرونا می‌تواند با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سفر در سال ۲۰۲۰ و بازگشت آمار سفر به هفت سال پیش، مواجه شود. این سازمان زیان ویروس کرونا را به صنعت گردشگری فعلاً ۲۹۰ تا ۴۴۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

مونسان گفت: با توجه به اینکه سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است، صنعت گردشگری باید هر چه زودتر پس از مهار شیوع ویروس کرونا فعال شود تا شغل‌هایی که آسیب‌دیده‌اند با کمک دولت بتوانند بخشی از خسارت‌های خود را جبران کنند و شاهد رونق دوباره و اشتغال‌زایی بیشتر در این صنعت باشیم.

به گزارش ایسنا، هیات دولت مصوبه کرده که برای کمک به بخش های متاثر از کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود که ۷۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ از طریق سیستم بانکی در قالب تسهیلات ارزان به کسب وکارها داده می شود، درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به برآورد خسارت ها، اختصاص ۳۸ هزار میلیارد ریال تهسیلات به صنعت گردشگری برای کاهش زیان های ناشی از ویروس کرونا است که طبق نظر وزارت اقتصاد و مصوبه هیات دولت، فعالان اقتصادی این تسهیلات را با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره بازپرداخت دو ساله دریافت می کنند.  این درحالی است که رییس شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در نامه ای سرگشاده به رهبران جهان، دولت ها و حکومت ها،  پیشنهاد کرده برای حفظ درآمد مالی در شرایط سخت اقتصادی میلیون ها شاغل در این صنعت،  وام های فوری و نامحدود بدون بهره درنظر بگیرند و «تمام مالیات های دولتی، بدهی ها و معوقات مالی باید از روی بخش گردشگری بلافاصله و حداقل تا دوازده ماه آینده برداشته شود.

این شورا از شرکت های گردشگری نیز خواسته، تلاش خود برای حفظ نیروی انسانی به کار بگیرند تا با کمک یکدیگر و این تدابیر،  گردشگری را که در ورطه نابودی قرار گرفته است نجات دهند.

شورای جهانی سفر و گردشگری باور دارد این حمایت ها در کنار جبران خسران سرمایه می‌تواند حیات میلیون‌ها انسان که وابسته به صنعت سفر و گردشگری هستند را نجات دهد تا بتوانند امرار معاش کنند و رفاه نسبی در هفته ها و ماه های پر فراز و نشیب پیش رو داشته باشند.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد