تعامل نتیجه بخش در جشنواره

به گزارش فناوری فرهنگی، یکی از مزیت‌های حضور در جشنواره‌ها مختلف و فعالیت در آن‌ها، تعامل و برقراری ارتباط با افراد اکوسیستم و به ثمر رسیدن ایده‌‌ها و گفت و گوها در دل جشنواره‌ها است. چند سالی است که جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران هم تبدیل به بستری مناسب برای این اتفاق جذاب و بیرون آمدن پرژه‌ها از دل آن است. در همین راستا با آقای «سید امیر آقایی» دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال گپ و گفتی در مورد مسائل مهم و رویدادهای این دوره‌ی جشنواره داشتیم.

 

ایجاد ساز و کار توسعه‌ی بازار

در همه‌ی بازارها بستر مناسب برای عرضه‌ی محصولی که مدت‌ها برای آن تلاش شده است کمتر به وجود می‌آید و این ماجرا تبدیل به دلسردی و ناامیدی تولیدکنندگان می‌شود خواه این محصول فرهنگی و هنری باشد و خواه صنعتی. « یکی از خلاهایی که در ساختار صنعت انیمیشن پیدا کردیم نبود ساز و کار مناسب برای توسعه‌ی بازار بود که عملا انیمیشن‌های با کیفیت و خوب و قابل رقابت تولید میشد اما هیچ‌وقت بستری برای پروموت کردن آن‌ها به وجود نمی‌آمد.

ما تقریبا از دوسال قبل بر روی مبحث توسعه‌ی بازار شروع به تحقیق و مطالعه کردیم و تمرکزمان را بر روی ارائه‌ و معرفی محصول به خارج از کشور قرار دادیم، به خصوص کشورهای روسیه و کره‌ی جنوبی را پیگیری کردیم تا به این موقعیت و جشنواره‌ی پویانمایی تهران رسیدیم که در حاشیه‌ی آن که نمایشگاهی است سعی کردیم یک پاویون بین‌المللی برای ارائه و معرفی آثار ایرانی به شرکت‌کنندگان خارجی داشته باشیم که بسیار امیدواریم که این تلاش در این جشنواره دیده شود».

 

حضور هشت کشور خارجی

در همه‌ی جشنواره‌ها مشارکت و حضور کشورهای خارجی صاحب نام و فعال در آن حوزه اعتبار بیشتری را به آن می‌بخشد و افراد بیشتری را مشتاق به بازدید از ماحصل آن جشنواره می‌کند. قرار گرفتن اسم بین‌المللی، قبل از هر عنوانی برای مخاطب، نوید این را می‌دهد که با دنیای خارج از جهان خود در صنعتی که به آن علاقه و فعالیت دارد آشنا می‌شود و تجربه‌هایی جدید را کسب می‌کند. «سرنخ‌های ارتباطی با کشورها را عملا با حضور در بازارهایی که در آن حضور داشتیم، مثل روسیه و کره به دست آوردیم و ارتباطات را زیاد کردیم. اما با توجه به شرایط موجود در کشور حضور هفده مجموعه از هشت کشور در یک جشنواره‌ی بین‌المللی که توجه‌ زیادی به موضوع آن در جهان وجود دارد دستاورد قابل توجهی به حساب می‌آید.

سعی کردیم طیف متنوعی از دنیا را کنار هم جمع کنیم و با نگاه آن‌ها به انیمیشن این جشنواره را برگزار کنیم. از کشورهای عربی و مسلمان مثل لبنان، حوزه‌ی اروپا، کره و جنوب شرق آسیا هم حضور داشته باشن و این تنوع امکان بیشتر دیده شدن محصولات را برای ما فراهم می‌کرد. ما فهرست محدودی داشتیم و کشورهای خوبی برای حضور اعلام آمادگی کردند اما ما باید توجیهات و شرایط مطلوب‌تری در کشور برای دیده شدن و همراه کردن آن‌ها برای حضور در ایران در جشنواره‌های بین‌المللی داشته باشیم.»

 

تولد محصول مشترک

از ویژگی‌های برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی همکاری مشترک و تهیه و تولید محصولات بین دو یا چند کشور است که نقطه‌ی عطف و یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های آن جشنواره به حساب می‌آید، نتیجه‌ای که همراه با تجربه‌های جدید و کسب و انتقال دانش  است که چیزی از محیط‌های آکادمیک برای فعالان و علاقمندان این عرصه کم ندارید. چه بسا با اندوختن تجربه‌های عملی تئوری‌های افراد به بار می‌نشیند و نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای را رقم می‌زند. « ما دو سال قبل با کره جنوی یک فروم مشترک داشتیم که از دل آن یک کار سنیمایی مشترک بیرون آمد.

با کشور روسیه هم همکاری زیادی در زمینه‌ی پخش آثار مشترک سینمایی و سریال داریم که امیدواریم به ساخت و تولید محصول جدید و مشترک هم برسیم. این فضای نمایشگاهی می‌تواند برای پیشرفت و پیشبرد اهداف ما در صنعت انیمیشن بسیار مثمر ثمر باشد و امیدواریم نتیجه‌ی خوبی در پایان روز آخر داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد