تلگرام در امنیت ملی خلل وارد می‌کند

به گزارش فناوری فرهنگی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست «بررسی عملکرد پیام‌رسان‌های بومی و نقش نهادهای ذیربط در تقویت و تضعیف آن»، با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی یکی از حوزه‌های پدافندی کشور محسوب می‌شوند که پایش و رصد تهدیدات مربوط به آن در مأموریت سازمان پدافند غیرعامل است، اظهار داشت: هم‌اکنون در فضای موجود شاهد ضعف قوانین و تقسیم کار هستیم و به دلیل همپوشانی وظایف، خطوط اصلی هر نهادی در این حوزه مشخص نیست.

وی با بیان اینکه نبود قوانین مشخص در حوزه امنیت ملی، امنیت سایبری و امنیت فیزیکی باعث کندی کار در بخش فضای مجازی شده است، افزود: تحلیل‌ها نشان می دهد که تلگرام امنیت ملی را در مؤلفه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیت عمومی تحت تهدید قرار می‌دهد. این موضوع یک بحث حیاتی است و باید برای آن تصمیم‌گیری درستی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه در حوزه هسته‌ای، پدافند سایبری بدون اختلاف نظر در حال کار است، گفت: اما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شاهد اختلاف نظر هستیم و هر کسی از یک منظر به این موضوع نگاه می‌کند این در حالی است که پیام‌رسانی مانند تلگرام پنج مؤلفه امنیت ملی ما را تحت تأثیر قرار داده و این یک معضل حیاتی است که باید به آن توجه شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه مطابق با اظهاراتی که در کنفرانس امنیت اروپا و توسط رئیس‌جمهور فرانسه مطرح شد، حتی اروپایی‌ها نیز از وضعیت فعلی اینترنت راضی نیستند و معتقدند که آمریکایی‌ها فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داده‌اند، افزود: در همین راستا انحصار پیام‌رسان خارجی مطلقاً با امنیت ملی ما همزاد نیست و ما نباید اجازه دهیم که ۴۵ میلیون کاربر تحت تأثیر مؤلفه‌های این شبکه قرار گیرد.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حوزه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی گفت: این مصوبه در اجرا با اشکالاتی همراه شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: پیام‌رسان‌های بومی باید در کل کشور توزیع شده و بحث رومینگ و همپوشانی آنها مطرح شود تا بتوانند به همه کاربران سرویس دهند اما هم‌اکنون شاهد هستیم که در این حوزه دو جریان «ما می‌توانیم» و «ما نمی‌توانیم» درست شده است. عده‌ای می‌گویند «ما نمی‌توانیم» و به همین دلیل پوسته‌های داخلی تلگرام را فعال کرده‌اند و می‌گویند «آنها می‌توانند».

سردار جلالی گفت: اگر ما نمی‌توانیم، چطور در امنیت دفاعی موشک هدایت نرم‌افزاری که تکنولوژی به شدت سنگین‌تر از شبکه‌های اجتماعی دارد و با وجود اینکه در چهار لایه تکنولوژی، با تحریم مواجه هستیم، توانسته‌ایم فعال کنیم اما در شبکه اجتماعی نمی‌توانیم به اهداف برسیم؟ به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر یک گرایش سیاسی است.

وی تصریح کرد: از زمان انسداد تلگرام تا باز شدن دو پوسته فارسی هاتگرام و تلگرام طلایی، پیام‌رسان‌های فارسی موفق‌تر بودند و بسیاری از کاربران به سمت آنها مهاجرت پیدا کردند اما شاهد هستیم که پس از فعال شدن این دو نسخه، فعالیت پیام‌رسان‌های بومی کمرنگ شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تأکید کرد: آشوب دی ماه پارسال در شهرهای مختلف عمدتاً بر مبنای کارکرد شبکه تلگرام بود. عملیات آشوب‌طلبانه مبتنی بر تلگرام و با ارسال محتوایی همسو با استراتژی‌های دفاعی در این شبکه صورت گرفت و مردم برای اعتراض بسیج شدند.

سردار جلالی توضیح داد: همچنین عملیات شناختی در مداخلات اقتصادی نشان داد که این جریان در بستر شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاد و بسیج مردم در فضای مجازی در این شبکه‌ها باعث ایجاد آشوب شد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، موضوع ارز دیجیتال گرام به شدت نظام اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده و قرار می‌دهد. هم‌اکنون شاهد هستیم که شغل‌هایی در بستر این شبکه اجتماعی ایجاد شده است و به نوعی این شبکه جمعیت شاغل کشور را به گروگان گرفته است.

 

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد