جشنواره فیلم کودک را برگزار نکنید

به گزارش فناوری فرهنگی،مدیر یک پردیس سینمایی، با این استدلال که حتی اگر همین امروز اعلام کنند کرونا از بین رفته، باز هم بازگشت وضعیت سینماها به حالت عادی زمان‌بر است، پیشنهاداتی را برای حمایت از فعالان این بخش بیان کرد که یکی از آن‌ها برگزار نکردن جشنواره فیلم کودک و نوجوان، طبق روال هر ساله است.

دوم اسفندماه ۱۳۹۸ بود که در پی شیوع ویروس کرونا، خبر تعطیلیِ تمامی برنامه‌های هنری و سینماییِ سالن‌های سراسر کشور رسانه‌ای شد؛ خبری که سخنگوی صنفی شورای نمایش، ابتدا اعلام کرد به معنیِ تعطیلی سالن‌های سینما در کشور نیست، اما چهارم اسفندماه، رئیس شورای صنفی نمایش در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه حرف‌ِ سخنگو به درستی منتقل نشده، بر اهمیت سلامت مردم و خانواده‌ها تأکید کرد و بر امر تعطیلی صحه گذاشت. نظر به اینکه تعطیلیِ سینماها تا اطلاعِ ثانوی ادامه دارد، محمد پناهی نژاد، مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر، در گفت‌وگو با ایسنا پیشنهاداتی را برای عبورِ سینماها از بحرانی که این روزها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند مطرح کرده که در ادامه می‌خوانید.

اوضاع سینماها چطور است؟

ویروس کرونا و تعطیلی سینماها باعث شد سینماداران که در تعطیلات نوروز، سه چهار برابر روزهای عادی فروش داشتند، سود خود را از دست بدهند و روزهایی که پیش رو دارند نیز روزهای خوبی نیست؛ چراکه اگر همین امروز اعلام کنند بساط کرونا برچیده شده، باز ماه رمضان را داریم که فروش سینماها در آن زیاد نیست و بعد هم محرم و صفر می‌آید که با افت شدید فروش مواجه می‌شویم؛ در نتیجه با بازگشایی سینماها از همین امروز نیز ما عملاً شش ماه را از دست داده‌ایم. ضمن اینکه قطعاً پس از رفع تعطیلی سینماها نیز تا مدت‌های مدیدی گروه بسیار زیادی از مخاطبان، از ورود به مکان‌های شلوغ پرهیز می‌کنند و با همۀ این اوصاف نباید خوش‌بینانه به وضعیت آیندۀ سینماها نگاه کرد.

فکر می‌کنید تعطیلی سینماها تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟

ما از آینده کم می‌دانیم. مشخص نیست چه زمانی این ویروس کاملاً کنترل می‌شود، به‌ویژه که با بازگشایی اصناف و حضور بیشتر مردم در جامعه، ممکن است این تاریخ مکرراً به تأخیر هم بیفتد. دوستان سینمایی ما تصور می‌کنند که نهایتاً تا عید فطر تعطیلی سالن‌ها ادامه داشته باشد و در غیر این صورت، روی اواخر تابستان حساب کرده‌اند؛ هر چند با در نظر گرفتن این تاریخ نیز طلایی‌ترین فرصت‌های اکران از دست‌رفته است.

به حمایت‌هایی که در راه است خوش‌بینید؟

خیلی از گروه‌هایی که در این حوزه مشغول به کار هستند رسانه‌ای ندارند؛ در نتیجه کسی صدایشان را نمی‌شنود و حمایتی هم از آن‌ها نمی‌شود. هفتۀ اخیر نامه‌ای از سوی سازمان سینمایی برای سینماهای خصوصی ارسال شد با این مضمون که به ازای هر سالن، ۱۰ میلیون تومان وام با سود چهار درصد به سینماداران داده می‌شود. این اقدام نیز پیرو وعده‌ای بود که رئیس سازمان سینمایی به سینماداران داده بود تا آنان را نسبت به اخراج نکردن نیروهایشان تشویق کند.

نمی‌دانم وضعیت دیگر سینماها چگونه است، آیا مسئولان سینمایی در جریان هزینه‌های سینما هستند و یا اطلاعات غلطی به آنان داده‌شده؛ چون برای نمونه پردیس سینمایی سیتی سنتر ۲۰ نیروی کار استخدامی دارد که تا الان هیچ یک از آنان را اخراج نکرده و این مدت تلاش کرده تا آن‌ها را تأمین کند و مبلغی که در این دو ماه تعطیلی به آنان پرداخت‌شده، بیشتر از کل وامی است که سازمان سینمایی برای حمایت از تعطیلی سینماها تا مدتی نامعلوم پیشنهاد داده است. این مبلغ حمایتی پاسخگوی نیاز هیچ سینمایی نیست بااین‌حال ما در پردیس سینمایی سیتی سنتر تلاش می‌کنیم در هر شرایطی کارکنان خود را نگه‌داریم.

پیشنهاد شما برای حمایت از فعالان حوزه سینما چیست؟

جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان هر سال با هزینه هنگفتی که همه در جریان جزییات آن هستند، برگزار می‌شود. به‌عنوان یک سینمادار پیشنهاد می‌کنم بنیاد فارابی، سازمان سینمایی و شهرداری اصفهان که تأمین هزینه این جشنواره را بر عهده دارند، امسال با توجه به شرایط پیش‌آمده که همۀ بخش‌ها را در تعطیلی ناخواسته فرو برده، جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برگزار نکنند. در عوض دست‌اندرکاران آن به فکر حمایت از سینماهایی باشند که طی این سال‌ها از درآمدهای خود به نفع جشنواره فیلم کودک صرف‌نظر کردند و برای حمایت از این حرکت فرهنگی، سالن‌های خود را در اختیار آنان قرار دادند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند با ۱۰ فیلم خوبی که تولیدشده و در حالت عادی می‌توانست در چرخۀ اکران عمومی قرار بگیرد قرارداد ببندد و به‌جای پرداخت هزینۀ اسکان و پذیرایی از مهمان‌ها، بودجه‌ای را در اختیار سالن‌های سینمایی حامی جشنواره بگذارد تا آنان بلیت رایگان برای ارگان‌های برگزار کننده صادر کنند و در مدتی معین، همه اقشار بتوانند به‌صورت رایگان تولیدات حوزه کودک را بر پرده سینما ببینند.  در این صورت هم هدف جشنواره که بهره‌مندی اکثریت از فیلم‌های این ژانر است محقق می‌شود و هم بخشی از خسارت‌هایی که طی این مدت به سینماها واردشده تأمین می‌شود و آن‌ها می‌توانند با  حفظ نیروهای خود به کارشان ادامه بدهند.

از طرفی تهیه‌کنندگان و کارگردانان و عواملی که زحمت تولید فیلم در حوزۀ کودک و نوجوان را کشیده‌اند و به جشنواره، به چشم یک منبع حمایتی نگاه می‌کنند نیز با توجه به فروش بالایی که از این طریق برایشان ایجاد می‌شود به درآمد بالایی می‌رسند. در واقع دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کودک و نوجوان با این اقدام به جا می‌توانند خسارت بخش بزرگی از جامعه فرهنگی و سینمایی را جبران کنند. این حرکت را در تمام شهرهایی که هر سال میزبان جشنواره فیلم کودک بودند و اکنون سینماهای آن‌ها نیز در وضعیت نابسامانی قرار دارد نیز می‌توان انجام داد.

سوای بحث جشنواره فیلم کودک و نوجوان، پیشنهاد دیگری برای حمایت از سینماگران دارید؟

سازمان سینمایی کشور و وزارتخانۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند با مذاکره و در نظر گرفتن اینکه شرایط عادی نبوده، از هر زمانی که تعطیلی سینماها لغو و بحث اکران آغاز شد، قید دریافت ارزش‌افزوده را بزنند؛ چراکه فروش فیلم مشارکتی بین سینمادار و تهیه و پخش‌کننده است و در هر سۀ این گروه‌ها تعداد زیادی مشغول به کارند و به این مبلغ که برای دولت عدد ناچیزی است، نیاز دارند.

پردیس سینمایی سیتی سنتر سالن کنسرت و تئاتر هم دارد، نظر شما دربارۀ حمایت از اهالی این دو حوزه چیست؟

مبلغ بلیت کنسرت‌ها برای برخی از اقشار جامعه بسیار گران به نظر می‌رسد و عده‌ای نیز گمان می‌کنند که یک خواننده برای یک شب اجرا ۵۰  میلیون تومان درآمد کسب می‌کند؛ درحالی‌که ما به‌عنوان اجاره دهندۀ سالن شاهدیم برای اجرای یک برنامه، حدود ۵۰ نفر از طرف گروه کنسرت و شرکت تهیه و تکثیر به‌صورت مستقیم درگیر کار هستند و حدود هفت یا هشت نفر نیز از نیروی خدماتی گرفته تا تأسیسات و … از سوی سالن دار با آن‌ها همکاری می‌کنند و از این راه درآمد دارند. در حال حاضر دو ماه است که هیچ کنسرتی برگزار نشده و اگر هم پای کرونا در میان نباشد، ماه رمضان و محرم و صفر را پیش رو داریم که کلاً بحث موسیقی در آن مسکوت است.

در این شرایط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند محدودیت‌های پیشین خود را لغو کند تا در ماه‌های باقیمانده کمکی به فعالان حوزه موسیقی کرده باشد. برای نمونه در حال حاضر هر شرکتی در یک سال تنها شش بار می‌تواند کنسرت اجرا کند و هر گروه نیز نهایتاً دو بار و در این صورت تمام افرادی که معیشت آن‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اجرای کنسرت گره‌خورده و در اصفهان حدود ۵۰۰ نفر هستند، دچار مشکل خواهند شد.

یکی از دیگر کارهایی که می‌شود برای حمایت از این حوزه انجام داد، لغو دریافت مالیات ۱۰ درصدی است که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصوبه مجلس آن را از شرکت‌های  برگزار کننده کنسرت می‌گیرد. چشم‌پوشی دولت از مالیات و ارزش‌افزوده‌ای که از حوزۀ  فرهنگ و هنر دریافت می‌کند، بهتر از در نظر گرفتن حمایت‌های مالی مستقیم آن هم با مبالغی است که کفاف نیاز موجود را نمی‌دهد.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد