دولت از تصدیگری در صنایع دستی و هنری دست بردارد

به گزارش فناوری فرهنگی،ارائه و نمایش برترین طراحی‌های سال دنیا در حوزه سبک زندگی،‌ از مهم‌ترین اهداف این نمایشگاه است که بیش از 137 هزار تاجر بین‌المللی از 149 کشور دنیا از آن بازدید می‌کنند.

در بخش ویژه‌ای از قسمت هنری این نمایشگاه، مجتمع آفرینش‌های هنری سلام به عنوان غرفه‌گذار از ایران، برای معرفی محصولات سبک زندگی اسلامی‌ ـ ایرانی حضور دارد.

در این باره با سید رفیع‌الدین رضوی، رئیس هیات مدیره این مجتمع گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

چه شد که برای حضور در نمایشگاه آمبینته فرانکفورت اقدام کردید؟

مجتمع آفرینش‌های هنری سلام،‌ حدود 13 سال است با هدف توسعه تخصصی بازار و صادرات هنرهای صناعی و کلاسیک ایرانی آغاز به کار کرده و تاکنون در 12 نقطه از سراسر دنیا در نمایشگاه‌های مختلف شرکت داشته است. ما سال گذشته در نمایشگاه آمبینته حضور داشتیم، اما امسال با پیگیری‌ها و مذاکرات موفق شدیم در سالن لاکچری این نمایشگاه، غرفه‌ای حدود 40 متر بگیریم و صنایع دستی فاخر و هنری‌های کلاسیک ایران را به صورت تخصصی ارائه و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهیم.

این نمایشگاه چه ویژگی خاصی دارد که از حضور در آن به عنوان موفقیت یاد می‌کنید؟

نمایشگاه آمبینته از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های دنیاست و بازدیدکنندگان آن تجار بزرگ و متخصص سراسر جهان هستند، اما سالن لاکچری آن، از قسمت‌های ویژه این نمایشگاه است که شرکت‌کنندگان جدید برای حضور در آن باید ثابت کنند که محصولاتشان منحصر به فرد، فاخر و لاکچری است. مجموعه سلام نه‌تنها به عنوان اولین شرکت ایرانی بلکه به عنوان اولین شرکت‌کننده از قاره آسیا توانسته در این سالن حضور پیداکند و نظر متخصصان و تجار را از اکثر کشورهای دنیا به هنر ایران جلب کند.

چه محصولاتی را به عنوان محصولات فاخر هنر ایرانی ـ اسلامی در این نمایشگاه در معرض دید قرار می‌دهید؟

ما در طراحی و ساخت غرفه از یک سازه حرفه‌ای و در عین حال ساده استفاده کردیم که مطابق استاندارد‌های روز اروپا و به دور از هر گونه عناصر دست و پاگیر است تا بتواند جلوه گر محصولات زیبای هنر ایران باشد. آنچه از محصولات هنری و کلاسیک در این غرفه ارائه شده، تک‌اثرهای قلمزنی روی نقره و مس، مشبک فلز، فیروزه کاری، فلزکاری و طلاکوبی روی فلز، ملیله، سفال پتینه، میناکاری و خاتم‌کاری بود. ما همچنین در ارائه محصولات خود از کاتالوگ فنی و شناسنامه‌هایی استفاده کردیم که شامل مشخصات طراح و سازنده محصول، متریال و نیز ابعاد محصول و بسته‌بندی آن، وزن خالص هر محصول و بسته‌بندی آن، تعداد محصول در کارتن مادر، تعداد کارتن روی پالت و دیگر مشخصات فنی است که نظر تاجر را از هر لحاظ برای سفارش تامین می‌کند تا بتواند درخصوص رزرو بار، حمل سفارش و هزینه‌های جانبی تهیه محصولات برآورد کامل داشته باشد.

معمولا هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی با حمایت سازمان میراث فرهنگی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند. چرا شما به صورت انفرادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنید؟

معرفی غیرحرفه‌ای محصولات هنری در بازار جهانی نه‌تنها کمکی به توسعه این بازار نمی‌کند بلکه می‌تواند آثار مخربی در پی داشته باشد و به بازار زدگی منجر شود. بهتر است بخش دولتی به جای تصدیگری خود یا شرکت‌های نیمه دولتی وابسته به خود، با حمایت از بخش خصوصی که ادبیات بازاریابی بین‌المللی را خوب می‌دانند، این مهم را واگذار کند تا نتیجه بهتر و متفاوتی در زمینه صادرات و شناساندن هنرهای صناعی و کلاسیک کشورمان در عرصه جهانی حاصل شود.

منبع: جام جم آنلاین

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد