رشد بی‌سابقه صنایع خلاق آفریقا

به گزارش فناوری فرهنگی، هیچ شکی نیست که صنعت خلاق در آفریقا راهی طولانی را پشت سر گذاشته به طوری که کارشناسان حرفه‌ای هنری بر این باورند که آفریقا به دستاوردهای بزرگی دست یافته است. هم اکنون صنایع خلاق و همین طور هنر و صنایع دستی آفریقا در همه جهان مورد توجه قرار گرفته است و این مساله نیز به لطف افزایش مشارکت موثر بین بخش‌های خلاق و دولت به خصوص در کشورهای مثل کنیا، بورکینافاسو کنیا، مالی نیجریه سنگال و آفریقای جنوبی بوده است.

گزارش اقتصاد خلاق آنکتاد در سال 2008 میلادی نشان می‌دهد که آفریقا کمتر از یک درصد سهم بازار در اقتصاد خلاق جهان را در اختیار دارد. این بدان معناست که از صادرات جهانی کالاهای خلاق یک درصد به آفریقا اختصاص دارد. این گزارش نشان می‌دهد که سهم پایین آفریقا احتمالا به خاطر فعالیت‌های غیررسمی است که در این بخش انجام می‌شود. می‌توان به صورت مطمئن گفت که داستان فرق کرده است. صنعت خلاق طی سال‌های گذشته بیشتر نمایان شده و ظهور فعالتری داشته است. آفریقا تمرکز زیادی برای ارتقای روابط خود با نهادهای بین‌المللی از جمله شورای هنر انگلیس داشته است. بر اساس آمارهای جدید آنکتاد صادرات خدمات خلاق جهان در سال 2011 به بیش از 172 میلیارد دلار رسیده این رقم در سال 2010 به 163 میلیارد دلار رسیده بود. این رقم نسبت به 62 میلیارد دلار سال 2002 حدود 3 برابر رشد داشته است. قاره آفریقا نیز در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و هنرمندان و فعالان فرهنگی این قاره با مشارکت بیشتر بخش خصوصی پیشرفت زیادی در زمینه صنایع خلاق داشته‌اند.

نشانه دیگر رشد این صنعت، کنفرانس‌ها و مراسم‌های اعطای جوایزی است که در این صنعت برگزار می‌شود. چندین کنفرانس و مراسم مهم وجود  دارد و شاهد ظهور مراسم‌های جدیدی نیز هستیم. همین امسال نیجریه به تنهایی شاهد برگزاری کنفرانس‌های مختلف و مراسم های اعطای جوایز مختلفی بود.

البته این واقعیت وجود دارد که کالاهای خلاق آفریقا با چالش‌های زیادی در داخل و جلب حمایت بین‌المللی روبرو است. آفریقا به حمایت‌های مالی داخلی نیاز دارد تا قدرت رقابت خود را در سطح جهان افزایش دهد و این قاره بتواند پتانسیل‌های خود در صنایع خلاق را آزاد کند. سیلویا امان محقق صنعت خلاق و مشاور به سی ان بی سی آفریقا گفت: آفریقا می‌تواند در سطوح زیادی موفق باشد. اگر شما به آمارهای اخیر صادرات کالاهای خلاق آفریقا نگاه کنید مشاهده می‌کنید که آفریقا در زمینه طراحی مد کاملا موفق بوده و همین طور در زمینه هنر و صنایع دستی. تمایل روزافزونی نسبت به خدمات تبلیغاتی و خدمات معماری آفریقا در حال شکل گیری است.

صنعت هنری و صنایع دستی همواره یک بخش کلیدی و مهم در درآمدهای گردشگری و صادرات داشته ولی نیاز به حمایت مالی بیشتری از سوی بخش‌های خصوصی و دولتی دارد.

امان افزود: ما باید نسبت به ساختار صنایع خلاق آگاه باشیم، بنا براین در صنعت بزرگی که زیرساخت‌های زیادی را اختصاص داده‌اید و 3 هزار کارمند به کار گرفته‌اید، سرمایه گذاری کلانی صورت نگرفته است.

منبع: اقتصادخلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد