سهم 3 تا 12درصدی صنایع خلاق در تولیدناخالص داخلی کشورها

به گزارش فناوری فرهنگی ،معاون اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهم 3 تا 12 درصدی صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورها اشاره کرد و گفت: باید برای برخورداری از اقتصاد خلاق به فضای مجازی توجه جدی داشته باشیم و از ابزارهای نوین کسب و کار استفاده کنیم.

غلامرضا خلیل ارجمندی امروز(یکشنبه) در مراسم نخستین نمایشگاه تخصصی بازاریابی و تبلیغات در محل دانشکده مدیریت، افزود: یکی از بازارهای جدی ما فضای سایبری و مجازی است که باید آن را جدی بگیریم.
وی ادامه داد: توقع این است که ابزارهای مختلف حوزه تبلیغات مورد مطالعه قرار گیرد که بخشی از این ابزارها در اختیار رسانه هاست به همین دلیل نقش رسانه ها در شرایط پساتحریم جدی تر است تا بازارهای جدید را معرفی و موجبات توسعه آنها را فراهم کنند.
خلیل ارجمندی، یکی از شعارهای دولت یازدهم را توجه بیشتر به حوزه اقتصاد و فرهنگ بیان کرد و افزود: در دو سال اخیر اقتصاد و هنر و اقتصاد خلاق در ایرن رشد بیشتری پیدا کرد و در دنیا نیز رشد اقتصاد فرهنگ و هنر؛ اقتصاد خلاق را شکل داد.
وی با بیان اینکه لازم است میان فعالیت های عملی و علمی مرتبط با بازاریابی و تبلیغات پیوند بیشتری برقرار شود، ادامه داد: از اواخر قرن بیستم موضوع خلاقیت در کشورهای توسعه یافته شکل جدی تری به خود گرفت و صنایع خلاق به معنای واقعی تر تعریف شد.
** سهم 3 تا 12درصدی صنایع خلاق در تولیدناخالص داخلی کشورها
معاون اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چگونگی تعریف و طبقه بندی کشورها از صنایع خلاق گفت: میانگین سهم این صنایع در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان در حال حاضر بین سه تا 12 درصد است.
وی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین صنعت تبلیغات و بازاریابی با صنعت بسته بندی وجود دارد، افزود: باید این موضوع در ایران جدی گرفته شود زیرا هنرهای فاخر ایران را می خواهیم به توریست های خارجی عرضه کنیم اما آن را داخل روزنامه یا نایلون می پیچیم در حالی که در کشورهای دیگر حتی کالاهای بی ارزش را به صورت شکیل بسته بندی و وارد بازار می کنند، بنابراین بخشی از اینها رابطه مستقیم با تبلیغات و بازاریابی دارد.
** درآمد سه هزار میلیادری از تبلیغات
وی، درآمد ایران از شرکت های تبلیغاتی را حدود 3 هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود: 87 میلیارد یورو درآمد شرکت های تبلیغاتی در حوزه تلوزیون، اینترت، مجله، روزنامه و سینماست.
دبیر کمیته اقتصاد خلاق نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه نخستین بار در سال 1990، انگلستان بحث اقتصاد خلاق را در دستور کار قرار داد و موفقیت هایی در این زمینه کسب کرد، این کشور از همان زمان در این حوزه از کشورهای دیگر فاصله گرفت.
** ایران جایی در فهرست صنایع خلاق جهان ندارد
وی، سهم آمریکا از فهرست صنایع خلاق در تولید ناخالص جهانی را بیشتر از سایر کشورها دانست و افزود: کشورهای کره جنوبی، پاکستان و آفریقای جنوبی در رده های بعدی قرار دارند؛ ایران که مدعی فرهنگ و هنر و سابقه تارخی کهن است در این فهرست جایی ندارد.
این مقام مسئول؛ سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 رقمی بیش از 820 میلیارد دلار و میانگین رشد سالانه تجارت محصولات و خدمات خلاق را 8.8 درصد بیان کرد و افزود: چین، آمریکا، هنگ کنک، ایتالیا و هند کشورهای برتر صادرکننده محصولات خدمات خلاق هستند که ارزش صادرات این کشورها در مجموع 300 میلیارد دلار است.
به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه بازاریابی و تبلیغات به همت کارگروه بازاریابی و تبلیغات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، از امروز تا تا 27 آبان ماه در این دانشکده برپاست.
این نمایشگاه تخصصی با هدف همگرایی و تبادل دانش و تجربه میان صنعت و دانشگاه در زمینه بازاریابی و تبلیغات، معرفی فعالان صنعت، ارایه آخرین دستاوردهای شرکت های فعال، ایجاد شبکه های تجاری و انتقال تجربه میان صنایع و معرفی تازه ترین فرصت ها و چالش های این عرصه در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شده است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد