سکوت معنادار وزارت ارشاد مقابل تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی،روز گذشته سازمان سینمایی در حالی خبر از فروش بالا و قابل توجه فیلم‌هایی داد که در نوبت اکران نوروزی روی پرده سینماها رفته‌اند، که پخش تیزر تبلیغاتی این فیلم‌ها (به جز فیلم بادیگارد حاتمی کیا) از شبکه‌های مختلف و گاه معاند ماهواره‌ای حلقه وصل آنهاست.

بر اساس قانون، تبلیغ آثار سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است. این ممنوعیت قانونی بدون در نظر گرفتن و ملحوظ داشتن هر گونه قید، تبصره و یا ماده‌ای از طرف قانونگذار با شفافیت بلیغ و رسایی اعلام شده است. چند وقت پیش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سکاندار اصلی و ارشدترین مسئول پاسخگو به مجلس شورای اسلامی و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای دارای وجاهت قانونی و جایگاهی، ضمن اعلام خلاف بودن این اقدام از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.

از سویی دیگر چند وقت پیش خبرنگاران و نماینده رسانه‌ها در رابطه با بحث تبلیغ فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای در نشست هفتگی حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد و نیز معاون حقوقی وزیر ارشاد که وظیفه تبیین و اعلام مواضع رسمی وزارت ارشاد را عهده‌دار‌ است، مطرح کردند که وی با صراحت کامل غیرقانونی و خلاف بودن چنین اقدامی را اعلام کرد.

اما تبلیغات پر حجم و قابل اعتنا و گاه مسئله‌دار برخی فیلم‌های در حال اکران بازه نوروزی و همچنین سکوت عمیق و معنادار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث به وجود آمدن برخی گمانه‌ها شده و یک تقسیم کار نانوشته صورت گرفته است. ظاهراً اعتراضات مکرر سینماگران و سینماداران و نیز برخی جلسات پی در پی بین سینماگران و فعالان سینمایی کشور با تعدادی از مدیران وزارت ارشاد در رابطه با تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌ها و نیز تأثیر این اقدام در فروش هر چه بیشتر آنها، مسئولان وزارت ارشاد را مجاب کرده تا در این زمینه سکوت اختیار کنند.

یکی دیگر از بازوهای تبلیغی برای موجه جلوه دادن این تخلف قانونی و نیز بالا بردن و به نوعی رج کردن آثار احتمالی مثبت این قانون شکنی در فروش فیلم‌ها، بر عهده برخی رسانه‌های همسو و یا دارای انتفاع و مرتبط با لابی‌ها و دست‌های پشت پرده سینما است. وظیفه این رسانه‌ها برشمردن و اعلان غلو آمیز آنها در کنار گرفتن مصاحبه‌ها با برخی چهره‌های سینمایی و تهیه گزارشات مثبت با آمارهای واهی و بدون پشتوانه است به نحوی که به مخاطب القا کند که این اقدام به صرفه و صلاح سینما و سینماگران کشور است.

از سوی دیگر با توجه به رو به اتمام بودن عمر مجلس نهم، این افراد و رسانه‌ها با در کنار هم قرار دادن گزارشات، اخبار و مصاحبه‌های سینماگران و سینماداران، سکوت معنادار مسئولان وزارت ارشاد در تقبیح و تخلف اعلام کردن چنین اقدامی که تعبیر و تفسیر به موافقت خواهد شد و ارائه آمار و ارقام قابل اعتنا، امیدوارند به اهداف‌شان دست پیدا کنند و نمایندگان مجلس را نیز به عنوان مخالفان قدرتمند احتمالی تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌های در حال اکران با خود همراه کنند. این در حالی است که استقبال بالا و قابل توجه مخاطبان از فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان تنها فیلمی که به رغم اینکه تبلیغات ماهواره‌ای نداشته، اما فروش بالایی را تجربه کرده، معادلات و صغری و کبری‌های این گروه را به هم زده است و به خوبی نشان داده است که مشکل سینمای ایران بیشتر از آنکه تبلیغات ماهواره‌ای باشد، ضعف فیلمنامه و آثار سخیف و نازلی است که باعث فراری دادن مخاطب از سالن‌های سینما شده است.

منبع: گرداب

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد