صنایع خلاق کرواسی چقدر می‌ارزد؟

به گزارش فناوری فرهنگی،این یک سال بزرگ برای صنایع فرهنگی و خلاق در کرواسی بود. برای نخستین بار، آنها به همه زیر شاخه‌های خود (از معماری، طراحی، بازی گرفته تا موسیقی، فیلم، رسانه‌ها، تبلیغات) پیوستند و یک پلت فرم خلاق برای کرواسی ایجاد کردند، با همکاری خوشه رقابتی کرواسی در خلاقیت و صنایع فرهنگی و انجمن‌های کارفرمایی کرواسی. هدف از ایجاد این پلت فرم استفاده از پتانسیل اقتصادی این بخش صنعتی است که در حال حاضر 15 میلیارد کونا در سال برای اقتصاد کرواسی درآمد دارد و بیش از 42 هزار نفر را استخدام کرده که معادل 3 درصد کل افراد شاغل در این کشور است.

بزرگترین موانع جلوگیری از رشد قابل توجه و توسعه این بخش، قوانین و مقررات بسیار محدود و عدم به رسمیت شناختن این صنعت به عنوان یکی از مهمترین عوامل اقتصادی در کشور است. به همین دلیل است که نخستین تحقیقات گسترده در این بخش در سال 2015 میلادی سازماندهی شده است.

نیروهای خلاق متحد کرواسی خواستار زمینه‌های قانونی و نهادی بهتر هستند، همچنین خواستار ابزارهای تامین مالی و ایجاد انگیزه برای کسب و کار و همین طور تقویت وجدان عمومی هستند. اهمیت حقوق خلاق، کپی رایت و سایر اشکال مالکیت فکری.

نتایج این مطالعه از صنایع فرهنگی و خلاق در کرواسی، همه روندهای موجود در اروپا و جهان را تایید می‌کند. این صنعت در برابر بحران اقتصادی بیش از حد مقاوم است و درصد بالایی از تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال را در اختیار داشته است. این صنایع بیش از 2.6 درصد تولید ناخالص کرواسی را تشکیل داده و 15 میلیارد کونا به اقتصاد تزریق می‌کند.

از طریق ایجاد پلت فرم کرواسی خلاق، اعضای صنعت خلاق کرواسی یک مجمع را سازماندهی کرد‌ اند که این فرصت را به آنها می‌دهد تا در خصوص اهمیت موضوعات مربوط به صنایع خلاق و فرهنگی مذاکره کنند.

گام مهم بعدی برای اعضای این صنعت در سال 2016 میلادی قبول راهبرد ملی برای صنایع فرهنگی و خلاق خواهد بود.

برآورد می‌شود که رشد این صنعت در سال 2016 میلادی حداقل 10 درصد خواهد بود. به خصوص در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و رسانه‌های جدید.

منبع: اقتصادخلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد