فرصت‌ها و تهدید‌های توسعه صنعت اسباب‌بازی

به گزارش فناوری فرهنگی،در این جلسه  که با حضور مهندس سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، دکتر جعفری اسکندری و آقای مهندس افشارفر – نمایندگان بنیاد ملی نخبگان، آقای دکتر فرجو – دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی، خانم بیات و آقای مهدی‌زاده – مدیران مجله چهارباغ، خانم دارایی – مسئول برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی دفتر عمران سازمان ملل، آقای حائری – مدیر مسئول نشریه اندیشه ایرانشهر، خانم سیاوشی – مدیر اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری منطقه یک و جمعی از کارشناسان این رشته برگزار گردید، فرصت‌ها و تهدید‌های توسعه صنعت اسباب‌بازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در آغاز این جلسه خانم بیات گزارش خود را با عنوان «فرصت‌ها و تهدید‌ها برای توسعه صنعت اسباب‌بازی» ارائه کرده افزودند، در حوزه اسباب‌بازی یکی از خلاءهای مهم کمبود منابع تئوریک است. درواقع پژوهش و محتوای تخصصی، ترجمه و تالیف و نشریات تخصصی (به جز چهارباغ) در زمینه‌ی اسباب‌بازی به میزان کافی وجود ندارد.

در زمینه‌ی ترویج و اطلاع‌رسانی، برگزاری جشنواره، نمایشگاه و نشست‌های تخصصی در این حوزه در سال‌های اخیر فعالیت‌های نسبتاً خوبی صورت گرفته اما پراکنده‌اند.

وی پیشنهاد کرد که بنیاد ملی نخبگان و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز به گسترش این بخش‌های نظری در حوزه اسباب‌بازی کمک کنند. وی در ادامه تاکید کرد با توجه به اینکه ما در صنعت اسباب‌بازی خیلی ضعیف هستیم و بیشتر تولیدات کارگاهی داریم، بایستی پتانسیل‌ها در نهادهای مختلف شناسایی شده و از آنها استفاده شود.

در ادامه در مورد نحوه‌ی طراحی و ساخت پارک خانواده در قشم (روستای کوشه و روستای زیزانگ) توضیحاتی از طرف آقای حائری ارائه شد. خانم دارایی- مسئول برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی دفتر عمران سازمان ملل گزارشی درخصوص فرصتهای پیش رو در صنعت اسباب بازی ارائه داده و طی آن بر فرهنگ و هنر بومی تاکید کرده و گفت که رویکرد ایشان شناخت سرزمین، توانمندی و توسعه بر مبنای فرهنگ بومی است. نکته‌ای که وی تاکید زیادی بر آن داشت، وجود تنوع‌های وسیع زیستی، جغرافیایی و… در ایران بود که این تنوع بایستی به عنوان پتانسیلی بزرگ در نظر گرفته شده و از آن استفاده شود.

در ادامه آقای مهدی‌زاده- از مدیران مجله چهارباغ در مورد دو رویداد مهم در حوزه‌ی اسباب‌بازی، که به وسیله‌ی مجموعه چهارباغ در دست اجرا است توضیحاتی ارائه داده و عنوان کرد اولین دوره طراحی اسباب‌بازی در جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و فرهنگ با حمایت مجموعه چهارباغ آغاز به کار کرده است و از زمستان دور دوم این دوره آغاز می‌شود. این دوره که با استقبال خوبی نیز روبرو شده است، دوره‌ای یک‌ساله با تمرکز بر کارآفرینی به همراه بازدید از کارخانه‌ها است. تقریبا نیمی از افراد شرکت‌کننده از طرف شرکت‌های فعال این حوزه در این دوره حضور پیدا کرده‌اند. وی افزود یکی از اهداف مهم برگزاری این دوره‌ها تدوین سیلابس درسی، جزوات و کتاب‌های مربوط به این حوزه برای استفاده در آینده است.

وی در ادامه گفت همچنین اولین رویداد ایده‌بازار اسباب‌بازی در هفته آینده در دانشگاه امیرکبیر آغاز خواهد شد. قرار است این رویداد هر شش ماه یکبار برگذار شده و ایده‌ها در حضور صاحبین صنایع به فروش برسد.

مهندس نیری، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز در پایان جلسه به سه هدف مهم ستاد از تشکیل این کارگروه و برگزاری جلسات، اشاره کرده و عنوان کرد، هدف اول تجمیع توانایی‌های موجود و ایجاد هم‌افزایی در کشور است. اینکه چطور می‎‌شود از ایده‌ها و توانایی‌های دیگران استفاده کرد و در واقع وصل کردن بازار به تولیدکننده.

هدف دوم ایجاد الگو است. مثلا گزارشی همچون گزارش مهندس حائری می‌تواند به عنوان یک الگو جهت ساخت پارک‌ها در اختیار سازمانهای متولی قرار گیرد. پس از ارائه الگو توسط دولت یا با حمایت دولت، کار بایستی به بخش خصوصی سپرده شود.

هدف سوم بازشناسی نهادهای فعال و ایجاد یک اتاق فکر است که منجر شود به برنامه‌ریزی میان مدت چند ساله و یک برنامه جزئی‌تر برای سال 1395.

وی همچنین به برگزاری رویدادهایی همچون ایده‌بازار اسباب‌بازی اشاره کرده و افزود برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند به خلق دریایی از ایده بیانجامد. می‌توانیم با همکاری مجموعه چهارباغ، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رویدادهایی از جنس ایده‌پروری در کشور برگزار کنیم.

از موارد برنامه ریزی شده برای طرح در جلسات آینده این کارگروه می توان به ارائه پیش‌نویس‌های تدوین شده توسط شورای نظارت بر اسباب‌بازی از طرف آقای دکتر فرجو و بررسی آن‌ها توسط کارگروه و ارائه پروپوزالی جهت برگزاری مجموعه رویدادهای ایده‌بازار اسباب‌بازی توسط مجموعه چهارباغ اشاره کرد.

شایان ذکر است جلسات این کارگروه با هدف عملیاتی کردن یکی از اقدامات سند راهبردی کشور در امور نخبگان با موضوع ساخت پارک‌ها و بازی‌ها مطابق با الگوی ایرانی- اسلامی و با محوریت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ریزی و برگزار می گردد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد