فرهنگ به حوزه کلیدی در صادرات ژاپن تبدیل می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی،به‌طور سنتی، تمرکز صادرات ژاپن صنایع الکترونیکی و اتوماتیک بوده است، اما با توجه به اقدام ابتکارآمیز سال 2012، حوزه­ خلاقیت و فرهنگ به حوزه­ کلیدی در صادرات این کشور مبدل خواهد شد.

حوزه صنایع خلاق در ژاپن بیشتر با عبارت Cool Japan معرفی می‌شود. این مفهوم در سال 2002 برای توصیف وضعیت ژاپن در جایگاه یک ابرقدرت فرهنگی بیان شد. دولت این کشور نیز همانند نهادهای تجاری جهت به دست آوردن یک جایگاه مناسب در میان رسانه‌ها و دانشگاه‌ها و نیز به منظور تلاش برای بهره‌برداری تجاری از صنعت فرهنگی این کشور عنوان «Cool Japan» را به­ کار گرفت. این برنامه به‌عنوان یک قدرت نرم این­گونه تعریف شده است: «توانایی جهت تأثیر غیر مستقیم بر علائق و رفتار مخاطبان در حوزه­ بین‌الملل از طریق ابزارهای فرهنگی و ایدئولوژیک.»

وزارت اقتصاد، صنعت و تجارت ژاپن، با برنامه­ 2012 Cool Japan تلاش دارد سرمایه‌گذاری و تجارت در حوزه­ خلاقیت و فرهنگ را در ژاپن و دیگر نقاط جهان ترویج نماید. به‌طور سنتی، تمرکز صادرات ژاپن صنایع الکترونیکی و اتوماتیک بوده است، اما با توجه به اقدام ابتکارآمیز سال 2012، حوزه­ خلاقیت و فرهنگ به حوزه­ کلیدی در صادرات این کشور مبدل خواهد شد. انتظار می‌رود این صنایع با حضور در بازارهای جهانی و به اشتراک‌گذاری محصولات خود با کسب درآمد 20 میلیون دلاری در سال 2012 به درآمدی بین 80 میلیون تا 110 میلیون دلار در سال 2020 نائل آیند.

سازمان تجارت خارجی ژاپن که بیشترین تلاش خود را بر ترویج و گسترش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ژاپن و نیز حمایت از مؤسسات و شرکت‌های کوچک و متوسط در جهت به حداکثر رساندن ظرفیت صادرات حوزه­ بین‌الملل متمرکز کرده است، سازمان مرکزی در حوزه­ی طرح و برنامه Cool Japan به شمار می‌آید.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد