فروش 49 میلیاردی سینما در بهار 95

به گزارش فناوری فرهنگی، بهار 95 در 10 سال اخیر در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفت، موقعیتی که کمتر سالی در میان دهه اخیر واجد آن است.

می‌توان برای دلایل این توفیق یک فهرست طولانی فراهم کرد. یکی از دلایلی که خیلی‌ها آن را دلیل اقبال مردم به سینما یاد کرده‌اند فضای انتخاباتی هفتم اسفند94 است. وقتی قرار است نتیجه متفاوتی حاصل شود باید روش‌های متفاوتی هم به‌کار گرفته شود.

این اتفاق در اکران نوروز افتاد و در حال حاضر هم اتفاق می‌افتد. اتفاق این بود که این‌بار برخلاف دفعات قبل که ساعت مشخصی برای نمایش یک فیلم در سالن‌های سینما گذاشته می‌شد، این‌بار به روال عرضه و تقاضای سنتی رفتار شد و اگر مشتری برای دیدن فیلم‌ها بود، سالن‌های نمایش هم درشان باز بود و می‌شد در سالن‌ها فیلم دید، پس به این شکل شد که مردم به دلایلی که عمده‌اش در بالا گفته شد تا صبح وقت خود را در سینما گذراندند و چند روزی از ایام نوروز 24 ساعته سالن‌های نمایش برای مردم فیلم پخش می‌کردند. این اتفاق برای نخستین‌بار درحالی رخ داد که مردم هم آمادگی اجرای این طرح را داشتند. همه‌چیز دست به دست هم داد تا یکی از نوروزهای بی‌نظیر در سینما رقم بخورد. نوروزی که حتی فیلم تلخ ابد و یک روز هم توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و بشود پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سینمای ایران.

توفان نوروز باعث شد همه چشم‌ها به سینما خیره شود. آنقدر که اندکی صبر لازم بود تا بشود این فروش را تحلیل کرد. اما بد نیست در اینجا ببینیم علاوه بر نوروز، فروش فیلم‌های اکران سینماها تا اینجا به چه رقمی رسیده و از آن مهم‌تر تعداد تماشاگرانی که فیلم‌ها را دیده‌اند چند نفر بوده است؟

رقم فیلم‌های به نمایش در آمده در این گزارش به شکل تقریبی است و احتمالا رقم نهایی فروش فیلم‌ها با رقمی که در اینجا ذکر می‌شود کمی متفاوت است. اما نکته مهم تعداد تماشاگرانی است که فیلم‌های اکران را در نوروز و بعد از آن دیده‌اند. منظور این گزارش عمدتا همان چهار فیلمی است که بارعمده فروش فیلم‌های اکران را برعهده داشته‌اند؛ «من سالوادور نیستم»، «ابد و یک روز»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «بادیگارد.»

این 6 فیلم هر چه بود سال سینمای ایران را شروع کردند و یکی از پرفروش‌ترین آغازها را برای این سال رقم زدند. با احتساب رقم فروش 49.8 میلیارد تومانی و تعداد مخاطبان امسال برای هر فیلم در یک جمع‌بندی کلی برای این 6 فیلم 7.1 میلیون نفر به سالن سینماهای ایران برای اکران اول نوروز رفته‌اند. در مقایسه با سال گذشته در اکران نوروز این رقم رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. در سه سال اخیر و در دولت یازدهم در سال 93 فروش فیلم‌های نوروزی مجموعا برای 5 فیلم چ، خط ویژه، طبقه حساس، معراجی‌ها و با دیگران رقم 15 میلیارد بود و در سال 94 برای 5 فیلم ایران برگر، رخ دیوانه، استراحت مطلق، طعم شیرین خیال و روباه رقم 10 میلیارد تومان از گیشه سهم این فیلم‌ها بود که با رقم 49 میلیارد تومانی امسال اختلاف فاحشی دارد

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد