فضای مجازی ابزاری برای رشد

به گزارش فناوری فرهنگی،  طبق گزارش اخیر موسسه جهانی مک کینزی، اینترنت از سال 2014 تا کنون 6.3 تریلیون دلار یا 8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است. شکی نیست که در کشورهای که شهروندانش از فضای مجازی استفاده می کنند، تمایل دارند تا سطح بالایی از توسعه و نرخ رشد بالاتر را داشته باشند.

به گفته بانک جهانی، بیش از 75 درصد افراد در سراسر جهان اکنون به یک تلفن همراه دسترسی دارند. مثلا در تانزانیا، عوامل درآمدزایی بواسطه تلفن همراه در حال حاضر بیشتر از طرق گوناگون دیگر است. اما با این وجود بیش از نیمی از مردمانی که حتی کمتر از دو دلار در روز درآمد دارند هم به فناوری های تلفن همراه دسترسی دارند.

با این حال در دنیا بیش از 4 میلیارد نفر از مردم به اینترنت دسترسی ندارند که 90 درصد از این جمعیت در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه نیافته می باشند. اگر نتوان راه حل مناسبی برای کاهش این تقسیم دیجیتالی اندیشید پیشرفت و توسعه در کشورهای در حال توسعه با شکست رو به رو خواهد شد. همانطور که در دونقشه زیر مشاهده می کنید رابطه میان میزان فقر و دسترسی به اینترنت مستقیم می باشد

دستور کار 2030 برای توسعه پایدار توسط رهبران جهان در سپتامبر 2015 در سازمان ملل متحد تصویب شد که 17 اهداف اصلی توسعه پایدار و 169  اهداف مرتبط به صورت یک جانبه توسط 193 کشور عضو سازمان ملل متحد مشخص شد.

این اهداف که با استفاده از سه بعد اساسی توسعه پایدار شامل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست می باشد شاید در نگاه اول هیچ هدف خاصی وجود نداشته باشد که بر توسعهICT  متمرکز باشد اما در اصل همه اینها یک هدف را دنبال می کنند.

پویایی بین SDGs و فضای مجازی این است که فناوری های نوین و دسترسی به چنین زیر ساخت هایی برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی، نیازمند دسترسی به آموزش و اطلاعات تجارت الکترونیک و ارتباطات با سرعت بالا  می باشد.

توسعه صنعت، نوآوری

توسعه صنعت، نوآوری و زیر ساخت و به طور قابل توجهی افزایش دسترسی به فن آوری اطلاعات و ارتباطات و تلاش برای ارائه دسترسی جهانی مقرون به صرفه به اینترنت،  در کشورهای توسعه نیافته تا سال 2020 با کمک  ict از دیگر برنامه هایی است که از این طریق نیز می توانند به مدیریت بهتر زیرساخت، رونق و ابقا دست یابند.

راه اندازی و نگهداری، افزایش بهره وری کشاورزی و ارائه فرصت های کسب و کار اضافی و اطلاعات بازار از طریق خدمات آنلاین، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان از دیگر مزایای است که با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر می باشد.

ایجاد ظرفیت و آموزش کاربران در حفظ حریم امن آنلاین می تواند دیگر دلایلی باشد که استفاده از این تکنولوژی را در سال های آتی بالاتر نیز ببرد.

احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار

تقویت همکاری منطقه ای و بین المللی در دسترسی به علوم فناوری و نوآوری و به اشتراک گذاری دانش در شرایط متقابل توافق شده است. از جمله از این طریق هماهنگی بهتر در میان مکانیسم های موجود، به ویژه در سطح سازمان ملل و از طریق مکانیزم تسهیل تطبیق پذیری جهانی افزایش یافته است. به نوعی می توان اینطور نتیجه گیری کرد که فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند مردم و موسسات را متصل کند و در نهایت ارتباط و پیشرفت را بین ایده ها و نوآوری ها در صنایع افزایش دهد.

آنچه کمیسیون جهانی اینترنت به دنبال آن است ایجاد جوامع و اقتصادهای جدید از طریق دسترسی به فضای مجازی می باشد. که این هدف از طریق رقابت بیشتر، سرمایه گذاری توسط تنظیم کننده ها، افزایش دسترسی امکان پذیر می باشد.

توسعه، امنیت سایبری و جرایم اینترنتی

آیا مسائلی که تا اینجا به آن اشاره شد با امنیت سایبری و جرایم اینترنتی همخوانی دارد؟

یکی از بزرگترین عوامل در تشویق دسترسی بیشتر به فضای مجازی، اعتماد و امنیت است.

فرهنگ امنیت سایبری به ایجاد اعتماد در محیط دیجیتال کمک می کند تا رشد اقتصادی، شکاف اجتماعی ونوآوری را به وجود آورد.

در واقع، گزارش اخیرسازمان همکاری و توسعه اقتصادی( ( oecd به این نتیجه رسیده است که با توجه به نقش حیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات  در دستیابی به اهداف اجتماعی و اقتصادی، امنیت سایبری به عنوان یک مسئله اقتصادی و نه صرفا تکنیکی است.

برای اعضای پارلمان به منظور  اطمینان از اینکه توسعه پایدار موفق باشد، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی باید نقش اصلی را بازی می کند. بنابراین ضروری است که چنین محیطی فعال و مطمئن باشد. و به عبارت دیگر تقسیم دیجیتالی تنها می تواند با پایه های امنیتی قابل اعتماد و قوی در ارتباط باشد.

 

نویسنده: الهام میرزائی

منبع: https://www.uk-cpa.org/ehandbooks/ehandbook-on-cybersecurity-cybercrime/chapter-2-cyberspace/cyberspace-as-a-tool-for-growth/

 

 

این مطلب کاملا ترجمه است.

 

 

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد