فضای مجازی کشور فرماندهی مشخصی ندارد/ لزوم شناسایی آسیب‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی،دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه فضای مجازی کشور فاقد فرماندهی مشخص است، گفت: شناسایی آسیب‌های فضای مجازی ضروری است.

سید ابوالحسن فیروزآبادی صبح سه شنبه در دومین همایش «فضای مجازی، فرصت یا تهدیدی برای نشاط اجتماعی» که در سالن اجتماعات پردیس علامه طباطبایی بوشهر برگزار شد، اظهار داشت: شیوع طلاق، اعتیاد اینترنتی، انزوای افراد، افت تحصیلی و شغلی، هیجان و اضطراب از جمله مهمترین تهدیدهای فضای مجازی به شمار می آیند.

وی تصریح کرد: ایجاد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، زائیده فکر کشورهای غربی و بر اساس معیارهای فرهنگی همان کشورها است و از سایر کشورها از جمله ایران برای در اختیار گذاری این فضا برای کاربران اجازه نمی‌گیرند و این ما هستیم که باید آگاهانه از این تکنولوژی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای غربی، در خصوص آسیب‌های ناشی از این فضای اجتماعی تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند، افزود: این مهم باید در ایران جدی تر گرفته شود چرا که رفتارهای مردم هر کشور و هر منطقه باید طبق معیارهای فرهنگی همان کشور باشد.

فیروزآبادی ادامه داد: بهزیستی و آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌های مهمی هستند که می‌توانند در زمنیه جلوگیری از آسیب‌های فضای اجتماعی نقش ایفا کنند و اینکه توسط نهادهای دیگری اقدامات سلبی در این خصوص انجام شود، راه حل این معضل نیست.

وی گفت: آموزش و پرورش و بهزیستی باید در نقاط مختلف اجتماع، اثرات متفاوت فضای اجتماعی را بر رفتارهای مردم، بررسی کرده و مطالعاتی در این خصوص انجام دهد تا بتوان آمارهای دقیقی در این زمینه کسب کرده و برای مقابله با این آسیب ها راهکار اندیشید.

نقش فضای مجازی در طلاق و دیگر آسیب‌ها

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: در حال حاضر آمار دقیقی در ایران ارایه نشده اما طبق آمارهای جهانی، در آمریکا ۳۰ درصد و در انگلیس ۲۰ درصد طلاق‌ها ناشی از فیس بوک است.

فیروزآبادی اضافه کرد: از ظرفیت دانشگاه ها و وفور فعلی دانشجو در کشور باید در زمینه  تحقیقات شناسایی آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی تحقیقات استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه سرگرمی بخشی از کاربردهای فضای اجتماعی است اما میزان استفاده کاربران اجتماعی در این بخش هم منطقی نیست، ادامه داد: برخی از فایل های صوتی و تصویری و کلیپ‌ها در فضای مجازی ایران بیش از ۴-۵ میلیون بازدید کننده دارد و این در حالی است که یک مطلب جدی در این فضا نهایتا یک میلیون بازدید کننده دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه هم اکنون، همه افراد قابلیت استفاده از فضای مجازی و ارسال پیام در این فضا را در اختیار دارند، نیاز است از طرح‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی این فضا، تعاملی و مشارکتی باشد.

رصد اوضاع فضای مجازی و شناسایی رفتارهای مردم

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه شناسایی آسیب‌های فضای مجازی، باید از اهداف آموزشی کشور باشد، افزود: هم اینک فضای مجازی کشور ما فاقد فرماندهی مشخصی است و تا زمان مشخص شدن فرمانده این حوزه، باید هر سازمان به نوبه خود، نقش آفرینی کنند که نقش سازمان آموزش و پرورش، در این زمینه پررنگ تر است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی کشورهای آمریکایی و اروپایی، کمپ‌های ترک اعتیاد اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند، و ایران باید با اقدامات پیشگیرانه، کاری کند که نیاز به راه اندازی این کمپ‌ها رد آینده نداشته باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، رصد اوضاع فضای مجازی و شناسایی رفتارهای مردم هر منطقه در این فضا توسط بهزیستی و آموزش و پرورش، ایجاد ساختار مناسب برای این فضا، مشارکت بخشیدن مردم، مساجد، تشکل ها و مبلغان مذهبی در این خصوص، آموزش و توجیه هانواده ها و استفاده از ظرفیت دانشگاه و حوزه های علمیه در امور تحقیقاتی پیشگیری از آسیب هاب فضای مجازی از جمله راهکارها در این موضوع هستند.

منبع: مرکز ملی فضای مجازی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد