مدرسه بازی سازی رایانه ای دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی می شود

به گزارش فناوری فرهنگی،

مرتضی موسی خانی به مناسبت روز خبرنگار در نشست خبری که عصر پنجشنبه در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد اظهارداشت: با کمک رسانه ها و  انعکاس خبرهایی از پیشرفت کشور عزیزمان می توان موجب زنده شدن امید در جوانان شد و روز خبرنگار فرصتی برای بررسی ظرفیتهای مغفول مانده با کمک رسانه هاست.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی باید از اخباری که مردم را نا امید می کند دوری شود چون ظرفیت های جمهوری اسلامی بالاست و امروز که چهل سالگی را با تجربه ارزشمندی گذرانده ایم باید اذعان کرد با برنامه ریزی موثر و دانش خوبی که با تحقیقات و مطالعات مراکز پژوهشی بدست آمده آینده درخشانی در ۴۰ ساله دوم انقلاب خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین یادآورشد: گزارش های کارشناسی نشان می دهد در ۴۰ ساله دوم می توانیم مسیر توسعه و پیشرفت را بهتر از گذشته طی کرده و از تنگناها عبورکنیم لذا فرصت هایی که امروز برای کشور ایجاد شده باید مورد توجه قرار گیرد و با هوشیاری  تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و ادامه دهنده راه شهدا که استقلال و عزت و سربلندی است باشیم.

سالگرد بیست و هشت سالگی تاسیس دانشگاه آزاد

وی در ادامه با اشاره به سالگرد تاسیس انقلاب اسلامی افزود: با گذشت ۲۸ سال از تاسیس دانشگاه آزاد به برکت حمایت مسئولان در دوران مختلف بویژه مرحوم آیت الله هادی باریک بین نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه قزوین به عنوان موسس و راهنمایی های خردمندانه آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان، حمایت استانداران، فرمانداران، شهردادان و نمایندگان گذشته و کنونی توانستیم موفقیت های خوبی کسب کنیم و به شرایطی برسیم که دانشگاه آزاد در ردیف مراکز آموزش عالی شاخص کشور محسوب می شود و آوازه جهانی دارد.

موسی خانی اظهارداشت: با تلاش کارکنان صدیق دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و برنامه ریزی مدون توانسته ایم در رتبه بندی یک تا شش کشور قرار بگیریم و از نظر تولیدات علمی امروز ۱۱ عنوان برتر در پژوهش و ۱۳ عنوان فرهنگی را در جشنواره ها کسب کرده ایم و این افتخارات موجب شده از نظر تربیتی، فرهنگی و علمی یک دانشگاه تاثیر گذار باشیم و گام های خوبی در مسیر اهداف ترسیم شده برداریم.

وی گفت: امروز افتخارات بی نظیری با کمک دانشجویان و اساتید متعهد در مرکز تحقیقات کسب شده و خودروی برقی دانشگاه وارد مرحله تولید شده که البته در تامین چند قطعه وارداتی مشکل داشتیم که با کمک گمرک استان حل شده و ترخیص این اقلام در قزوین انجام شده و با تکمیل خودرو چند دستگاه فروخته شده است و بزوی آن را به کمک معاونت علمی به تولید انبوه می رسانیم.

توسعه هوش مصنوعی در اولویت فعالیت های دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تصریح کرد: توسعه فعالیت های مربوط به هوش مصنوعی از دیگر کارهای مهمی است که در دستور کار قرار گرفته و ضمن مذاکره با یکی از شرکت های توزیع کالا درصددیم یک کار اثر گذار و چند پروژه در خصوص هوش مصنوعی و رباتیک انجام دهیم که این کار برای صنایع مهم و بزرگ هم قابل اجراست.

وی اضافه کرد: با همکاری یک شرکت بزرگ برای استفاده از ربات مصنوعی در جابجایی کالا اقدام کرده ایم و پلت فرم یک خودروی جدید نیز طراحی و مطالعات آن آغاز شده که نیازمند ارزیابی درست و مطالعات اولیه هستیم.

موسی خانی یادآورشد: در خصوص شرکت های دانش بنیان هم اقداماتی شده و حوزه هسته های فناور و  شتاب دهنده سخت افزاری دانشگاه راه اندازی شد و با استقرار ۷ شرکت برای تکمیل آن اقدام کرده ایم تا این شتاب دهنده بتواند به نتیجه برسد و دانشگاه ازاد بتواند در اشتغالزایی و کار آفرینی و تولید محصولات و تکنولوژی از آن استفاده کند.

مدرسه بازی سازی دانشگاه آزاد راه اندازی می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در ادامه با اشاره به طرح های کارآفرینی جدید این دانشگاه تصریح کرد: مدرسه بازی سازی در دستور کار قرار گرفته و راه اندازی شده و توسعه پلت فرم های بازی های کامپیوتری شکل داده شده است.

وی اضافه کرد: امروز بازی های کامپیوتری بازار بزرگی است که سهم ما از آن بسیار ناچیز است در حالی که با فرهنگ اصیل ایرانی می توانیم  بازی های کامپیوتری ایرانی  را در برابر بازی های خارجی تولید کرده و فعالیتی اقتصادی با محور فرهنگی را عملیاتی کنیم.

موسی خانی اظهارداشت: تاکنون چند بازی کامپیوتری تولید و وارد کافه بازار دانشگاه شده که تا ۵۰۰ هزار دستگاه ظرفیت داریم و شاید بتوانیم وارد بازار بین المللی هم بشویم و برای ارز آوری اقدام کنیم.

تولید ربات آتش نشان و امدادگر

وی در ادامه گفت: قبل از حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو ساخت ربات آتش نشان توسط این دانشگاه طراحی و اجرا شد که تا ۱۳۰۰ درجه حرارت را تحمل می کند و یک ربات هم برای جابجایی معلولان و سالمندانی که مشکل حرکتی دارند طراحی شده که می تواند در استخرها برای جابجایی سالمندان و معلولان استفاده شود و در حالی که بسیار کاربردی است هنوز مشتری ندارد.

موسی خانی افزود: با پیگیری های انجام شده اخیرا شهرداری منطقه دو و شهرداری مرکزی قزوین ابراز تمایل کرده اند تا برای خرید این رباتها در اطفای حرق اقدام کنند که امیدواریم رسانه ها اطلاع رسانی کنند تا تولیدات علمی و کاربردی دانشجویان خلاق بدون مشتری نماند و خاک نخورد.

وی بیان کرد:امروز با شرایطی که در دانشگاه آزاد ایجاد شده دانشجویان خوش فکر ما قادرند با تولید بازی های کامپیوتری با فرهنگ ایرانی هم نیاز بازار داخلی را تامین کنند و هم بتدریج واردبازار خارجی شوند و برای خود و جوانان دیگر شغل و درآمد ایجاد کنند.

کاهش هشت هزار دانشجو، هیچ واحدی را تعطیل نمی کنیم

موسی خانی به چالش کاهش تعداد دانشجو هم اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر تعداد دانشجویان ما از ۲۳ هزار نفر به حدود ۱۵ هزار دانشجو کاهش یافته که علل متعددی دارد که کاهش نرخ جمعیت، مشکلات اقتصادی و ترافیک بالا در جاده های منتهی به استان از جمله مهمترین عللی است که به این کاهش دامن زده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین یادآورشد: بخشی از دانشجویان ما در واقع سرریز مناطق دیگر بویژه تهران هستند اما ترافیک جاده و سوانح آن موجب نگرانی و بروز مشکلاتی شده که اگر ادامه مترو هشتگرد به قزوین عملیاتی شود بدون شک دسترسی سریع، راحت و ایمن برای حضور در قزوین می تواند بخشی از این مشکل را حل کند.

وی افزود: امنیت اساتید و دانشجویان برای ما مهم است و امروز اگر جاده دسترسی خوبی داشته باشیم بدون شک اولویت متقاضیان تحصیل در استان تهران و سر ریز آن با اولویت قزوین خواهد بود.

موسی خانی گفت: امروز دانشگاه تنها با دریافت شهریه خود را اداره می کند و باید در مدیریت آن تدبیر کنیم و با استفاده از مشارکت مردم و مسئولان تداوم فعالیت های آن را محقق کنیم لذا با همه مشکلات موجود قصد تعطیلی هیچ واحدی را نداریم اما باید مسئولان محلی هم این دغدغه را داشته باشند و دانشگاه را در تداوم رسالت سنگین خود یاری کنند.

دانشگاه آزاد از مراکز آموزشی با استاندارد بالاست

موسی خانی در ادامه تصریح کرد: امروز باید برای دانشگاههایی که استاندارد بالایی دارند و می توانند در کنار تحصیل کیفی به مهارت افزایی و اشتغال هم کمک کنند اهمیت دهیم و اگر هزینه آن کمی بالاتر هم باشد آن را ترجیح دهیم اما به نظر می رسد گاهی دانشجویان دنبال مدرک گرایی و راحتی هستند و تمایلی به تحمل سختی ندارند تا آینده آنها تضمین شود که در این زمینه رسانه ها باید همکاری و فرهنگ سازی کنند و به مردم اطلاع رسانی شود که دانشگاههای خوب می توانند آینده بهتری را برای دانشجویان ترسیم کنند.

وی اظهارداشت: آینده جهان حرکت به سمت علم و دانش های نوین و مسیر صنایع خودرو، پزشکی و خانگی به سمت هوشمند شدن است لذا باید دانشگاههای استاندارد مورد توجه باشد تا بتواند در مسیر
این نیاز بازار حرکت کرده و دانشجویانی توانمند تربیت کند زیرا دانشجویانی که از دانشگاههای خوب و با مهارت خارج می شوند هرگز نگرانی شغلی ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بیان کرد: در شرایط کنونی منطقی نیست که دنبال مدرک گرایی باشیم زیرا هر کسی که مهارت و دانش لازم را داشته باشد شغلش تضمین شده است و نباید نگران کار در آینده باشد اما مدرک گرایی جوابگوی عصر کنونی نخواهد بود.

وی افزود: هر دانش آموخته ای که شایستگی لازم را داشته باشد جامعه برای مهارت و علمش متقاضی است و اگر کسی شغلی پیدا نمی کند باید مشکل را در خود جستجو کرده و این ضعف را برطرف کند.

موسی خانی اظهارداشت: امروز صنایع هم دنبال افراد کارآفرین و خلاق هستند و بازار کار برای افراد توانمند و مبتکر وجود دارد لذا فارغ التحصیلان با سواد و ماهر بیکار نمی مانند و اگر دانشجویی بیکار است باید ضعف را در خود ببیند.

حمایت از شرکت های دانش بنیان

موسی خانی بیان کرد: سیاست های حمایتی خوبی از شرکت های دانش بنیان و افراد خلاق داریم و با توجه به این که آینده صنعت خودرو سازی هم به سمت هوشمند شدن و تولید خودروهای بدون راننده است ما نیز باید این شرایط را مورد توجه قرار دهیم و در این مسیر گام برداریم.

وی گفت: در حال حاضر ۶۴ رشته دکتری داریم که پیگیر توسعه فعالیت بین رشته ای مانند اقتصاد دیجیتال و اقتصاد بازرگانی و اقتصاد دیجیتال هستیم هر چند با اجرای طرح آمایش از سوی آموزش عالی شاید رشته هایی که متقاضی کمتری دارند مورد بازنگری قرار گیرند.

موسی خانی در خصوص برنامه های اولویت دار دانشگاه نیز گفت: توسعه رشته های کاربردی و تکنولوژی خلاقیت در بین دانش آموزان با ۱۵  محور و همکاری علمی و تحقیقاتی با کشورهای جهان از کارهایی است که در دستور کار قراردارد و امسال برای ۳۵۰۰ دانشجو برنامه ریزی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین اظهارداشت: تعامل بین المللی با کشورهای آسیای جنوب شرقی و همکاری های مشترک و ایجاد فرصت مطالعاتی و همکاری آزمایشگاهی برای اساتید، همکاری با کشورهای اروپایی و جذب دانشجوی خارجی از دیگر برنامه های الویت دار دانشگاه است.

موسی خانی افزود: توسعه آزمایشگاهها و مرکز نانو، بایو و مرکز توسعه علوم شناختی در دستور کار است و راه اندازی شده که تاکنون دو دستگاه تولید و در آزمایشگاه ملی مغز در باغ کتاب تهران نصب شده که در کنار دستگاه دانشگاه صنعتی شریف قرار گرفته و بزودی رشته علوم شناختی هم وارد رشته های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خواهد شد که کاربردهای زیادی دارد.

موسی خانی اظهارداشت: در بخش توسعه فضای فیزیکی هم فاز دوم  مرکز تحقیقات دانشگاه در دستور کار قرار دارد و بزودی شهر و کافه کتاب دانشگاه راه اندازی خواهد شد که مراحل نهایی آن در حال انجام است و بسیار امیدواریم این کارها در توسعه فرهنگ خلاقیت، نوآوری و کتاب خوانی در شهر فرهنگی قزوین موثر باشد.

وی افزود: با توجه نیاز بازار رشته های پزشکی که بیش از ۵۷۰ هزار متقاضی دارد در تامین نیازهای این رشته نیز اعلام آمادگی کرده ایم و با کمک وزارت بهداشت توسعه رشته های پزشکی در دستور کار است و نیازهای جامعه را مورد توجه داده ایم تا اگر دانشجوی پزشکی زیاد است ما هم کمک کنیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد