مهم‌ترین پدیده‌های فناوری در سال 2016‎

به گزارش فناوری فرهنگی،به نقل از انترپریتر، در اینجا قصد داریم تعدادی از این فناوری‌ها را که هم‌اکنون به سرعت در حال پیشرفت هستند هم با یکدیگر مرور کنیم.

هدست‌های واقعیت مجازی
به زودی نشستن در جلوی تلویزیون و تماشای فیلم و ویدئو کاری کهنه و از مد افتاده خواهد شد، زیرا هدست‌های واقعیت مجازی که تجربه حضور واقعی افراد در محیط را به ارمغان می‌آورند از راه می‌رسند. از این هدست‌ها می‌توان برای مشاهده فیلم، اجرای بازی‌های ویدئویی، انجام فرآیندهای کاری و تجاری و به‌خصوص طراحی و… استفاده کرد. Sony، HTC و Oculus(که سال گذشته با پرداخت دومیلیارد دلار توسط فیس‌بوک خریداری شد) سه شرکتی هستند که به‌طور جدی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

روبات‌های خانگی اجتماعی
پیش‌بینی‌ها حاکیست در سال 2016 روبات‌های اجتماعی با توانایی بالا برای تعامل با انسان‌ها از راه می‌رسند. مطابق معمول ژاپنی‌ها در این عرصه پیشتاز هستند. شرکت ژاپنی سافت‌بانک نسل اول روبات‌های اجتماعی خود به نام Pepper را در سال 2015 عرضه کرد و همه هزار روبات Pepper تولید و عرضه شده در عرض کمتر از یک دقیقه به فروش رفتند. قیمت هر یک از این روبات‌ها 1600 دلار است. فرانسوی‌ها هم در این زمینه دست به‌کار شده و Buddy را با توانایی درک حالات چهره انسان تولید کرده‌اند.

فناوری‌های پوشیدنی
در سال 2015 فناوری‌های پوشیدنی و به‌خصوص ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند چندان با استقبال مواجه نشدند و حتی ساعت اپل به‌رغم تبلیغات فراوان چندان محبوب نشد. اما بررسی‌ها از استفاده جدی‌تر از این فناوری‌ها در سال 2016 به‌خصوص در محیط‌های کاری خبر می‌دهد. برخی شرکت‌ها از هم‌اکنون استفاده از این فناوری‌ها را آغاز کرده‌اند. به‌عنوان مثال شرکت پستی دی‌اچ‌ال عینک‌های هوشمندی را در اختیار توزیع‌کنندگان اقلام مختلف گذاشته تا با استفاده از آنها فرآیند شناسایی گیرنده و اطلاع از ویژگی‌های کالا و… سریع‌تر‌ و دقیق‌تر انجام شود. مزیت این کار افزایش 25 درصدی بهره‌وری در این شرکت اعلام شده است.

همه نمایشگرهایتان با هم حرف خواهند زد
در سال آینده به جای نگاه کردن به نمایشگرهای رایانه، لپ‌تاپ، گوشی و انتقال فرامین با صفحه کلید یا لمس صفحه احتمالا شاهد باهوش‌تر شدن آنها و تعامل خود آنها با یکدیگر خواهید بود. شرکت‌های فناوری در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای تسهیل ارتباطات نمایشگرها با یکدیگر بدون دخالت انسان به‌عمل آورده‌اند. ویندوز 10 مایکروسافت به وسایل مختلف تحت یک شبکه امکان می‌دهد تا خودشان به‌طور خودکار یک بازی را به اجرا درآورند. البته با توجه به کثرت سیستم‌های عامل به نتیجه رسیدن این طرح به زمان نسبتا طولانی نیاز دارد.

محبوبیت بیت کوین
پول مجازی و دیجیتال بیت کوین که این روزها بیشتر در میان کاربران بازی‌های ویدئویی رد و بدل می‌شود، به تدریج مورد توجه موسسات مالی قرار گرفته و آنها روی این فناوری هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قصد دارند از نقل و انتقالات مالی که به این شکل صورت می‌گیرد هم سود ببرند. فناوری که به این منظور ابداع شده blockchain نام دارد و نوعی دفترکل برای نگهداری اطلاعات حساب‌ها و سوابق فعل و انفعالات مالی محسوب می‌شود. از این طریق تبادل پول در فراسوی مرزهای بین‌المللی نظام‌مندتر شده و منفعت نهادهای مالی نیز حفظ می‌شود. افزایش ایمنی و سرعت از جمله مزایای استفاده از این روش است.

خدمات ابری برای بازی‌های ویدئویی
بازی‌های قدرتمند سال 2016 با استفاده از ترکیبی از کنسول‌های بازی و خدمات ابری عرضه خواهند شد. این بازی‌های سنگین و حجیم برای اجرا به پایگاه‌های داده‌ای نیاز دارند که از طریق خدمات کلود در دسترس باشند بنابراین در سال 2016 شاهد یک تحول بنیادین در زمینه طراحی بازی‌های ویدئویی و ساختار اجرایی آنها خواهیم بود.

منبع: دنیای‌اقتصاد

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد