موضوع مد و لباس در پیوند با هویت کشور است

به گزارش فناوری فرهنگی،آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس ایران با حضور حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، علی مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کل ساماندهی مد و لباس و پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس، ابوالقاسم شیرازی مدیر کل اصناف تولیدکنندگان پوشاک ایران و چند تن دیگر از چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر در تالار رودکی برگزار شد.

علی مرادخانی در این مراسم افتتاحیه به روی سن آمد و گفت: امیدواریم با این اتفاقات جامعه ایرانی را آن گونه که شایسته است به همگان معرفی کنیم و بتوانیم خودمان برای مد و فرهنگ کشورمان تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: موضوع مد و لباس صرفا یک مسئله پوششی نیست؛ بلکه هویت کشور در گرو آن است و در اینجا مهم این است که ما به عنوان کشوری که صاحب هویت هستیم، چه شیوه‌ای را برای مد پیش می‌گیریم. ما باید با آنچه که تفاوت نگاه و نگرش‌ ما را با کشورهای دیگر آشکار می‌سازد، طراحی را ارائه دهیم که معرف  کشورمان باشد. همچنین عوامل گوناگونی وجود دارند که روی طراحی تاثیر می‌گذارند و این که چطور بتوانیم از این عوامل به درستی استفاده کنیم، جای تفکر و صحبت دارد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: آنچه که در صحبت با کارگروه مد و لباس کشور مطرح شد، توجه ویژه به هویت جامعه و ایجاد نوعی نگاه سیاست‌گذارانه است. نگاهی که بتواند اقبال عمومی را نیز جذب کند. چرا که در غیر این صورت با مشکلاتی روبرو می‌شویم. علاوه بر این در دوره اخیر کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است. مثل ایجاد سامانه «شیما» و برنامه‌های دیگر اما با تمام این‌ها ما هنوز با هدف اصلی‌مان فاصله داریم و باید با همکاری بخش خصوصی این مسیر را کوتاه‌تر کنیم و به نتایج مطلوبی برسیم.

مرادخانی خاطرنشان کرد: در این‌باره خواهش ما این است که بیشتر از اینکه به مد بپردازند، روی طراحی و هنر تمرکز داشته باشند. چرا که باید با توجه ویژه در این زمینه هنر ایرانی- اسلامی را به عرصه ظهور برسانیم و در اینجا جا دارد که از نیروی انتظامی که ما را در پیشبرد اهدافمان یاری می‌کند، تشکر کنیم و من امیدوارم مد و لباس ایرانی در آینده یکی از جریان‌های تعیین‌کننده در عرصه مد و  لباس باشد.

در بخش دیگر این مراسم جهت تجلیل از شیخ رجبعلی خیاط توسط حمید قبادی، علی مرادخانی، آقای زاهدیان و محمود نکوگویان انجام شد و پس از نکوگویان فرزند این هنرمند خاطراتی را از پدرش نقل کرد.

در  این برنامه همچنین حمید قبادی بیان کرد: مایه خوشحالی است که شروع این جشنواره با اتفاقات خوبی که در سال گذشته روی داد، همراه شده است و شاید برای اولین بار باشد که این تعامل بین هنر و صنعت برقرار شده است.
وی افزود: ما امیدواریم حاصل تلاش هنرمندان و نهادهای شرکت‌کننده در این جشنواره منشأ خیری برای کشور باشد. چرا که در این دوره اتفاقات خوبی رخ داده است و دستگاه‌های گوناگونی با ما همکاری کرده‌اند. از جمله نهادهای صنفی، اتحادیه‌ پوشاک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها و با تمام این همکاری‌ها میل توسعه و علاقه‌مندی ما بیش از این برنامه‌هاست، اما بضاعتمان محدود.

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس اضافه کرد: مد و لباس ایرانی اسلامی بعد از سختی‌ها امروزه مخاطب خود را پیدا کرده است و جا دارد در آستانه این افتتاحیه با افتخار اعلام کنیم که جهان اسلام مد و لباس ایرانی را به عنوان یک جریان پویا و تاثیرگذار می‌شناسد و ادامه این روند مشروط به این است که ما خود و توانایی‌هایمان را باور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مد و لباس کشور جریان هدفمند و پر مخاطبی است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود. همچنین می‌توان این رویداد را پر مخاطب‌ترین جشنواره هنری کشور نامید. چرا که تاکنون بیش از 1500 اثر با الگوهای ایرانی اسلامی به دست ما رسیده است و ما امیداوریم در عرصه جریان مد و لباس بتوانیم در سراسر کشور پوشاک و برندهای ایرانی را با تفکر ایرانی و اسلامی منتشر کنیم.

در ادامه گلناز نصراللهی مدیر کل صنعت نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: گسترش صنعت پوشاک در اولویت‌های کاری این وزارتخانه است و ما در حال حاضر با همکاری بخش خصوصی در جهت حمایت از این صنعت اقداماتی را انجام داده و می‌دهیم.

وی افزود: ما در حوزه مد و طراحی که موتور صنعت نساجی است، کار خود را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر در راستای توجه به این مهم در حال کار روی مدارس مد هستیم. علاوه بر این طی برنامه‌هایی از تجارب کشورهای دیگر نیز استفاده می‌کنیم.

نصراللهی ادامه داد: طی کلیه همکاری‌هایی که با کشورهای دیگر در این زمینه داشتیم، آنها اظهار  کردند مد و لباس خانم‌ها و آقایان ایرانی دارای نو آوری نسبت به کشورهای دیگر است. به همین جهت ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم علاوه بر تامین مد در کشور، صادراتی را نیز در این زمینه داشته باشیم.

پس از این در بخش دیگری از افتتاحیه به منظور تجلیل از منصور الیاسی طراح بنام پوشش آقایان، علی مرادخانی، حسین نوش آبادی، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان و گلناز نصراللهی به روی سن آمدند و در قسمت دیگر از ناصر نساج‌پور با حضور گلناز نصراللهی، صدیقه پاکبین رئیس انجمن طراحان لباس ایران و هاکوپیان تقدیر کردند.

در پایان این  جشنواره با  حضور مقامات فرهنگی و هنری در تالار  وحدت افتتاح شد.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد