نت‌فلیکس قبل از تصمیم‌گیری کاربرانش برای انتخاب برنامه، می‌تواند حدس بزند که آنها روی کدام یک کلیک خواهند کرد!

به گزارش فناوری فرهنگی،در ایران که استفاده از نت‌فلیکس فعلا معنایی ندارد، اما این سرویس تماشای فیلم و شوی تلویزیونی به صورت آنلاین و جاری، در خارج ایران محبوبیت زیادی دارد.

امروز نوشته جالبی خواندم که نشان می‌دهد، نت‌فلیکس و کلا سرویس‌های بزرگ، در جهت موفقیت اقتصادی، چقدر ظریف‌اندیشی دارند و به چه میزان به رابط کاربری و طراحی سایت‌شان ادامه می‌دهند.

اصولا هر بار کسی که وارد نت‌فلیکس می‌شود، نت‌فلیکس رفتار کاربری را او را زیر نظر می‌گیرد تا پی به علایق‌اش ببرد.

در سال ۲۰۱۴، این شرکت آزمایش جالبی انجام داد تا پی ببرد که اصولا کاربران چگونه و با در نظر گرفتن چه فاکتورهایی، برنامه‌ها را پسند می‌کنند و برای تماشا روی آنها کلیک می‌کنند.

حدس شما چیست؟

نتایج این آزمایش، دور از ذهن بودند. معلوم شد که کاربران تنها و تنها ۱٫۸ ثانیه برای تصمیم‌گیری وقت صرف می‌کنند و از آنجا که در ۱٫۸ ثانیه هیچ مجالی برای خوانش محتوای برنامه و تصمیم‌گیری مبتنی بر فکر نیست، معلوم شد که در این میان عکس بندانگشتی برنامه‌ها یا thumbnail استفاده شده، خیلی مهم است.

و این حقیقت تلخ دنیای مدرن ماست که پوسته ظاهری چیزها، روی رویکرد ما تأثیر می‌گذارد. من خودم شخصا زمانی یک سایت دانلود فیلم فرنگی را می‌شناختم که به طرز هوشمندانه‌ای می‌آمد و جذاب‌ترین اسکرین‌شات ممکنه فیلم‌ها را انتخاب می‌کرد و به عنوان عکس شاخص پست، انتخاب می‌کرد. خب، خیلی وقت‌ها که کاربران این سایت، فیلم را دانلود می‌کردند، می‌نالیدند که فیلم آن کیفیتی را که تصور می‌کردند، ندارد. با این همه باز هم بارها و بارها، همان اشتباه را مرتکب می‌شدند.

بله! از سخن دور نشویم. نت‌فلیکس که پی به اهمیت تصاویر بندانگشتی برده بود، سیستمی طراحی کرد تا بتواند دریابد عکس‌های بندانگشتی محبوب چگونه باید باشند.

در وهله بعد، با استودیوهای طراحی تماس گرفت تا عکس بندانگشتی برایش بسازند، اما این عکس‌های بندانگشتی هنری، در عمل رضایت‌بخش نبودند. به همین خاطر نت‌فلیکس خودش آستین‌ بالا زد تا عکس بندانگشتی انتخاب کند.

یکی از نتایچ به دست‌آمده این بود که کاربران خیلی به حالت صورت و میمیک صورت آدم‌هایی که در تصاویر بندانگشتی نمودار هستند، اهمیت می‌دهند. بر این اساس یک حالت صورت خنثی، اصلا جذاب نیست، در صورتی که یک جالت صورت شگفت‌زده، کلیک‌خور بالاتری خواهد داشت.

5-5-2016 5-22-55 PM

نتیجه جالب دیگر این بود که اگر در عکس‌های بندانگشتی از عکس کاراکترهای منفی استفاده بشود، باز هم میزان کلیک بالا خواهد رفت.

به علاوه در برخی از فیلم‌های دنباله‌دار، در هر قسمت یک آدم شرور و بدذات از بین می‌رود و آدم خوب ماجرا باقی می‌ماند. پس اگر از عکس آدم منفی استفاده کنیم، کاربر به سادگی درمی‌آید که با کدام قسمت از فیلم سر و کار دارد. مثلا اگر جوکر را ببیند، متوجه می‌شود که فیلم شوالیه تاریکی به او پیشنهاد شده و نه فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد.

5-5-2016 5-23-15 PM

مطلب جالب دیگر هم این بود که رویکرد مردم در مناطق مختلف دنیا به تصاویر متفاوت است. بر این اساس کاربران برزیلی همان علایق مردم آمریکا را ندارند. درست به همین خاطر بود که در سریال ساخته شده توسط خود نت‌لفیکس یعنی Sense8 که کاراکترهایی از نژادهای مختلف دارد، نت‌فلیکس زرنگی به خرج داد و بر اساس موقعیت هر کاربر و ترجیحات مردم هر ناحیه، یک کاربر با نژاد و چهره متناسب را به او نشان داد.

5-5-2016 5-23-36 PM

منبع: یک پزشک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد