نخستین همایش علمی اقتصاد هنر و فرهنگ ایران توسط انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران با مشارکت بخش فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی اکو برگزار شد

به گزارش فناوری فرهنگی،نخستین همایش علمی اقتصاد هنر و فرهنگ ایران توسط انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران با مشارکت موسسه فرهنگی اکو  ودانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

نخستین همایش ملی اقتصاد هنر و فرهنگ  ایران  با ارایه سخنرانی آقای پروفسور عارف حسین افتخار و مقالات آقای دکتر بهمن نامورمطلق، خانم دکتر اشرف موسوی‌لر، آقای دکتر حسین راغفر ، خانم دکتر سهیلا صلاحی‌مقدم، خانم دکتر زهرا مسعودی‌امین، آقای دکتر محمدرضا مریدی، خانم دکتر میترا معنوی‌راد، خانم دکتر مهناز شایسته‌فر ،آقای دکتر بهنام زنگی، خانم دکتر الهه پنجه‌باشی، خانم دکتر فریناز فربد، آقای دکتر سعید زاویه و آقای مهندس بدرالدین احمدی، شماری از پژوهشگران دانشگاهی و کارشناسان ارشد رشته هنر، خانم سپیده یاقوتی، خانم رویا روزبهانی، خانم افسون لاشایی، خانم حمیده آرخی، خانم الهه مروج، خانم عاطفه بخشی دزفولی، خانم سپیده طراوتی، خانم لیلا وامق مدرسی و آقای رضایی‌نبرد، به ارایه راهکارهای علمی در اقتصاد هنر پرداختند. این همایش با تقدیر از پژوهشگران این حوزه و ارایه پیشنهادهای پژوهشی برای دوره آتی به کار خود پایان داد.

نخستین همایش ملی اقتصاد هنر و فرهنگ  ایران، در دو بخش به ارایه دستاوردهای پژوهشی در زمینه اقتصاد هنر و فرهنگ پرداخت و ابعاد مختلف اقتصاد هنر و فرهنگ از منظر پژوهشگران هنر و اقتصاد مطرح شد. دکتر اشرف السادات موسوی لر  رییس انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران  و دبیر کل  نخستین همایش علمی اقتصاد هنر و فرهنگ ایران، ضمن تشکر ازجناب آقای افتخار حسین عارف ریاست محترم موسسه فرهنگی اکو و جناب آقای دکتر مرتضی شیری معاونت محترم پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) که با مشارکت خود  برگزاری این همایش را امکان پذیر کردند، در گزارش از روند برنامه این  همایش ملی اعلام کرد: فراخوان نخستین دوره این همایش ملی با محورهای اقتصاد صنایع‌دستی، جایگاه هنر در اقتصاد دانش‌بنیان و مبانی کارآفرینی هنری در مهر 94 اعلام شد و با استقبال جامعه دانشگاهی و پژوهشگران هنر مواجه شد. مقالات ارسالی توسط اعضای هیات داوران مشتمل بر اعضای هیات علمی بیش ازده دانشگاه معتبر کشور، مورد بررسی و ارزیابی قرار‌گرفت. 60 عنوان از مجموع مقالات ارسالی برای انتشار در کتاب مقالات و کتاب چکیده مقالات برگزیده شده و 15مقاله پژوهشی برای ارایه در نشست علمی همایش انتخاب ‌شد. وی اعلام کرد قراراست این همایش درسالهای آینده به طور تخصصی و بین المللی به کار خود ادامه دهد.

همچنین دبیرکل همایش افزود: «در توصیف این حرکت جریان سازعلمی لازم به یادآوری است که قبلا همایش‌هایی با عنوان «اقتصاد هنر» توسط سازمانهای مختلف برگزار شده است؛ اما این همایش نخستین همایشی است که به بحث علمی اقتصاد هنر؛ یک مقوله فرهنگی را پیوست کرده است تا توازن اقتصاد و فرهنگ بومی ایران همواره  مد نظر باشد و از سوی دیگر، مقوله اقتصاد در مطالعات دانش بنیان هنر لحاظ گردیده و تاثیراتی که بر زیبایی شناسی هنرمی‌گذارد مورد توجه واقع شود. هدف از برگزاری این سلسله همایشها در باب اقتصاد هنرو فرهنگ ایران، رسیدن به  راهکارهای بومی و رونق بخشی به هنر ایران است. در واقع شعار بالقوه «جهانی اندیشیدن و منطقه ای عمل کردن» در باب  اقتصاد هنر ایران،  به عملیاتی شدن نزدیک‌ترمی‌شود . درهمین راستا این همایش تنها به محورهای نظری نپرداخته،  بلکه سعی شده است در نمایشگاهی که همزمان با این همایش با عنوان “نخستین نمایشگاه تخصصی ارزش‌آفرینی گرافیک معاصر ایران” به طور ملموس و عینی ارز‌ش‌آفرینی اقتصادی هنر ایران را در بخش تخصصی گرافیک به جامعه ارایه نماید.  به نظر می‌رسد در بحث کارآفرینی و ارزش‌آفرینی، موسسه‌های هنری کشور نیازمند به تدوین قوانین و راه کارها و زیر ساخت‌های اساسی هستند. فقدان متولی متخصص در امور هنری در ایران یک عارضه جدی و مانع اساسی در کار آفرینی هنر و توزیع عادلانه تسهیلات حمایتی از هنرمندان است. درحالی که هنر ایران  یکی از منابع  فرهنگی مطرح  و ارزش آفرین در جهان است، متاسفانه  فاقد ” وزارت هنر” است! در حالیکه کشور ایران به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی تمدنی با شکوه همانند کشور مصررا دارد آیا نباید دارای  یک وزارت هنر باشد؟ در این باب افزودن یک وزارتخانه  توجیه اجرایی دارد. بسیاری از قوانین حمایتی بدلیل نداشتن یک متولی مشخص دولتی در مراحل اجرایی متوقف ویا تفسیر به رای می شود. از جمله معافیت های مالیاتی برای انجمنها و موسسات هنری که در قوانین به ان تصریح شده، اما مراکز اجرایی با تفاسیر مختلف و تبصره های رنگارنگ  از ان تبعیت نمی کنند.بروکراسی  حاکم  “اقتصاد هنر” به معنای ایجاد اشتغال با سرمایه اندک و با کارآفرینی و ارزش آفرینی  بالا به  پشتوانه اجرایی قوی نیاز دارد و می بایستی  بخش حقوقی و تقنینی آن ضمن بازنگری توسط متخصصان هنر در هنگامه اجرا نیز با مقوله هنر سنخیت داشته باشد و هر کاری را به اهلش واگذار نمایند.به این موضوع قبلا هم دررساله دکتری و مقالات و  کتاب مدیریت هنری به صورت کاملا علمی و استدلالی اشاره شده است که تمشیت و مدیریت و اقتصاد هنری را باید به اهل هنر واگذار کرد.

ریاست انجمن علمی پژوهش هنر از طرف خود و اعضای هیات مدیره  انجمن  ضمن  تقدیر ازحمایت های رییس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) جناب اقای دکترمنصور حسامی ، ازتلاشهای خانم دکتر مسعودی امین معاونت  پژوهشی و اجرایی دانشکده هنر و از همکاری خانم دکتر زهرا پاکزاد معاونت محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده هنرسپاسگزاری کرده ، لازم می‌داند از اهتمام دبیر علمی همایش جناب اقای دکتر بهنام زنگی و اعضای کمیته سیاست‌گذاری و شورای علمی و اجرایی همایش و نمایشگاه  تقدیر نماید. همچنین از حضور استادان متخصص در شورای داوری استاد آقای بیژن جناب، آقای دکتر جلال الدین سلطان کاشفی، و آقای دکتر نظام الدین امامی فر سپاسگزاری می‌نماید. از تلاشهای مجدانه  دبیر اجرایی همایش، خانم سپیده یاقوتی  و نیز دبیر اجرایی  نمایشگاه خانم نسترن نوروزی، همچنین از همکاری و همدلی صمیمانه  اعضای کارگروه  اجرایی انجمن  سرکار خانم رویا روزبهانی عضو محترم هیات مدیره انجمن، از حمایت‌های ویژه خانم یاسمن برقی، عضو محترم انجمن و نیز  از خانم حمیده آرخی، کارشناس محترم نشریه جلوه هنر دانشگاه الزهرا (س)، خانم پریسا فیروزکوهی، کارشناس محترم فرهنگی موسسه فرهنگی اکو؛ اعضای کارگروه  اجرایی  نمایشگاه از جمله خانم سهیلا نماز علیزاده، خانم الهه مروج، خانم اکرم خدابنده‌لو وخانم عاطفه بخشی و آقای احمد رضا نصرالهی از موسسه فرهنگی اکو سپاسگزاری می‌نماید. از تمامی دست اندرکارانی که درارتقای علمی و هنری انجمن علمی پژوهش های هنری ایران همکاری داشتند، مراتب قدردانی و امتنان را  تقدیم می‌دارد.

انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران با مشارکت و پشتیبانی شماری از مراکز علمی و نهادها اقدام به برگزاری همایش نمود از جمله:

  • دانشگاه‌ الزهرا
  • سازمان فرهنگی اکو
  • پژوهشکده شعر و هنر
  • سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
  • شرکت سینا پردازشگر دانش
  • انتشارات فرهنگی و هنری مهر نوروز
  • دانشگاه های هنر اسلامی تبریز، هنر، تربیت مدرس، شاهد
  • ستاد توسعه فرهنگ علم و فناوری دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
  • پایگاه نمایه‌سازی علوم ISC
  • پژوهشکده اقتصاد
  • فصلنامه آموزشی، پژوهشی و تحلیلی پژوهش هنر
  • خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا)
  • پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری

نخستین همایش ملی اقتصاد هنر و فرهنگ ایران

منبع: انجمن علمی پژوهش های هنری ایران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد