نشستن پای صحبت‌های کسی که با کمیک‌استریپ زندگی کرده!

به گزارش فناوری فرهنگی،سید امین مویدی کارگاه پی‌نما‌ را در سال 1390را ه اندازی کرده و تا کنون توانسته است حدود چهل کتاب شامل دو هزار صفحه پی‌نما تولید کند. همچنین ایشان مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه یک شرکتIT  بانکی و سردبیر مجله خط‌خطی و نویسنده و تصویرگر کتاب‌های پی‌نما است . به باور ایشان فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، پر از محتوای غنی و ابرقهرمانان واقعی است که می‌توانند مرجعی برای ساختن سبک پی‌نمای ایرانی باشند.

در زیر قسمت‌هایی از مصاحبه با ایشان را می توانید مشاهده نمایید:

فکر می‌کنید برای ایجاد و گسترش پی‌نمای ایرانی به چه الگوها یا ابرقهرمان‌‌هایی نیاز داریم؟

فکر می‌کنم برای شخصیت پردازی نیازی به امثال بت‌من و سوپرمن تخیلی نداریم؛ زیرا خودمان « ابرانسان» های زیادی داریم و فقط کافی است آن‌ها را خوب و هنرمندانه معرفی کنیم. شهدای بزرگوار و شجاع دوران دفاع مقدس هریک از نظر من  یک ابرانسان قهرمان هستند که در عالم واقع وجود داشته اند و نه به شکل تخیلی و غیرواقعی که در عالم واقع، در رشادت و ایمان و انسانیت و شجاعت و عرفان و سلوک و عظمت و دلاوری اسطوره‌اند شما زندگی تک‌تک آن‌ها را بررسی کنید شگفت زده می‌شوید نوجوانان کم‌سن و سالی مثل شهید بهنام محمدی به مراتب از سوپر‌من، فوق العاده‌تر است اما کسی او را نمی‌شناسد و این حتما از کم‌کاری ماست . مردم ما اگر قهرمانان‌شان را بشناسد از ایشان قدردانی و تجلیل خواهند کرد گواهی این حرفم تشییع با عظمت و با شکوه پیکر مطهر شهدای غواص در همین چند ماه اخیر بود. رهبر معظم انقلاب در جایی می‌فرمایند هنرمندان باید قهرمانان دفاع مقدس را به شیوه‌ای هنرمندانه به مردم معرفی کنند. اما ما نسبت به این رهنمود بی‌توجهیم قهرمانان‌مان را معرفی نمی‌کنیم و اگر هم معرفی کنیم خوب و هنرمندانه معرفی نمی‌کنیم تاکید معظم‌له بر معرفی هنرمندانه به همین خاطر است که ما هر جا هم که سعی کرده ایم شهدای عزیزمان را معرفی کنیم آنها را بد‌معرفی کرده‌ایم ما باید در معرفی قهرمانانی چون جهان‌آرا، خرازی، باقری، همت، چمران، بابایی، زین الدین، برونسی و دیگر سرداران شهیدمان وسواس داشته باشیم این‌ها از نظر من نمونه انسان کامل هستند این جوری نیست که فقط قهرمان جنگی باشند شما با انسان‌های عارف مطلق مواجه‌اید که در کنار جنگیدن با دشمن با نفس خویش هم مبارزه کردند و عمدتا به مقام کمال و فنا فی‌الله رسیده‌اند این یک ظرفیت استثنایی در تاریخ ایران است که ما قدر نمی دانیم . بنابراین برای خلق شخصیت مشکل محتوایی نداریم؛ زیرا، هم در تاریخ ایران و هم در تاریخ اسلام، محتوای غنی ادبیاتی داریم که می­توانند دست­مایه­ی کار قرار گیرند. به زعم من قهرمانان ما از شخصیت‌های ابرقهرمان غربی پرنفوذتر و تاثیرگذارتر‌ند چون که واقعی هستند و هم ذات پنداری با ایشان راحت‌تر و معقول‌تر است.

  

برای ایجاد و گسترش و رشد پی‌نما در ایران، چه موانع و مشکلاتی وجود دارد؟

چند مسئله مانع شده است تا پی‌نما در کشور ما آن‌چنان که باید و شاید رشد و گسترش پیدا کند. اول این که مدیران فرهنگی به پی‌نما اعتقاد و اعتماد ندارند و برای حمایت از این هنر صنعت ، دست و دل شان می لرزد. زیرا فضای حاکم بر پی‌نما را منفی و متاثر از فرهنگ غرب و خشن و غیر اخلاقی می دانند البته من به ایشان حق می‌دهم شما می‌دانید که یکی از ژانرهای اصلی کمیک استریپ، پورن است. حتی در دوران طلایی کمیک استریپ یک جنبش کمیک سوزان در آمریکا به همین خاطر شکل می‌گیرد بنابراین، همه این مسائل و نمونه‌های زیاد کمیک استریپ‌های غیر اخلاقی و خشن سبب شده است که سوء ظنی نسبت به پی‌نما شکل بگیرد اما من معتقدم که می شود از ظرفیت و جذابیت پی‌نما برای ارایه قصه‌های و مفاهیم خوب استفاده کرد و من بسیار امیدوارم که با تولید و انتشار پی‌نماهای فاخر، وزین و اخلاقی این ذهنیت اصلاح خواهد شد.

مسئله مهم بعدی این است که سرمایه‌گذاران این صنعت را نمی‌شناسند و اگر بشناسد با توجه به هزینه بالای تولید و میانگین انتشار و فروش کتاب در ایران، چندان تمایل به پذیرش ریسک سرمایه گذاری در این زمینه را ندارند. به نظرم در صورتی که دولت قصد گسترش و حمایت از این هنر صنعت پیشرو و تاثیرگذار را دارد باید تسهیلاتی برای سرمایه‌گزاران این حوزه فراهم آورد. مثلا، وام کم بهره یا معافیت مالیاتی یا خرید و انتشار قسمتی از تیراژ کتب یا مجلات تولید شده و مواردی از این دست که برای سرمایه‌گذاران ایجاد انگیزه کند . علاوه‌براین باید با کمک متخصصین مجرب مارکتینگ فرهنگی برای تجاری‌سازی این محصول، فکری کرد . باید بپذیریم که در فرآیند موفقیت یک محصول حتی یک محصول هنری نمی شود از نقش برجسته و ارزنده متخصصان فروش و مارکتینگ غافل شد من حتی اگر بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را عرضه کنم اما فکری برای عرضه و فروشش نداشته باشم شکست خواهم خورد .

یک مسئله مهم و تخصصی دیگر ، مشکلات فنی است که در فرآیند تجربه نشده تولید پی‌نما در ایران وجود دارد. امکانی هم برای انتقال تجربیات فراهم نمی‌شود کسانی هم که در عرصه پی‌نما فعالند به دلایل اقتصادی و همچنین سختی کار، به شکل تمام و قت و حرفه‌ای به آن نمی‌پردازند بلکه به عنوان اولویت و شغل چندم ایشان محسوب می‌شود که به اقتضای سفارش معمولا در فاصله‌های زمانی بسیار کوتاه تولید می‌شود. بنابراین هم در فیلم‌نامه هم در تصویرگری هم در گرافیک و صفحه‌بندی و لترینگ مشکل داریم و این مشکلات باید برطرف گردد و این امکان زمانی محقق می‌شود که درآمد و سفارش کار در حدی باشد که عده‌ای در این صنعت به طور متمرکز و تمام‌وقت فعالیت کنند.

درباره بازار پی‌نما در ایران چه نظری دارید؟

الان بازاری وجود ندارد که بشود در رابطه با آن نظری عنوان کرد اما لازم است که بازار برای پی‌نما ایجاد شود و این بازار هم به نظر من نباید فقط در داخل کشور محدود شود. ما می‌توانیم با هزینه کمتر و کیفیت برابر در عرصه بین‌المللی فعال باشیم غفلت از بازار بین‌المللی به معنای از دست دادن یک امکان و بازار بسیار گسترده و پرسود است البته هرکسی نمی‌تواند در این عرصه خطیر وارد شود و ورود به این عرصه الزاماتی دارد.

 باید کسی ورود کند که توان و دانش و تجربه برقراری ارتباط و حضور در بازار بین‌المللی و گرفتن سفارش و عقد قرارداد با رعایت کلیه حقوق و الزامات قراردادهای بین‌المللی را بداند.

علاوه بر این نمی‌توان از قابلیت‌های فن‌آوری جدید و بازارها و امکانات به وجود آمده هم غافل بود. به هردلیل این روزها انتشارات کاغذی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و ما با فاجعه افت تیراژ در کتاب و مطبوعات دست به گریبانیم. هرچند که پی‌نما به زعم من، به خاطر ماهیت تصویری و جذابیت‌اش بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد اما قطعا با فضای مجازی قابل رقابت نیست و باید به بازار مجازی و موشن کمیک هم توجه ویژه ای داشت.

منبع: پی‌نمای ایران

کانال

 

یک نظر

  1. تو تیتر یه نون اضافه است.

     

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد