نقش مهم صنعت گردشگری در رونق تولید

به گزارش فناوری فرهنگی، سمیه محمودی که در نشست مطبوعاتی «کمیسیون گردشگری و صنایع دستی» خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی سخن می‌گفت، اظهار کرد: گردشگری، لوکوموتیو توسعه اقتصادی است برای شتاب بخشیدن به حرکت بخش‌های مختلف اقتصادی در حوزه صنعت و معدن؛ زیرا گردشگری فضایی به حساب می‌آید برای تسهیل مبادلات ارزی و… .

این فعال اقتصادی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های فوق‌العاده صنعت گردشگری استان خراسان به ویژه مشهد یکی از راهکارهای اساسی در بهبود کسب و کار و چه بسا تنها راه‌کار موجود است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های صنعت گردشگری در جهت ارتقاء فرآوری گوهرسنگ‌ها باعث ایجاد اشتغال پایدار و هم‌چنین ارتقاء رتبه اقتصادی ایران و کلان شهر مشهد می‌شود.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تشکیل کمیسیون گردشگری و صنایع دستی در پاییز 97 با همکاری و هم‌یاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و نهادهای مرتبط به این عرصه، ادامه داد: این کمیسیون برخی از اهداف را جهت بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی ترجیح داده است که یکی از آن‌ها بستر سازی به منظور استفاده از ظرفیت فعالان بخش غیر دولتی، با هدف سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری و صنایع دستی و ایجاد فرصت‌های جدید است.

محمودی خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح مهارت اعضایی که به این کمیسیون می‌پیوندند، کمک به استیفای حق قانونی اعضاء، اجرای طرح‌های بهبود و توسعه گردشگری و صنایع‌دستی، شتاب‌دهی و شبکه سازی عرصه گردشگری و اقتصاد صنایع دستی و هم‌چنین پیوند سیستم سنتی گردشگری به تکنولوژی‌های جدید، فناوری‌ها و صنعت آی تی از دیگر برنامه‌های این کمیسیون است.

وی در خصوص اهداف کمیسیون تصریح کرد: تجاری سازی فعالیت‌های گردشگری با اهداف توسعه‌ای، اشتغال‌زایی و ارز آوری نیز از اهداف کمیسیون است، هم‌چنین بستر سازی جهت استفاده از ظرفیت فعالان صنعت با هدف سرمایه‌گذاری از اهداف دیگر کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و صنایع‌دستی است.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این کمیسیون به عنوان بازوی مشورتی نهادهای دولتی و در واقع با هدف ایفای نقش تسهیل‌گری در حوزه گردشگری، همکاری با دانشگاه‌های گردشگری، معرفی جاذبه‌های گردشگری در گستره ملی، رفع موانع تولید در بنگاه‌های گردشگری، شناسایی فعالان برتر گردشگری در سطح ملی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این حوزه و صنایع خلاق آن، فعالیت خود را آغاز کرد.

محمودی در خصوص اقدامات اولیه این کمیسیون اضافه کرد: از اقدامات اولیه این کمیسیون می‌توان به ترویج جاذبه‌های گردشگری ایران با محوریت خراسان و ترویج گردشگری در مناطق روستایی اشاره کرد؛ یکی از این موارد برگزاری جشنواره روستایی احمدآباد بود که در بخش احمدآباد با همراهی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در تیرماه برگزار شد و مردم یکی از روستاهای این برنامه با وجود نداشتن زیرساخت‌های مناسب گردشگری، خود از مهمانانی که برای بازدید به آن منطقه رفته بودند پذیرایی کردند.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های کمیسیون می‌توان به برقراری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مختص گردشگری اشاره کرد که در این خصوص نشست شورای عالی روسای تشکل‌های گردشگری و صنایع دستی، سوغات و سنگ‌های گران‌بها در خانه صنعت برگزار شد که کمیسیون در این نشست در راستای بررسی مشکلات بخش خصوصی به دنبال تسهیل‌گری و کارگشایی بود.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد پروژه‌های جدید این کمیسیون خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز چند پروژه تسهیل‌گری مشکلات فعالان گردشگری را در دست اقدام داریم که با همراهی ارگان‌های شهرداری، شورای شهر، فرمانداری، دارایی و… قرار است روند تسهیل‌گری را داشته باشیم.

محمودی در خصوص تخصیص برند جهانی «مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ‌ها» عنوان کرد: این کمیسیون پیگیری‌هایی را از شهرداری، شورای شهر و دبیرخانه شهر جهانی گوهر سنگ‌ها داشته است که با همراهی آن‌ها و تشکل‌های مختلف به دنبال این هستیم که مرکز تخصصی سنگ‌های گوهری و فلزات گران‌بها را در مشهد راه‌اندازی کنیم تا مشهد بتواند استاندارد جهانی را در این خصوص کسب کند.

وی افزود: این مساله خود کمک می‌کند که برند «مشهد، شهر جهانی گوهر سنگ‌ها» پایدار بماند و پس از ماندگاری این نام به دنبال آن هستیم که آموزش‌های لازم برای شهروندان این شهر در جهت معتبر شدن این برند جهانی انجام شود و این مسئله خود جزو برنامه‌های آتی کمیسیون گردشگری است.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امسال سازمان جهانی گردشگری شعار «گردشگری، اشتغال و آینده‌ای بهتربرای همه است» را در نظر گرفته، بنابراین به دنبال این هستیم که این کمیسیون بحث‌های گردشگری و صنعت را بیشتر به هم مرتبط کند؛ درهمین خصوص اتخاذ سیاست‌های عمومی مناسب در کلیه لایه‌های مدیریتی و حمایت کامل بخش خصوصی و دستگاه‌ها برای رونق صنعت گردشگری که منجر به تصمیمات اقتصادی مهم و افزایش اشتغال می‌شود از نظر ما مهم است.

محمودی توجه ویژه به برقراری ارتباط بین صنعت و گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل گردشگری در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت را از اهداف این کمیسیون دانست و گفت: توجه به صنایع دستی به عنوان صنعت ارزآور و اشتغال‌زا با توجه به برند «مشهد، شهر جهانی گوهر سنگ‎ها» اهمیت ویژه‌ای در کمیسیون دارد.

وی ادامه داد: اهتمام ویژه به تولیدات حوزه خدمات از جمله محصولات گردشگری در سال رونق تولید هم تراز با تولیدات کالا است و هم‌چنین موضوعی که گردشگری به وجود می‌آورد گردشگری پایدار بوده که به عنوان گردشگری صلح و دوستی مطرح می‌شود که برای ما مهم است و دوست داریم در آن فعالیت داشته باشیم.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت کمیسیون گردشگری افزود: کمیسیون ما در واقع به عنوان بازوی هماهنگ‌کننده و تصمیم‌گیر خانه صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی شناخته می‎شود و یکی از برنامه‌های این کمیسیون با توجه به این‌که خانه صنعت، معدن و تجارت معین اقتصادی منطقه باجگیران بوده، توسعه گردشگری این منطقه نسبتا محروم مدنظر است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه موثر باشیم. در این خصوص بازدیدهای میدانی از منطقه و بررسی جاذبه‌های گردشگری آن به عمل آمده است که در حال بررسی مباحث گردشگری منطقه و ظرفیت‌هایش هستیم.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد