نماز جمعه تهران در تلویزیون چین/ روایت چینی ها از فرهنگ و آئین ایرانیان/ پیوند معماری ایرانی با مسجد نیوجیه در شهر پکن

به گزارش فناوری فرهنگی،شب گذشته تلویزیون چین با پخش مستندی درباره تاریخ، فرهنگ، هنر و مذهب جامعه ایرانی به معرفی کشور ایران پرداخت.

مستند چینی ها در معرفی ایران با نمایی از تخت جمشید آغاز شد و با ارائه تصاویر مختلفی از آثار باستانی ایران ادامه یافت.

در ادامه دوربین تلویزیون چین با نشان دادن نماز جمعه تهران و حاضران در این مراسم و چهره حجت الاسلام صدیقی به عنوان امام جمعه موقت تهران به معرفی مراسم عبادی- سیاسی ایرانیان پرداخت.

عزاداری امام حسین و همچنین اطعام شرکت کنندگان در مراسم اربعین حسینی از دیگر بخش های آن بود.

مستند روایت درست و دقیقی از آداب و رسوم ایران داشت و بدون خط دهی و سوگیری و با قاب بندی درست واقعیات ایران را به مخاطبان چینی عرضه کرد.

یکی دیگر از بخش های مورد علاقه مستند، موسیقی در ایران و آلات مختلف موسیقی بود که در کنار آن توجه خاصی به شاعران بزرگ ایرانی نشان داده بود.

هنر و خط ایرانی در کنار نقاشیخط بخش دیگری از مستند بود که در تصاویر ارائه شده نشاط و شادمانی مردم و حضور پر رنگ زنان در ابعاد مختلف جامعه مورد توجه کارگردان اثر قرار داشت.

طبیعت چهار ایران، تاریخ پادشاهان ایران و تمرکز بر روی تاریخ دوران صفوی، مساجد، روحانیت و اشارات مستقیم به قرآن از نکات مورد توجه اثر بود.

بازار های سنتی ایران و نشان دادن قلم زنی، نگارگری و خاتم کاری در کنار تمرکز بر شهرهای اصفهان، شیراز و تهران و درادامه پیوند هنر معماری ایرانی با معماری بکار رفته در مسجد نیوجیه، قدیمی ترین مسجد شهر پکن مورد توجه مستندساز چینی قرار گرفته بود.

این مستند دوشنبه شب ساعت 23به وقت چین از تلویزیون این کشور پخش گردید.

منبع: فارس

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد