نوآوری یک استارتاپ بلاکچینی برای بهبود سایت‌های‌تامین‌ مالی جمعی (Crowdfunding)

به گزارش فناوری فرهنگی، یک پلتفرم جدید مبتنی بر بلاکچین متعهد شده است تا به منظور ارتقای سایت‌های تامین مالی جمعی به آنها کمک کند. استدلال آنها در رابطه‌ با عدم پاسخگویی این سایت‌ها این است که تعداد زیادی از پروژه‌ها در رسیدن به آنچه که وعده‌ داده‌اند ناموفقند.

استارتاپ «Pledgecamp» می‌گوید که رویکردش شامل ارائه‌ی شفافیت از طریق قراردادهای هوشمند است. همچنین از اینکه کارآفرینان و پلتفرمی که میزبان پروژه‌های آنهاست، سهم برابر در موفقیت یک کمپین دارند اطمینان حاصل می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این استارتاپ به عنوان بیمه حامی شناخته می‌شود. به محض رسیدن هدف، به جای تخصیص وجوه به طور کامل، به محض رسیدن به هدف، متولیان پروژه باید «نقاط عطف روشن توسعه» را پیش از ایجاد همکاری ارائه دهند. پس از آن یک کیف پول سپرده تضمین می‌کند که وجوه به تدریج آزاد شود. حامیان حق دارند بر اینکه چگونه سرمایه‌هایشان هزینه می‌شود نظارت کنند. همچنین می‌توانند در مورد اینکه آیا اهداف مشخص‌شده به طور رضایت‌بخش تحقیق یافته است یا خیر نظر دهند. در نهایت آنها تصمیم می‌گیرند که آیا مرحله‌ی بعدی پروژه آغاز شود یا خیر.

طبق نظر این استارتاپ، بلاکچین تنها راه پیاده‌سازی این مفهوم است؛ زیرا متمرکز بودن را تغییر می‌دهد و قدرت را به کسانی تفویض می‌کند که وجوه خود را در آن پرویه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مقاله‌ی این شرکت توضیح می‌دهد: « ایجاد قراردادهای هوشمند اساسا آزاد است، به‌جای نیاز به تیم‌های قانون‌گذار و ناظر، قضاوت به‌صورت خودکار است و اجرای آن تضمین شده است.»

میزان بیمه‌ی حامی مرتبط با یک پروژه می‌تواند توسط خالق کمپین و کسانی که برای سرمایه‌گذاری بیشتر از میزان تضمین‌شده در بیمه داوطلب می‌شوند تعیین خواهد ش. این داوطلبان متعاقبا از هزینه ثبت‌نام پایین‌تری بهره‌مند می‌شوند.

رفع مشکل اعتماد

استارتاپ «Pledgecamp» معتقد است که راه‌حل پیشنهادی آنها به دلیل وجود خدشه در خدمات ارائه شده توسط بازیگران اصلی این جریان یعنی کیک‌استارتر و اندیگوگو ضروری است.

تحقیقات این استارتاپ نشان می‌دهد که پایان کار ۸۵ درصد از کمپین‌ها با تأخیر مواجه می‌شود، در حالی که ۱۴ درصد از آنها نیز از بین می‌روند. Pledgecamp همچنین آمارهای منتشر شده توسط کیک‌استارتر را برجسته می‌کند که مطابق آمار آنها تنها یک سوم از کسانی که در کمپین‌های تامین مالی شرکت می‌کنند پس از یکبار تجربه دوباره این کار را انجام می‌دهند. در این پلتفرم مبتنی بر بلاکچین، «مشکل اعتماد» در این صنعت  مورد توجه قرار گرفته است.

این استارتاپ استدلال می‌کند که بسیاری از سایت‌های تامین مالی جمعی در نوآوری و ارائه‌ی ویژگی‌های فنی برای بهره یکسان کارآفرینان و مشارکت‌کنندگان ناموفق بوده‌اند. Pledgecamp می‌گوید که اکوسیستمش منابع را از طریق یک راه امن و غیرمتمرکز برای خالقان پروژه تامین می‌کند. همچنین به آنها فرصتی می‌دهد تا بتوانند کارگران ماهری را که می‌توانند به طور موقتی به آنها کمک نمایند را استخدام کنند.

مسعود میرزازاده

منبع: مرکز نوآوری فناوری زنجیره‌بلوک ایران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد