چالش های دریانوردی در مواجهه با گردشگران دریا

به گزارش فناوری فرهنگی، چهل و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز ۲۷ آذرماه در سازمان بنادر و دریانوردی با حضور نمایندگان سازمان‌های عضو این ستاد برگزار شد. در این برنامه که میزبان آن سازمان بنادر و دریانوردی بود، اسلامی معاون امور دریایی این سازمان بیان کرد: عملکردی که ارائه خواهم کرد از اول فروردین تا ۲۷ آذر امسال خواهد بود. در تمام پایانه‌های مسافری دریایی در جنوب و شمال کشور تا به امروز ۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر در ۴۵ پایانه و ایستگاه دریایی خدمات سفر گرفته‌اند که با استفاده از زیرساخت‌هایی مانند اسکله‌ها و پایانه‌ها، ۸ بالگرد استیجاری، ۱۹ فروند شناور ناجی، یک فروند هواپیما و تجهیزات بسیار زیاد این خدمات را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: سازمان بنادر در هر سال طرح نوروز را از ابتدای سال به خصوص در ایام پیک اجرا می‌کند و اقدامات آن غیر از تشکیل ستاد، مدیریت تأمین و تجهیز و توجه به بحث ایمنی سفر است.

معاون امور دریایی گفت: ۱۱۲ فروند شناور در اندازه‌های مختلف با ظرفیت حدود ۱۰ هزار و ۹۴۸ صندلی از طریق وجوه داده شده سازمان در داخل تولید شده است. وظیفه ما این است که تمام شناورهایی که از نظر ایمنی تأیید ندارند را در نظام دریایی شناسایی و کنترل کنیم. حتی ممکن است برخی از آنها از دور خارج شوند.

اسلامی یادآور شد: اقدامات عملیاتی که براساس پیک سفر ممکن است انجام شوند، بدین شرح است: راه اندازی سیستم‌های بلیت فروشی، سیستم‌های ماهواره مخابراتی برای کنترل مسیرهای تردد ناوگان، تأمین و آماده سازی شناورها، آموزش و ارتقا سطح کیفی ملوانان و راهنماها، توجه به پایانه‌های مسافری در سواحل جنوب و شمال کشور از جمله این اقدامات است.

در ادامه این برنامه برخی از نمایندگان سازمان‌های عضو این ستاد نظرات خود را اعلام کردند. از جمله حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که در این نشست بیان کرد: بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شده همه جامعه را گرفتار می‌کند. پرونده نفت در آن کاملاً بسته شده. تنها صنعتی که می‌تواند راهگشای اقتصاد جامعه باشد، گردشگری است. همه شما که عضو این ستاد هستید یا نباید عضو می شدید یا الان باید کمک کنید تا موانع پیش روی گردشگری حل شود. اکنون یک کشتی خوب و یا پایانه خوب مسافرتی نداریم. مسافر باید از پایانه‌های باربری عبور کند. ۸۰ درصد دریای خزر هم در تسخیر دولتمردان است. تمام سازمان‌ها و دفاتر گوشه‌ای از آن را برداشته‌اند اما در کشورهای دیگری می‌بینیم که دریا در اختیار همه مردم است. اکنون اگر آبراهی هم وجود داشته باشد با آرامش نمی‌توان در آن قدم زد.

وی افزود: هزینه سفر در ایران گران است. اکنون که ارزش پول ملی ایران افت کرده، ما باید شاهد ورود توریست‌های زیادی به کشور باشیم ولی باز هم می‌بینیم که هزینه هواپیما و سایر خدمات گران است.

رفیعی در خصوص تورهای ترکیبی با کشورهای دیگر و انعقاد تفاهم نامه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: می‌توان از گردشگران کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان استفاده کرد و برای آنان بسته‌های سفر طراحی کنیم که اگر چند روز به آذربایجان می آیند، چند روز هم در ایران سفر کنند.

در ادامه رجبی به نمایندگی از جامعه راهنمایان ایران اظهار داشت: از نماینده صدا و سیما در این نشست می‌خواهم یک شبکه ملی و توریسم داشته باشیم. گردشگری ترکیه در اختیار بخش خصوصی است. ما باید از آنان یاد بگیریم که چطور گردشگری آنان ارتقا پیدا کرده است.

در ادامه این برنامه کاپیتان نادر پسنده مدیرکل امور دریایی نیز درباره وضعیت موجود مسافرت‌های دریایی و چالش‌های پیش روی آن سخنرانی کرد و گفت: در سفرهای نوروزی برای بخش دریایی شناور مسافری تفریحی، لندینگ کرافت ها، بارج‌های تفریحی، قایق‌های تشتی، جت اسکی و جت‌های تفریحی داریم که در حوزه جت اسکی، جت تفریحی و قایق تشتی، کشور با مشکل مواجه است. ما اکنون می‌توانیم بگوییم که تا نوروز سال آینده، ۵۸ فروند شناور فعال مسافری داریم که ظرفیت آن حدود ۷ هزار و ۲۰۰ صندلی است. احتمال دارد این آمار تا نوروز ۹۹ کم و زیاد شود. در حوزه لندینگ کرافت ها هم ۶۲ فروند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۸۰۰ سرنشین داریم.

وی افزود: مشکلات ما این است که لندینگ کرافت ها اجازه حمل مسافر را ندارند و تنها برای خودرو تعریف شده‌اند. در حالی که اکنون می‌بینیم از آنها برای حمل مسافر استفاده می‌شود.

مدیر کل امور دریایی گفت: دستورالعمل شناورهای مسافربری را تهیه کردیم که با چالشهای مختلفی روبرو بود. اگر شناوری با این استانداردها تطبیق کند، خیالمان راحت است. اجرای این طرح باعث شد ۲۰ شناور غیرفعال شوند. این کار فشار زیاد اجتماعی و سیاسی به ما وارد می‌کند.

پسنده خطاب به معاون گردشگری گفت: ما نمی‌دانیم وظیفه شما در حوزه گردشگری دریایی چیست. ما جلساتی را با دریابانی داشتیم و آنها می‌گفتند تخلف از ساحل به دریا انجام می‌شود. اگر این تخلفات در ساحل کنترل شود، دریا پاک خواهد بود. به عنوان مثال اگر قایق همراه با سرنشینانش جلیقه نجات داشته باشد دیگر وقتی به دریا رسید لازم نیست که با آن برخوردی شود.

پسنده همچنین مشکل دیگر را در حوزه راهیان نور دانست و گفت: شناورهایی برای تورهای راهیان نور در نظر گرفته شده که جمعیت زیادی سوار آن می‌شوند. اگر اتفاقی برای آنان بیفتد شما بگویید چطور این حجم از افراد را از آبراهه‌های اروند رود نجات دهیم؟ تنها کمکی که می‌توانستیم بکنیم اهدای جلیقه نجات به آنها بوده است. وجود تورهای راهیان نور اقدام خوبی است ولی باید ساماندهی شود.

در پایان این برنامه کاپیتان پسنده معاون امور دریایی گفت: من دلشوره نوروز که هیچ دلشوره تعطیلات بهمن و اسفند را دارم نتیجه این جلسه چیست؟ من از معاون گردشگری می‌خواهم تا حداقل درباره کلوپ های گردشگری برنامه‌ای داشته باشد. مجوز اینها را چه ارگانی باید بدهد. در این خصوص ولی تیموری معاون گردشگری لفظی با این موضوع موافقت کرد و دستور تشکیل کارگروهی را در حوزه گردشگری دریایی داد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد