چرا سرمایه گذاری در بخش تولید کاغذ چاپ و تحریر انجام نمی‌گیرد؟

 به گزارش فنافر، در حال حاضر نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر حدود 320 هزار تن در سال است، که از این مقدار حدود 70 هزار تن توسط دو کارخانه چوب و کاغذ مازندران و کارخانه کاغذ پارس در کشور تولید می گردند و الباقی توسط تجار و یا شرکت های دولتی ، بانک ها و … وارد می‌شود.
سوال اینجاست چرا با این کمبود، کارخانجات تولید کاغذ چاپ و تحریر جدید در کشور احداث نمی گردد.
دلایل آن را می توان در زیر مشاهده نمود:
-1 ظرفیت تولید کاغذ چاپ و تحریر در دو کارخانه چوب و کاغذ مازندران و کاغذ پارس سالیانه حدود 140000 تن می باشد اما عدم حمایت دولت از این دو کارخانه باعث شده است این کارخانجات نتوانند به ظرفیت های اسمی خود برسند.
-2 شرکت های دولتی و بعضی از مصرف کنندگان عدم کیفیت کاغذ ایرانی را بهانه ای برای واردات کاغذ چاپ و تحریر کرده اند و در جایی که می شود از کاغذ ایرانی استفاده نمود به جای آن از کاغذ وارداتی استفاده می‌کنند.
-3 سرمایه گذاری در بخش تولید کاغذ چاپ و تحریر هزینه بسیار بالایی را طلب می نماید و این امر باعث شده است سرمایه گذاران بر روی این کاغذ سرمایه گذاری نکرده و سرمایه های خود را بیشتر به طرف کارخانجات تولید کاغذهای صنعتی سوق دهند زیرا تولید و فروش کاغذهای صنعتی نیاز به سرمایه کمتری داشته و مشکلات فروش کاغذ چاپ و تحریر را هم ندارد.
-4 راه اندازی یک کارخانه تولید چاپ و تحریر بدون حمایت کامل دولت _ در بخش سرمایه گذاری _ تقریباً محال است.
پیشنهاد می‌شود با توجه به محدودیت شدید استحصال از جنگل ها کارخانجات تولید کاغذ چاپ و تحریر فقط در منطقه خوزستان و تنها با استفاده از مواد اولیه باگاس (تفاله نیشکر) مقرون به صرفه بوده و در حال حاضر ظرفیت احداث دو کارخانه 100000 تنی کاغذ و چاپ و تحریر در این منطقه کاملاً مشهود است.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد