چه کسی هنر ایرانی را می‌خرد؟

به گزارش فناوری فرهنگی،نسل جدیدی از ثروتمندان در دوبی جمع می‌شوند تا هنرهای مدرن و معاصر ایران را گردآوری کنند.

علاقه به هنر مدرن ایرانی نخست در خاورمیانه رو به افزایش است، و سپس این علاقه در حال جهانی شدن است، این علاقه پس از برگزاری نخستین حراج کریستی در دوبی در سال 2006 میلادی به وجود آمده است.

«سوسن بابایی» مورخ هنری در موسسه کورتالد هنر لندن به انجمن تهران گفت: افزایش علاقه به هنر ایرانی نتیجه رشد هنر در کشوری است که تولیدات هنری را ادامه داده ولی در عین حال از خریداران بین‌المللی دور بوده است.

رونق در بازار هنر ایران تا سال 2008 میلادی ادامه داشت یعنی تا قبل از آغاز رکود اقتصادی جهان. فروش در حراج کریستی دوبی در آن سال به بیش از 29 میلیون دلار رسید.

«مایکل جیها» مدیر عامل دوبی و رئیس بخش فروش کریستی تاکید کرد: دلالی گسترده در خصوص هنر ایرانی با آغاز بحران مالی جهان پایان یافت و آغاز تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز این مساله را تشدید کرد.

در سال 2009، فروش در حراج کریستی دوبی به 12 میلیون دلار کاهش یافت. و با توجه به اینکه دوبی مرکز مهمی برای تجارت با ایران به شمار می‌رود، تحریم‌ها علیه ایران پس از سال 2010 میلادی، کار را برای هنرمندان ایرانی سخت‌تر از گذشته کرد، هنرمندانی که قادر به دریافت پول خود از طریق بسیاری از بانک‌های بین‌المللی نبودند و مجبور به متوسل شدن به افراد ثالث غیر قابل اعتماد شدند. دوبی نیز از روی اکراه بخش زیادی از تحریم‌های ایران را تا سال 2012 میلادی اجرا کرد و تمایلی برای مشارکت در روند پرداخت‌ها نداشت، حتی برای کالاهای غیرتحریمی مثل کالاهای هنری.

شرایط تغییر می‌کند. انتظار می‌رود دوبی اکنون از کاهش تحریم‌ها علیه ایران طی سال آینده سود ببرد و قیمت کالاهای هنری ایران در دوبی رو به افزایش باشد. میزان فروش در حراج کریستی دوبی امسال به بیش از 19 میلیون دلار رسید.

تقاضا برای هنر ایران به طور کلی نشانگر یک روند جهانی علاقه به آثار مدرن است. این مطلب را «آندرس پیترسون» موسس آرت تاکتیک شرکتی فعال در زمینه تحقیقات بازار می‌گوید.

مجموعه داران برای حفظ تقاضا برای هنر ایرانی پس از سال‌ها رونق و رکود، اهمیت زیادی دارند. پس آنها دنبال چه هستند؟ مجموعه داران، شما را در پشت صحنه می‌برند.

منبع: اقتصادخلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد