گرام تلگرام از ایران هم مشتری داشته است

به گزارش فناوری فرهنگی، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه ششمین نشست گروه کاری جرائم سایبری رؤسای بخش‌های سایبری اروپا و آسیا در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این نشست به میزبانی پلیس جمهوری اسلامی ایران کار خود را شروع کرده و به مدت 3 روز و با حضور 17 کشور و سازمان اینترپل در تهران ادامه دنبال خواهد شد.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار امیدواری کرد که با اهدافی که از قبل پیش‌بینی شده بتوان هماهنگی بیشتری در شناسایی مجرمان و برخورد با جرائم ایجاد شده در فضای مجازی انجام داد.

سردار اشتری یکی از اهداف برپایی این نشست را به اشتراک گذاری اطلاعات کشورهای عضو، پی‌جویی جرائم، همکاری و هماهنگی بین کشورها در فضای مجازی دانست.

وی گفت: امروز در فضای مجازی متأسفانه جرائمی رخ می‌دهد که اگر مسئولان مربوطه و پلیس‌ها نظارت کامل بر آن نداشته و برخورد قانونی نکنند موجب ضرر و زیان نهادها و مردم آن کشورها خواهد شد.

وی افزود: بحمدالله پلیس ایران با توانمندی‌های پلیس فتا توانسته است مقابله خوبی در فضای مجازی با مجرمان و جرائم داشته باشد؛ چرا که هر سال آمار کشفیات و مقابله پلیس فتا در این خصوص افزایش داشته است.

وی گفت: البته همکاری کشورها و سازمان‌هایی که در خصوص زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنند نیز می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور اظهار امیدواری کرد که این نشست باعث تقویت اشراف در فضای مجازی و برخورد با جرائم به خصوص گروهک‌های تروریستی‌ باشد.

سردار اشتری در خصوص باندهای مافیایی مواد مخدر و فعالیت آنها در فضای مجازی گفت: برخورد با کاروانها و باندهای مافیایی مواد مخدر که از این فضا استفاده می‌کنند باید به گونه‌ای باشد که کشورهای حاضر ظرفیت و توان خود را به کار بسته تا با گسترش اطلاعات بتوان در این حوزه مقابله لازم را انجام داد.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر این مطلب که این نشست باعث امنیت، آرامش و آسایش کاربران و افرادی که از این فضا استفاده می‌کنند خواهد بود در پاسخ به سوالی در خصوص کمک سایر کشورها در این زمینه به پلیس ایران گفت: متأسفانه کمک از جانب کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در زمینه فضای مجازی به ما کم بوده است.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور تصریح کرد: ایران و پلیس فتای جمهوری اسلامی همواره همکاری بیشتری با کشورها داشته و در شناسایی باندها و شبکه‌ها که به دنبال ضربه زدن به منافع فردی و سازمانی بوده‌اند و اطلاع‌رسانی به کشورهای هدف همکاری خوبی داشته است ولی از طرف مقابل سازمان‌های بین‌المللی به ندرت به ایران کمک کرده‌اند.

سردار اشتری در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت پول دیجیتال «گرام» در ایران گفت: محدودیت‌هایی در این زمینه است و این موضوع در حال پیگیری است و تا حصول نتیجه موضوع اعلام می‌شود؛ حتماً مردم شریف مراقبت‌های لازم را در این خصوص داشته باشند.

گرام تلگرام از ایران هم مشتری داشته است

رئیس پلیس فتا، گفت: یکی از تهدیدات جدید در تلگرام پول دیجیتالی یا گرام است که 1.2 میلیارد دلار از آن تولید شده و 810 میلیون دلار آن به 81 نفر فروخته شده است؛ گفته می‌شود تعدادی از خریداران هم از ایران هستند.

به گزارش فارس، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس فتا در ششمین نشست گروه کاری جرائم سایبری روسای کشورهای اروپایی و آسیایی در جمع خبرنگاران به اهداف این نشست پرداخت و گفت: ایران میزبان ششمین نشست پلیس‌های سایبری اروپا و آسیا است و این نشست سال‌های گذشته به میزبانی اسپانیا و چین برگزار شده است.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون روسای پلیس‌های 17 کشور و 6 نفر از کارشناسان مرکز سایبری اینترپل در این نشست حضور دارند تصریح کرد: اشتراک‌گذاری اطلاعات بین پلیس‌های سایبری، پی‌جویی و بخش ظرفیت‌سازی بین کشورها از جمله اهداف این نشست است.

هادیانفر به مقوله امنیت پرداخت و گفت: امنیت در فضای سایبری شرایط فرایند به هم پیوسته‌ای است و هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند مگر اینکه همکاری داشته باشد چرا که فضای سایبری سیار است.

این مقام ارشد پلیس فتا درخصوص طول دیجیتالی گرام اظهار داشت: یکی از تهدیدات جدی در تلگرام، گرام یا پول دیجیتالی است که پاولدر آن را ابداع کرده و 1.2 میلیارد دلار از آن را تولید کرده است.

وی گفت: 810 میلیون دلار از آن به 81 نفر فروخته شده که بیشترشان روس‌ها هستند و گفته می‌شود که تعدادی نیز از ایران این پول را خریداری کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا درخصوص پول‌های مجازی توضیح داد فعالیت ا ین پول‌های مجازی آسیب جدی برای کشور را به دنبال دارد؛ یک زمانی که بیت‌کوین معادل 10 دلار بود که به 19 هزار دلار رسید که یک تعداد افراد از این پول‌های مجازی خریداری کردند که بعد از مدتی به 6 هزار دلار رسید؛ عده‌ای متضرر شدندو هیچ سازمانی و هیچ فردی در این بین پاسخگو نبود.

وی افزود: بانک مرکزی تنها مرجعی است که می‌تواند پول مجازی در ایران تولید کند و بانک‌ها نیز می‌توانند در حمایت از بانک مرکزی در این زمینه وارد شوند چرا که عقبه‌اش مشخص است و معلوم است چه کسی در این زمینه فعالیت می‌کند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: دولت خط و مشی در خصوص پول‌های مجازی را مشخص کرده است و هیچ شخص حقیقی در این خصوص مجاز نمی‌باشد.

این مقام ارشد پلیس فتا درخصوص ظرفیت‌سازی بین کشورها و حاکمیت اینترنت گفت: حاکمیت اصلی در انحصار آمریکا است و بحث ردیابی و عدله‌پذیری در انحصار خودش است اما باید در حاکمیت در اختیار سایر کشورها قرار گیرد و یا سازمان ملل در این زمینه مرجع باشد.

فعالیت سایبری داعش با چند صد کانال و 11 زبان در تلگرام

رئیس پلیس فتا، گفت: فعالیت مجرمان و گروه‌های سازمان‌یافته و تروریست‌ها در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های اجتماعی در کنار ابزارهایی همچون پنهان‌سازان هویت، گروه‌های مجازی، شبکه‌ها و سرویس‌های رمزدار باعث شده بستری مناسب و امن برای مجرمین و تروریست‌ها ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس فتا در ششمین نشست گروه کاری جرایم سایبری رؤسای بخش‌های سایبری کشورهای اروپایی و آسیایی ضمن خیرمقدم به پلیس‌های سایبری کشورهای اوراسیا، اظهار داشت: به جرأت می‌توانم بگویم یکی از مهمترین رویدادهای بین‌المللی سازمان اینترپل در حوزه امنیت فضای سایبر این نشست است چرا که تصمیم‌گیران اصلی حوزه مقابله با جرایم سایبری در آن حضور دارند و این یک فرصت عالی و مغتنم برای پلیس همه کشورهای آسیایی اروپایی است.

وی به تعداد کاربران فضای سایبر در جهان که بیش از 4 میلیارد و 200 میلیون نفر هستند پرداخت و گفت: زندگی بشر بدون اینترنت دچار مشکل و حتی اختلال می‌شود بنابراین تأمین امنیت فضای سایبر، چالش تمام کشورهاست و برای این امر مهم است که همه دولت‌ها در حال تکاپو و سرمایه‌گذاری هستند.

وی گفت: سازمان‌های معتبر جهان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2020 جرایم و حملات سایبری و سرقت اطلاعات ضرری معادل 2 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد کنند.

سردار هادیانفر به مزایای تکنولوژی و فناوری پرداخت و گفت: تکنولوژی و فناوری همزمان که فرصت‌های فراوانی ایجاد می‌کنند می‌توانند تهدیدات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را نیز به دنبال داشته باشند.

این مقام ارشد پلیس فتا به تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان که باعث نگرانی شده پرداخت و گفت: رشد شتابان فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به مقوله امنیت، شکل‌گیری گروه‌های سازمان‌یافته و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای سایبری باعث نگرانی شده است.

سردار هادیانفر تصریح کرد: فعالیت مجرمان، نیروهای سازمان یافته و تروریست‌ها همچون داعش، النصره، القاعده و دهها گروه تروریستی که در کشورها فعالیت ‌می‌کنند در دارک‌وب، وب‌عمیق و در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های اجتماعی همانند تلگرام، توئیتر، فیس‌بوک و واتسآپ در کنار ابزارهایی مانند پنهان‌سازی هویت، پول‌های مجازی و شبکه‌ها و سرویس‌های رد شده سبب گردیده تا بستری امن برای مجرمان و تروریست‌ها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: امروز با تلاش جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب‌الله، داعش به پایان خود در میدان نبرد رسیده است ولی تفکر داعشی و تکفیری هنوز در فضای سایبری تبلیغ و ترویج می‌شود.

رئیس پلیس فتا اعلام کرد: آنها از تلگرام و توئیتر به منظور ترویج، تبلیغات، جعل‌، آموزش و به کارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان استفاده می‌کنند و گروه‌های تروریستی از اوایل سال 2018 وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکه‌سازی سایبری برای یادگیری پنهان هستند.

وی اظهار داشت: داعش با چند صد کانال و 11 زبان در تلگرام فعالیت می‌کنند و متأسفانه ابزارهای سفارشی‌سازی شده در پیام‌رسان موبایلی که تحت عنوان امنیت کاربران طراحی می‌شود بستر امنی برای مجرمان و تروریست‌ها در دنیا ایجاد کرده است.

منبع: آی تی آنالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد