دنیا از صنایع فرهنگی و خلاق استقبال می‌کند

به گزارش فناوری فرهنگی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: امروزه دنیا استقبال بیشتر و بهتری از صنایع فرهنگی و خلاق می‌کند.

 بهمن نامورمطلق عصر امروز در آیین کلنگ زنی اولین شهرک صنایع دستی استان اصفهان در شهرضا، با اشاره به برگزاری اجلاس صنایع دستی جهان در ایران، اظهار کرد: ما پس از مدت‌ها انفصال از میزبانی جلسات بین‌المللی، بزرگ‌ترین سطح از این جلسات را در اصفهان انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: در این اجلاس نه تنها اصفهان و ایران به عنوان میزبانانی خوب معرفی شدند، بلکه شأنیت این اجلاس نیز افزایش پیدا کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به سطح بالای میراث فرهنگی در اصفهان، تصریح کرد: استان‌های دیگر با وجود شهر اصفهان در ایران به سایه رفته‌اند؛ به طبع شهرهای استان نیز در سطح استان به سایه رفته‌اند.

وی با بیان این که ما در شورای بین‌المللی صنایع دستی تمرکززدایی کرده‌ایم، گفت: امروز اصفهان در سطح جهان تثبیت شده است و نوبت به تمرکززدایی در استان رسیده است تا شهرهایی مانند شهرضا، گلپایگان، نائین و کاشان نیز از سایه خارج شوند.

نامورمطلق با بیان این که باید سطح اقدامات علمی و تحقیقات در صنایع دستی شهرضا افزایش پیدا کند، اظهار کرد: هنرمندان شهرضا باید به دنبال افزایش کیفیت سفال خود و رقابت با سایر نقاط باشند تا محصولی کاربردی‌تر روانه بازار کنند.

وی بخش مهمی از فعالیت‌های موردنیاز در سفال را مربوط به مباحث علمی دانست و گفت: امروزه دنیا استقبال بیشتر و بهتری از صنایع فرهنگی و خلاق می‌کند؛ دوره سخت افزاری به اتمام رسیده و ما به دوره فرهنگی رسیده‌ایم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به لزوم استفاده از مباحث دانش بنیان در صنایع دستی کشور، تصریح کرد: باید در زمینه فروش و بازاریابی جهانی صنایع دستی تحقیقات علمی صورت گیرد؛ اگر به دنبال بازارهای جهانی هستیم باید ذائقه مردم نقاط مختلف جهان را بررسی کنیم و براساس سلایق آن‌ها محصولات خود را تولید و بازاریابی کنیم.

وی یکی از اقدامات آتی را برپایی نمایشگاه بزرگ سفال در کشور دانست و خاطرنشان کرد: می‌توان از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنیم؛ کارهای ما باید زیباتر، باکیفیت تر و کاربردی‌تر شود.

نامور مطلق شهرک صنایع دستی را اولین اقدام در این زمینه در سطح کشور دانست و خاطرنشان کرد: گردشگری و صنایع دستی، جایگزین و مکملی خوب برای فعالیت‌های کشاورزی در مواقع خشک‌سالی و کمبود آب است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اذعان کرد: استان اصفهان یک استان به شدن تمرکزگرا است که بیشتر از کل استان در مرکز استان جمعیت وجود دارد و این تمرکز آینده خوبی ندارد.

منبع: فارس
کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد