نقش دفاتر انتقال تکنولوژی در توسعه فناوری

به گزارش فناوری فرهنگی، از دفاتر انتقال تکنولوژی این انتظار می‏‌رود که سریعا کسب درآمد کند که این انتظار واقع گرایانه نیست. چرا‌که همه اختراع‏‌هایی که دفتر انتقال تکنولوژی تجاری می­‌کند سریعا به درآمدزایی نمی‏‌رسند. مثلا دفتر انتقال تکنولوژی در دانشگاه استنفورد حدود 10 تا 15 سال صبر کرد تا از اولین اختراع مرتبط با DNA درآمد صدها میلیونی کسب کرد.

مدل مناسب تامین مالی پروژه‌ها چیست؟ دانشگاهها در تجاری‌سازی چه نقشی دارند؟ دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت چگونه می‌توانند در تجاری‌سازی ایده‌ها  موثر باشند؟

«دکتر مارینا رانگا»، عضو کمیسیون گروه متخصصان اروپا در حوزه سیاستهای رقابت‌پذیری و نوآوری و رئیس گروه تحقیقات تریپل هلیکس[۱] دانشگاه استنفورد در گفتگو با «عیارآنلاین» به بررسی این موضوعات می‌پردازد. در قسمت اول  و دوم این مصاحبه در مورد مدلهای ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش دولتها در برقراری این ارتباط و مشکلات پروژه‌های فناورانه صحبت شد. در ادامه قسمت سوم و پایانی این گفتگو را مشاهده می‌کنید.

ارتباط صنعت و دانشگاه

عیارآنلاین- به نتیجه نرسیدن اغلب پروژه‌هایی که از سوی دولت تامین هزینه شده‌اند، باعث شده است که نقش حمایتی را به سمت نهادهای خصوصی ببرد و از دولت انتظار تامین مالی نداشته باشد.  نظرتان در این مورد چیست؟

رانگا– این پدیده محدود به ایران نمی‌شود. در بسیاری از کشورها مشابه این امر اتفاق افتاده است که دولت تامین مالی پروژه‌‏ها را انجام می‏‌دهد و پس از انجام پروژه، گزارش پروژه به دولت تحویل شده و گزارش به قفسه‏‌ها منتقل می­‌شود و هیچ چیز خاصی اتفاق نمی­‌افتد.

در سال 1980 در امریکا این پدیده منجر به فعالیت بای-دل[1] شد. بای دل قانونی بود که توسط دو سناتور به نامهای برچ بای[2] و  باب دل[3] مطرح شد و امتیاز تجاری سازی نتایج به دست آمده از تحقیقاتی که با بودجه دولت انجام شده بودند را در اختیار دانشگاه‌‏ها قرار می­‌داد. دانشگاه‏‌ها سرمایه عمومی را از دولت دریافت کرده می­‌کردند و با تجاری سازی آن، به دارایی خصوصی تبدیل می­‌شد که قبل از تصویب این قانون، این پدیده محل درگیری بود. اما پس از  آن این امکان فراهم شد که دانشگاه‌‏ها، ایده­‌ها، تکنولوژی­‌ها، حق اختراع‏‌ها و … را که از بودجه دولتی ایجاد شده بود، تجاری کنند.

حدود 30 سال پیش چنین قانونی تصویب شد که یک انقلاب در دانشگاه‏‌ها و نیز ساختار سیاست­‌های دولتی محسوب می‏‌شود. زیرا این قانون منجر به ایجاد دانشگاه­‌های توانمند و کارآفرین امروزی شد. مشابه این قانون را سایر کشورها نیز به کار گرفتند که مهمترین قدم در راه تبدیل دانشگاه‏‌ها به دانشگاه­‌هایی توانمند و کارآفرین بود. زیرا در این صورت است که دانشگاه انگیزه لازم برای ساخت چیزی از تحقیقات دارد و صرفا به قفسه‌­ای شدن آنها اکتفا نمی­‌کند.

عیارآنلاین- با فراهم شدن این قانون دانشگاه‏ها چه کردند؟

رانگا– دانشگاه‌ها شروع به استفاده از همه ساختارهایی که اجازه می­‌داد تجاری­‌سازی تکنولوژی اتفاق بیافتد، کردند. بنابراین دفاتر انتقال تکنولوژی و دفاتر حق مالیکت معنوی را تاسیس کردند. فرایند صدور مجوز و پروانه را آغاز کردند، وکلای لازم برای ثبت اختراع را استخدام کردند[4]، و شروع به تاسیس پارک­‌های علمی و انکوباتورها و … کردند.

 همه این ساختارها در نهادهای دانشگاهی امریکا نهادینه شده است و این به طور کلی به دانشگاه‌های امریکا کمک کرد تا از دانشگاه‌های اروپا و آسیا پیشرفته‌تر باشند. همه این فرایند تجاری‌سازی به صورت درونی توسط دانشگاه‏ها انجام می‏‌شد. اکنون این فرایند در اروپا توسعه یافته است و من امیداورم در سایر کشورها من جمله ایران نیز همین اتفاق بیافتد.

عیارآنلاین برای این کار از کجا باید شروع کرد؟

رانگا– در واقع شروع این امر از قانونگذاری است. آیا شما مشابه قانون بای-دل را در ایران دارید؟ قوانین مالکیت معنوی در ایران چگونه است؟ با توجه به تجارب بین المللی شما به این نتیجه خواهید رسید که مالیکت معنوی یافته­‌های دانشگاهیان متعلق به دانشگاه است. اما دانشگاه با آن چه کار کند؟ دانشگاه لازم است انگیزه­‌هایی برای مخترعین فراهم کند.

بیشتر دانشگاه­‌های امریکا 30% مالیکت را به محقق تخصیص می­‌دهند که به این معنی است که اگر ما ایده و تکنولوژی شما را ثبت کنیم و مجوزهای لازم را بگیریم، 30% متعلق به دانشکده است که امکانات و تجهیزات لازم را فراهم کرده است و 30% نیز متعلق به دانشگاه خواهد بود. سایر کشورها، مانند سوئد، همین مدل را پیاده کردند ولی تصمیم گرفتند تمام حقوق متعلق به مخترع باشد و تمام مسئولیت­‌ها نیز به عهده خود مخترع باشد. اما این کاری است که سوئدی‏‌ها می‏‌توانند انجام دهند چرا که سوئد بسیار پیشرفته است و سیستم‏‌ها در آنجا کاملا بلوغ یافته­‌اند و بر عهده داشتن مسئولیت‏‌ها از مخترع بر می‏‌آید. اما در کشوری که این زیر ساخت­‌ها در آغاز راه است، اگر این مسئولیت را به دانشگاهیان واگذار کنید اتفاقی نخواهد افتاد. به نظر من 30% مناسب‌تر است.

دفتر انتقال تکنولوژی باید بسیار فعال باشد و باید همه بخش­های دانشگاه و محققین را رصد کنند و با مراجعه به آنها، ایده‏‌ها و دستاوردهایی که امکان تجاری‌شدن دارند را شناسایی کنند. باید طی مراجعه به دانشگاهیان اعلام دارند که ما چگونه می‏‌توانیم به شما کمک کنیم؟ چطور می‏‌توانیم شما را به بخش­‌های مناسب صنعت برای جذب حمایت مالی و پیاده­‌سازی ایده­‌هایتان مرتبط کنیم؟ این نقش دفتر انتقال تکنولوژی است.

در غیر این صورت اگر شما مسئولیت ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی ایده‏‌ها را به خود محققین واگذار کنید، به نتیجه­‌ای نخواهید رسید. در واقع درصد ناچیزی از دانشگاهیان قابلیت‏ تجاری‌سازی را دارند. بنابراین لازم است که مسئولیت‏‌ها به شکل مناسب تخصیص یابد.

عیارآنلاین- در صورت امکان در مورد وظایف دفاتر انتقال تکنولوژی توضیح بیشتری ارائه بفرمایید.

رانگا– در دفاتر انتقال تکنولوژی مختلف، روش‌های مدیریت مختلفی وجود دارد. معمولا دو سیستم عمده وجود دارد، عمودی و افقی.

نگاه عمودی برای دفاترِ با پروژه­‌های کمتر مناسب است. در این حالت یک نفر پروژه را از آغاز تا انتها پیگیری می‌کند. لازمه این کار همانطور که گفته شد داشتن پروژه‏‌های کم است. لذا زمان لازم برای پرداختن به پروژه‏‌ها نیز وجود دارد. این نگاه عمودی است.

اگر دفتر انتقال تکنولوژی بزرگتر با پروژه‌های بیشتر و پیچیده­‌تر داشته باشیم، لازم است از نگاه افقی استفاده کنیم. در این نگاه پروژه‌های مختلفی اخذ می‏‌شود. به عبارت دیگر گروهی از آدم‌ها به انجام کار مشغولند، نه فقط یک نفر و یک پروژه در هر لحظه، بلکه پروژه‌های بیشتری توسط افراد بیشتری انجام می‌شوند. دوباره لازم است تاکید کنم در این رویکرد به افراد، منابع و پروژه­‌های بیشتری نیاز است.

از دفاتر انتقال تکنولوژی این انتظار می‏‌رود که سریعا کسب درآمد کند که این انتظار واقع گرایانه نیست. چرا‌که همه اختراع‏ها و مجوزهایی که دفتر انتقال تکنولوژی تجاری می­‌کند سریعا به درآمدزایی نمی‏‌رسند. مثلا دفتر انتقال تکنولوژی در دانشگاه استنفورد حدود 10 تا 15 سال صبر کرد تا از اولین اختراع مرتبط با DNA درآمد صدها میلیونی کسب کرد.

دانش و تجربه در دفاتر انتقال تکنولوژی طی سال­ها ساخته می‏‌شود. کارمندان دفاتر انتقال تکنولوژی نیز باید دانش بالایی از بازار، از شرکت­های مختلف، از علاقه‏‌ها و نیازهای آنها، و نیز سرمایه گذاری داشته باشند.

مدیران دفاتر انتقال تکنولوژی نیز لازم است افرادی باشند که تخصص بالایی در صنعت و در تحقیق و توسعه دارند. اگر شما ده دانشگاه برتر کارآفرین در امریکا را مطالعه کنید، مشاهده خواهید کرد که در همه آنها مدیران دفاتر انتقال تکنولوژی افرادی با بیش از 25 سال سابقه فعالیت در صنعت هستند، سابقه ای که قبل از ورود به دفتر انتقال تکنولوژی کسب شده است. نه فقط تجربه بلکه شهرت و اعتبار آن فرد نیز اهمیت دارد.

عیارآنلاین- دفتر انتقال تکنولوژی در بازاریابی تکنولوژی چه استراتژی‌ای دارد؟ در چه مرحله‌ای از زنجیره توسعه تکنولوژی کار دفتر انتقال تکنولوژی به پایان می‏‌رسد؟

رانگا– در مراحل مختلفی این اتفاق می‏‌افتد، زیرا آنها باید برای تعامل با یک ایده آماده باشند. مشکل اینجاست که آنها ترجیح می‏‌دهند با ایده­‌هایی کار کنند که بهتر توسعه داده شده باشند، زیرا کار کمتری نیاز دارد. وقتی یک ایده اولیه و خام باشد، مثلا ایده­‌های دانشجویی، آنها ترجیح می­‌دهند که فعالیتی برای آن انجام ندهند. دانشجویان ممکن است ایده­‌های خوبی داشته باشند، اما خیلی خوب توسعه داده نشده­‌اند و طرح تجاری­ برای آنها فراهم نشده است و به عبارت کلی از دیدگاه­‌های تجاری­‌سازی، آماده نیستند. وقتی چنین دانشجویانی به دفاتر انتقال تکنولوژی مراجعه کنند، این دفاتر علاقه چندانی به کار کردن با آنها ندارند.

بنابراین چاره چیست؟ در مورد ایده­‌های دانشجویی باید چه کرد؟ مثلا در استنفورد دانشجوها خودشان سازمانی به نام شتاب دهنده کسب وکار[5] تاسیس کردند که نقش تسهیل گر و شتاب دهنده برای فعالیت­‌های دانشجویی را دارد. البته اساتید و کارکنان و سرمایه گذاران ریسک پذیر نیز داوطلبانه کمک می­‌کنند.

نحوه عمل این شتاب‌دهنده به این ترتیب است: آنها هر سه ماه شرکت­‌هایی که توسط دانشجویان تاسیس شده است را گرد هم آورده و آموزش­های مرتبط با کسب و کار(مثل تجاری سازی و اجرای طرح، استفاده از سرمایه گذاران و …) به آنها می‏‌دهند.

همچنین جلسات و همایش­‌هایی را با سرمایه گذاران منعقد می‏‌کنند که طی آن دانشجویانی که موسس این شرکت‏‌ها بوده­‌اند ایده‏‌ها و برنامه­‌هایشان را برای جامعه سرمایه­‌گذاران مطرح می‏‌کنند و اگر سرمایه­‌گذاری ایده‌ای را دوست داشته باشد، پیشنهاداتی رد و بدل می‏شود.

این یک تعامل دو طرفه رو در رو بین دانشجویان و سرمایه‌­گذاران است که در صورت نبود چنین نهادی رخ نمی­‌دهد. بعد از سه ماه مجدد این فرایند تکرار می­‌شود. این یک دوره سریع و انگیزشی در آموزش کسب و کار برای دانشجویان است و بسیار هم با منفعت است، زیرا دانشجویان با تجربه می‏‌شوند، سرمایه در اختیارشان قرار می­‌گیرد و سرمایه­‌گذاران نیز به ایده‏‌های جدید دسترسی پیدا می‏‌کنند.

ارتباط صنعت و دانشگاه

عیارآنلایندر کشور ما برای حمایت محققین، از مفهوم شرکت­های دانش بنیان استفاده شده است و قوانین و زیر ساخت­هایی نیز برای توسعه آن طراحی شده است. به نظر شما این ساختار می‏تواند برای کشور ما مناسب باشد؟ و آیای شما فرایندی مشابه آن را در سایر کشورها تجربه کرده اید؟ برای تقویت و بهبود آن چه نظری دارید؟

رانگا– انواع مختلفی از مشوق‏ها برای تحقیق و توسعه و شرکت­های دانش بنیان وجود داشته. اما ما نباید از این شرکت­های دانش بنیان انتظار داشته باشیم که صرفا توسط دانشگاهیان ایجاد شوند. چنین شرکت­هایی می‏‌توانند توسط صنایع مختلف ایجاد شوند.

دانشگاهیان و شرکت­ها لازم است ارتباط مستقیم بیشتری داشته باشند که اجازه دهد دانش و فرایندهای بهینه شده­‌ای که در اختیار دانشگاهیان است به صنایع منتقل شود.

لازم است که امکان ورود دانش دانشگاهیان به صنعت را فراهم کنید. نکته مهم دیگری را نیز باید در اینجا بگویم که بسیار خوب است که یادگیری مبتنی بر تکنولوژی داشته باشیم. اما واقعیت این است که اغلب یادگیری و رقابت پذیری از طرقی غیر از تحقیق و توسعه­ به دست می‏آیند.

این یادگیری­‌ها در ساختار سازمانی شرکت برجسته است. در تغییر دادن روندها، فرهنگ­‌ها، عادت‌ها، مدل­‌های ذهنی و … ، در بازاریابی، تبلیغات، برندینگ، ارتباطات بین المللی و … برجسته است.

اینها مهارت­‌های نرمی است که شرکت­ها باید داشته باشند و لزوما مبتنی بر تحقیق و توسعه و طراحی نیستند. شما می‏‌توانید از یک سیستم مدیریت تکنولوژی خوب استفاده کنید اما این برای یک تکنولوژی است که از جای دیگری خریده­‌اید و دقیقا نمی­‌دانید که چطور آن را اداره کنید، و سپس محصولی درست می‏‌کنید که طراحی آن معمولی است، برندینگ دارای ایراد است و تبلیغات نیز مشکل دارند. همه اینها مهم هستند. پس تمرکز بر نوآوری­‌های غیر تکنولوژیک را از دست ندهید. زیرا اینها برای تقویت توانایی‏‌های تحقیق و توسعه­‌ای و تکنولوژیکی شما اهمیت دارند.

منبع:عیارآنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد