فرهنگ خرید، بیمار است/ بازار در قبضه هند و چین

به گزارش فناوری فرهنگی،مدیر فروش یک کارخانه ریسندگی و بافندگی گفت: فرهنگ خرید ما به اصلاح نیاز دارد. تاجران ما هنگام خرید از هند و چین و ترکیه، پول رابه تمامی پرداخت می‌کنند اما به ایرانی‌ها چک هشت‌ ماهه می‌دهند.

سعید انفوزه‌ای یزدی، به مسایلی که موجب بسته شده کارخانجات ریسندگی و بافندگی شده اشاره و بیان کرد: عدم مدیریت صحیح، قاچاق کالا، مشکلات اقتصادی و فرهنگی موجب بسته شدن کارخانه‌ها و عدم فعالیت آنها شده است.

مدیر فروش یکی از کارخانه‌های مهم ریسندگی و بافندگی در ایران به این‌که ما باید فرهنگ خرید خود را اصلاح کنیم، اشاره و بیان کرد: کالاهای ما بسیار باکیفیت‌تر از کالاهای چینی است اما تاجران ما وقتی به چین می‌روند، همه پول را یکجا پرداخت می‌کنند اما همان افراد به من نوعی که هموطن‌شان هستم و محصول بهتری تولید کرده‌ام، چپ هشت ماهه می‌دهند.

انفوزه‌ای با اشاره به ضرورت اصلاح در فرهنگ خرید گفت: شاید بتوان با یک برنامه هدفمند و اصولی، تا اندازه‌ای جلوی قاچاق غیرقانونی پوشاک را گرفت و یا اوضاع تولید پارچه و لباس را بهتر از این کرد اما تغییر فرهنگ به گذشت سالیان بسیار نیاز دارد و ما تا وقتی نتوانم این فرهنگ را تغییر دهیم نمی‌توانیم منتظر اتفاق خوشایندی در ارتباط با پارچه و لباس کشور خود باشیم.

او به بی اعتمادی حاکم بر بازار محصولات داخلی اشاره و بیان کرد امروز بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به ارائه محصولات خود با یک برند دیگر در بازار می‌پردازند چراکه مصرف کنندگان، اعتماد چندانی به تولیدات ایرانی ندارند و همان کالا را با یک برند ترک، به راحتی خریداری می‌کنند.

انفوزه‌ای در ادامه بیان کرد: تولیدکنندگان ایرانی، در چند سال اخیر، محصولات خوب و با کیفیتی تولید و کالاهای خود را معرفی کرده‌اند همین مساله موجب شده تا مردم به کالای ایرانی اعتماد کنند و ما باید قدر این اعتماد را بدانیم و از آن بهره ببریم.

او در پاسخ به این‌که گاه محصولات چینی ارزان‌تر از تولیدات داخلی است بیان کرد: وقتی انرژی و نیروی کار گران است، به طور طبیعی قیمت تمام شده بالا می رود به همین خاطر، دولت باید تسهیلاتی را فراهم آورد و مهم‌تر از همه به فرهنگسازی بپردازد. اگر مردم با محصولات ایرانی و کیفیت آن آشنا شوند، با اطمینان از کالای ایرانی حمایت می کنند.

انفوزه‌ای در پاسخ به این‌که چرا تعداد طراحان پارچه کمتر از طراحان لباس است و طراحی پارچه طرفداران کمتری دارد، گفت: طراحی لباس، متکی بر صنعت و خیاط‌های خانگی است اما طراحی پارچه به ماشین‌آلات نیاز دارد. ما طراحان پارچه بسیار خوبی داریم اما در خدمت صنعت نساجی قرار نگرفته‌اند چون ما به جز ملحفه و پرده و گاهی پارچه برای پوشاک مردانه هیچ پارچه‌ای برای لباس زنانه نداریم؛ بازار ما در محاصره پارچه‌های هندی و چینی است. شوهای خانگی از پارچه‌های هندی و تولیدی‌ها از پارچه های چینی استفاده می‌کنند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد