پایش و ارزیابی ضعیف، مهمترین اشکال پروژه‌های فناورانه

به گزارش فناوری فرهنگی، در اکثر کشورها معمولا پایش و ارزیابی ضعیفترین مرحله است. چرا که عموما تصور می­‌شود که پروژه تقریبا انجام شده است و گزارش تحویل شده است و باقی مراحل به ما ربطی ندارد. که البته نباید اینطور باشد! زیرا در هر پروژه‌­ای، دانش جدید و نیازهای جدیدی وجود دارد که در صورتی که مدیریت و حفظ نشود از بین خواهند رفت و در پروژه‌­های آتی نمی­‌توان از آنها بهره­‌ای برد.

مدیریت پروژه‌های فناورانه در کشور بر عهده چه نهادی است؟ چه کسی وظیفه نظارت را بر عهده دارد؟ در دنیا نظارت بر اینگونه پروژه‌ها چگونه انجام می‌شود؟

«دکتر مارینا رنگا»، عضو کمیسیون گروه متخصصان اروپا در حوزه سیاستهای رقابت پذیری و نوآوری و رئیس گروه تحقیقات تریپل هلیکس[۱] دانشگاه استنفورد در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و در گفتگو با «عیارآنلاین» به بررسی این موضوعات می‌پردازد. در قسمت اول این مصاحبه در مورد مدلهای ارتباط صنعت و دانشگاه و اینکه دولتها چه نقشی در برقراری این ارتباط دارند صحبت شد. اما با حضور دولت در شکل دهی این ارتباط مشکلاتی هم بوجود می‌آید که لازم است برطرف گردند.

نظارت و مدیریت

عیارآنلاین- یکی از مشکلات کشور این است که وقتی دولت می‏‌خواهد در یک تکنولوژی سرمایه‌گذاری کند، سرمایه­‌اش را در اختیار سازمان یا محققی قرار می‌‏دهد. لیکن ممکن است خروجی­های قابل قبولی تولید نشود. چرا که تصور مجری بر این است که پول در اختیار ما قرار خواهد گرفت و نظارتی هم نیست، لذا روند پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات کند خواهد بود. در مدل تریپل‌هلیکس اگر دولت به عنوان یک سرمایه گذاری وارد شود، برای مقابله با این معضل چه باید بکند؟ در صورت امکان مقایسه‌ای انجام دهید.

رانگا: مشکل در مدیریت و پایش پروژه است. من فکر می‏کنم برای حل این موضوع باید کل زنجیره مدیریت پروژه را در نظر گرفت. این زنجیره از تعریف عبارات مرجع[2] پروژه، تخصیص آن (شامل دعوت از مجریان و ایجاد رقابت)، پایش و ارزیابی، اجرا و پیاده‌سازی است. در همه این مراحل یک هماهنگی بهتر لازم است. از آنچه که شما می‏‌گویید من این طور بر‌داشت می‏‌کنم که افراد فکر می‏‌کنند که به هر حال پول می‌‏آید بنابراین لازم نیست ما خیلی فعال باشیم، چرا که ما به هر حال پول خواهیم گرفت.

این یک نظریه خیلی خطرناک است. باید با این واقعیت جایگزین شود که متقاضیان انجام پروژه باید آگاه باشند که اگر آنها بسیار خوب نباشند پولی نخواهند گرفت و همینطور مرز پذیرفتن یک فعالیت قابل قبول بالا خواهد رفت. زمانی که رقابت نیز وجود داشته باشد این مرز بالاتر می‏رود، چرا که لازم است بیشتر فعالیت کنید تا مطمئن شود همه فعالیت­های پروژه به درستی اجرا و تکمیل شده­‌اند.

یک معیار مهم در رقابت و مناقصه این است که بهترین ارزش با کمترین بودجه و هزینه حاصل شود. بنابراین شما باید فعالیت­های پروژه را با هزینه کمتری نسبت به دیگران انجام دهید. دولت باید با استفاده از تجارب بین‌المللی و استانداردها دقیقا مشخص کنند که چه چیزی می‏خواهند. شما باید دقیقا به محققین بگویید که چه می‏‌خواهید. پس فرایند مناقصه باید بسیار روشن باشد و اجازه رقابت قوی‌تر را بدهد.

در غیر این صورت شما همان مجری­ بی‌انگیزه‌ای را خواهید داشت که هر سال به او پول پرداخت می‏‌کردید.

عیارآنلاین- مدیریت پروژه را چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ دانشگاه یا سازمان؟

رانگا: معمولا دانشگاه‏ها در مدیریت پروژه بهتر هستند. اما خیلی خوب است که پروژه­‌هایی که به نظارت و پایش زیادی نیاز دارند بین دانشگاه‏ها و شرکت­ها افزایش یابد. این کار هم برای دانشگاه و هم برای شرکت‏ها بسیار مفید است. زیرا معمولا دولت 75% درصد از بودجه را فراهم می‏کند و باقی آن بین دانشگاه و شرکت تقسیم می‏شود. بنابراین به این ترتیب هزینه های کمتری برای هر دو طرف ایجاد می‏شود.

مزیت دیگر این است که کار کردن کنار یکدیگر را یاد می­گیرند و یاد می­گیرند چطور نیازهای یکدیگر را بشناسند؛ اعتماد و همکاری بیشتر می‏‌شود و می‏‌فهمند باید با هر کسی چگونه صحبت کنند.

نظارت

عیارآنلاین– نظارت بر پروژه را چه کسی باید انجام دهد؟

رانگا: در اکثر کشورها معمولا پایش و ارزیابی ضعیفترین مرحله است. چرا که مردم تصور می­‌کنند که پروژه تقریبا انجام شده است و گزارش تحویل شده است و باقی مراحل به ما ربطی ندارد. که البته نباید اینطور باشد! زیرا در هر پروژه‌­ای، دانش جدید و نیازهای جدیدی وجود دارد و تفکرات جدیدی در آن توسط افراد متعددی ایجاد می­شود که در صورتی که مدیریت حفظ نشود از بین خواهند رفت و در پروژه­‌های آتی نمی­‌توان از آنها بهره­‌ای برد.

لازم است که یک توالی بین یک پروژه و پروژه بعدی باشد. به گونه‌­ای که بتوان از دانش­ی که قبلا ایجاد شده است استفاده کرد. بنابراین لازم است حوزه پایش و ارزیابی دقیق‌تر باشد. برتری علمی شرکت کنندگان در مناقصه باید مد نظر قرار گیرد. پس به معیار دقیقتری برای سنجش برتری علمی نیاز است. آیا تعداد مناسبی انتشارات علمی داشته­‌اند؟ تعداد مناسبی پروژه­‌های تحقیقاتی انجام داده­‌اند؟ آیا در شبکه‏‌ها و ارتباطات بین‌المللی مشارکت رضایت بخشی داشته‌­اند؟ شرکت‌ها در مشارکت با دانشگاه‏ها و دانشجویان دکتری و ارشد و کارشناسی و کارآموزها چقدر فعال است؟ کانال­های انتشار پروژه چیست؟ بعد از انجام پروژه در چه میزان مقاله، کتاب، کنفرانس مشارکت وجود داشته است؟ نحوه و میزان انشتار دانش به دست آمده از پروژه چگونه است؟

همه این معیارها به دقت روی کاغذ آورده می‏‌شوند و اگر شما به حد قابل قبولی نرسید پولی دریافت نخواهید کرد. بنابراین محققین باید بدانند اگر در معیارها به حد قابل قبول نرسند پولی دریافت نمی­‌کنند و پروژه مردود اعلام می‏‌شود. بنابراین در کنترل و ارزیابی پروژه ضرورت بالاتری وجود دارد. در مورد اجرا و کاربردی‌سازی، لازم است این دانش در اقتصاد و جامعه به کار گرفته شود. این امر بسیار مهم است و اتحادیه اروپا هم به آن اهمیت بالایی می‏‌دهد.

اتحادیه اروپا در مورد هر پروژه بررسی می­‌کند که چه منافعی برای صنعت و جامعه از تحقیقی که انجام شده است حاصل می‏‌شود. همانطور که اشاره کردم این امر باعث ایجاد دانش، بهبود مهارت­های مدیریتی، مهارت‌های آموزشی، شبکه سازی می‏‌شود. همه این موارد لازم است به وضوح مشخص شوند. اگر بخواهم تعدادی معیار ارزیابی که اتحادیه اروپا برای ارزیابی حمایت­های مالی­‌اش استفاده میکند برای شما بگویم، آنها کل طیف منفعتی ممکن را که یک پروژه می‏تواند داشته باشد در نظر می‌­گیرند. و نیز تیم مدیریت قوی­ای در وزارتخانه‏‌ها نیاز است که بسیار مراقب این معیارها باشند. شاید لازم باشد از برگه‌­های امتیازدهی استفاده شود که مثلا از 100 امتیاز شما چند امتیاز کسب می‏‌کنید و اگر شما مقادیر مورد نیاز را کسب نکنید پروژه مردود می‏‌شود و لازم است بهبودهای لازم را اعمال کنید.

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد