عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن

به گزارش فناوری فرهنگی، انیمیشن هنری است پیچیده و ترکیبی است از دستاوردها و تجربیات سایر هنرهای پیش از خود و آخرین یافته ذهن جست‌وجوگر انسان در حیطه هنر. همزمانی تولد این هنر با گسترش ارتباطات و استفاده ابزاری از آن به عنوان یک هنر رسانه برای تبلیغ کالاها و اندیشه‌ها، این هنر را در مرز مابین هنر و رسانه نگه داشته است.

محمد هادی ایراندوست در کتاب «عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن» این نکات را گوشزد می‌کند و با برشمردن جزئیات یک انیمیشن استاندارد و خوب سعی می‌کند راهی را برای فعالان این عرصه بگشاید.

ایراندوست در این کتاب، فاکتورها و عناصر جذابیت در سینما را با نگاهی کاملا تخصصی در قالب چهار فصل مورد بررسی قرار داده است. او در فصل نخست کتاب عناصر ساختاری سینما شامل فیلمنامه، دکوپاژ، تدوین، قطع فیلم، صداگذاری، فیلمبرداری، زوایا و حرکت‌های دوربین، پلان‌ها، قاب‌ها، سکانس‌ها و… را بررسی کرده است. بررسی نقش عناصر زیبایی‌شناسی مانند زمان‌بندی، اغراق، جزییات، جاندارپنداری، وزن و همچنین سایر عناصر فرهنگی از جمله اسطوره‌ها و افسانه‌ها، مراسم و نمایش‌های بومی و موسیقی ملی و بومی در سینمای انیمیشن از دیگر موضوعات مطرح شده در این بخش است.

در این کتاب همچنین پیرامون میزان تاثیر آن دسته از عناصر موثر در سینما (ترکیب‌بندی، رنگ بندی، نورپردازی) که به نحوی از سایر هنرها وارد این عرصه شده، توضیحاتی ارائه شده است.

منبع: جام جم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد