معیارهای رتبه‌بندی برای محصولات فرهنگی تعیین می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، رئیس هیأت علمی همایش جشنواره ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی گفت: «فیلم، کتاب کودک، بازی یارانه‌ای، اسباب‌بازی، معماری اسلامی و پوشش، حوزه‌های شش‌گانه این همایش خواهد بود.»

نشست خبری چهارمین دوسالانه همایش جشنواره ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، صبح امروز با حضور سید مجید کمالی –دبیر این همایش و جشنواره- و مهدی ناظمی‌اردکانی –رئیس هیات علمی- برگزار شد.

سید مجید کمالی دبیر چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: ما در حال برنامه ریزی به منظور برگزاری چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در اردیبهشت ماه سال آینده در تهران هستیم.

وی افزود: اگر بخواهم به سابقه طراحی و اماده شدن برای برگزاری این همایش اشاره کنم باید عرض کنم که از بهمن ماه سال ٨٧ بود که با تدبیر رهبر انقلاب با هدف کیفی‌سازی محصولات فرهنگی کارگروهی را تشکیل دادیم که حاصل آن برگزاری نخستین دوره همایش در مهرماه ٨٢ بود.

دبیر چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی ادامه داد: پس از برگزاری این همایش بود که شاهد تدوین سندی بودیم که بر اساس آن تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌توانستند از یک رویه مشخص برای تولید محصولات فرهنگی پیروی کنند. این موضوع از موازی کاری های احتمالی نیز جلوگیری می کرد.

کمالی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه در همان سال شاهد تشکیل شدن دبیرخانه دائمی بودیم که برگزاری این همایش را بر عهده خود گرفت. بر این اساس بیش از ٢٢ دستگاه با ما در برگزاری این همایش و جشنواره همکاری می کنند.

وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام غلامی رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره را بر عهده دارد. بر این اساس کمیته های علمی، جشنواره، نمایشگاه، هماهنگی و اجرا، اطلاع رسانی و روابط عمومی زیر نظر ایشان فعالیت می کنند.

دبیر چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی یادآور شد: چهارمین همایش سه بخش، بعد علمی، نمایشگاه جانبی و بحث جشنواره محصولات فرهنگی را دنبال می‌کند.

کمالی تصریح کرد: امسال و در این دوره از برگزاری چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی علاوه بر مسائل نظری به مسائل کاربردی بیشتر خواهیم پرداخت. بر این اساس برای این بخش مصادیقی از قبیل فیلم، کتاب کودک و نوجوان، بازی، اساسب بازی و پوشش اسلامی مشخص درنظر گرفته و مشخص شده است.

در ادامه این نشست، ناظمی‌اردکانی با اشاره به ضرورت وجود نظام‌های ارتقاء کیفی در کشور و جهان، اظهار داشت: «یکی از رسالت‌های جمهوری اسلامی این، ارتقای محصولات فکری و فرهنگی است که در هر کشوری مطابق با فرهنگ و قوانین، ضوابطی به این منظور وضع و اعمال می‌شود.»

دبیر علمی این همایش خاطر نشان کرد: «این همایش در دوره‌های پیش، قدم‌های موثری را در این راستا برداشته که البته باید استمرار داشته باشد. در همایش اول، گفتمان‌سازی مورد نظر بود، در همایش دوم تخصصی‌تر شد و موضوعات مطرح شده، به دستگاه‌های فرهنگی ابلاغ و آن‌ها را موظف به مواردی کرد و در همایش سوم ارائه مقالات از سوی دستگاه‌های فرهنگی، مورد نظر قرار گرفت چراکه معتقد بودیم خودِ دستگاه‌ها باید به فکر ارتقاء کیفی محصولات خود باشند. »

ناظمی درباره همایش چهارم گفت: «در همایش پیشِ رو، توجه بیشتری به موضوعات قبلی دارد و تلاش خواهیم کرد حاصل تجارب دستگاه‌های فرهنگی در این همایش ارائه شده و از طریق رسانه‌ها به عموم مردم اطلاع‌رسانی شود.»

وی با اشاره به این مطلب که فیلم، کتاب کودک، بازی یارانه‌ای، اسباب‌بازی، معماری اسلامی و پوشش، حوزه‌های شش‌گانه این همایش خواهند بود، افزود: «ما سعی می‌کنیم در این حوزه‌ها، به تبیین شاخصه‌های ارتقاء کیفی دست پیدا کنیم؛ شاخصه‌هایی که قابل تعمیم و پذیرش عمومی باشند و این کار از سوی پژوهشگران مشخص شده، در حوزه‌های شش‌گانه پیگیری می‌شود.»

دبیر این همایش خاطرنشان کرد: «امیدواریم با رسیدم به این معیارها،‌ دستگاه‌های فرهنگی مطابق با آن‌ها محصولات خود را رتبه بندی کنند و این اتفاق، گامی خواهد بود در مسیر ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی.»

منبع:ایرانا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد