دسترسی بریل نابینایان به محتوای تبلت و گوشی خود از سوی محققان کشور

به گزارش فناوری فرهنگی، پژوهشگران کشور اخیرا در حال توسعه نوعی نمایشگر بریل هستند که با اتصال به اینترنت علاوه بر پخش صوتی فایل‌ها، با استفاده از سیستم عامل “AnDroid” کاربران نابینا خواهند توانست متون و صفحات موجود در تبلت‌ها و گوشی‌های خود را به صورت بریل در اختیار داشته باشند.

 “NoteTaker“، نوعی از نمایشگر بریل است که علاوه بر عهده‌دار بودن نمایش حروف بریل در زمان اتصال به رایانه، بدون اتکا به رایانه هم به طور مستقل کار می‌کند. از این طریق کاربر نابینا می‌تواند تنها از “NoteTaker” برای خواندن و نوشتن و انجام برخی امور دیگر استفاده کند.

بر این اساس یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه که ۲۵ سال سابقه فعالیت در زمینه سخت افزار و نرم افزارهای ویژه نابینایان را دارد و تنها تولید کننده کشور در زمینه ابزارآلات بریل ویژه نابینایان است اقدام به تولید دستگاه ““NoteTaker، برای نابینایان کرده است.

امیر سرمدی از همکاران این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نیاز نابینایان به دستگاه “Note Taker “گفت: در این پروژه تحقیقاتی این دستگاه پخش کننده برای فایل‌های صوتی به این  دستگاه اضافه شده است. به کمک این “Music Player“، کاربران قادر خواهند بود فایل‌های صوتی خود را به شکل دسترس پذیر، اجرا و گوش کنند.

وی از دیگر تغییرات انجام شده در این دستگاه را امکان اتصال فلش به NoteTaker”” و امکان انتقال فایل از فلش به دستگاه و بالعکس دانست و ادامه داد: علاوه بر آن کاربران این امکان را خواهند داشت که فایل‌های مختلف را از روی فلش اجرا کنند.

سرمدی خاطرنشان کرد: به کمک تغییرات جدید، کاربران این امکان را خواهند داشت که دستگاه را به کمک قابلیت بلوتوث، به لپ‌تاپ یا رایانه شخصی خود متصل شوند و با استفاده از صفحه خوان NVDA، به عنوان یک نمایشگر بریل از دستگاه استفاده کنند.

به گفته این محقق، این دستگاه همچنین مجهز به دیکشنری، ماشین حساب و قرآن کریم است که به صورت دسترس پذیر در این دستگاه گنجانده شده است.

سرمدی همچنین از طراحی نرم افزاری برای باز کردن و خواندن فایل‌های متنی با پسوندهای doc و docx در NoteTaker خبر داد و افزود: به کمک این برنامه، فایل‌های متنی با هر حجم و ویژگی، با سرعت بسیار قابل قبولی در NoteTaker برای خواندن در اختیار کاربران نابینا قرار می‌گیرد.

وی به اقدامات توسعه‌این دستگاه “NoteTaker” اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مطالعاتی برای اتصال بیسیم این دستگاه به سیستم عامل AnDroid در دستور کار داریم. به این ترتیب، کاربران خواهند توانست متون و صفحات موجود در تبلت‌ها و گوشی‌های خود را به صورت بریل در دسترس داشته باشند.

سرمدی امکان اتصال دستگاه به مودم از طریق وایفای را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای این پروژه نام برد و ادامه داد: از این طریق کاربران قادر خواهند بود بدون کمک لپ‌تاپ یا گوشی و فقط با استفاده از NoteTaker”“، به اینترنت متصل شوند. تحقق این هدف نیازمند نوشتن مرورگرهای دسترس پذیر ویژه افراد نابینا است که برنامه نویسهای این پروژه در حال انجام آن هستند.

وی از آماده سازی و عرضه این دستگاه تا پیش از پایان سال جاری خبر داد و گفت: از آنجا که ““Note Taker تولید شده مجهز به سیستم عامل است، برای ما این امکان وجود دارد که آن را برای نیازهای خاص مناسب سازی کنیم. به طور مثال، می‌توان دستگاه را به صورت اختصاصی برای نیازهای اقشاری چون دانش‌آموزان، دانشجویان یا پژوهشگران نابینا، شخصی سازی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت از این پروژه، زمینه دسترسی بیشتر نابینایان به فناوری‌های نوین فراهم شود.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد