نقشه راه پردازش خط و زبان فارسی در جویشگر بومی ارائه شد

به گزارش فناوری فرهنگی،نقشه راه پردازش خط و زبان فارسی در طرح جویشگر بومی در شورای راهبری این طرح ملی ارائه شد.

به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نشست چهل و دوم شورای راهبری جویشگر بومی با حضور اعضای این شورا در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران ) برگزار شد.

علیرضا یاری، دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی در این نشست به موضوع سیاست‌های پیشنهادی از سوی جویشگرهای بومی پرداخت و گزارشی از روند اجرا و نظارت بر پروژه‌های مصوب ارائه داد که این گزارش از سوی اعضای حاضر موردبحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه، محمد بحرانی از پژوهشگران پژوهشگاه ICT نقشه راه پردازش خط و زبان فارسی در طرح جویشگر بومی را ارائه کرد. در این ارائه به موضوعاتی نظیر پیکره‌ها و منابع زبانی، ابزارهای پایه پردازش زبان طبیعی، ابزارها و سامانه‌های کاربردی پردازش زبان طبیعی، سامانه‌های کاربردی پردازش متن، سامانه‌های کاربردی پردازش گفتار، سامانه‌های کاربردی پردازش تصاویر متنی و سامانه‌های ترکیبی پرداخته، و اولویت‌های این حوزه از طرح جویشگر بومی اعلام شد.

در ادامه جلسه نیز مریم طایفه محمودی یکی دیگر از پژوهشگران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بررسی و تحلیل وضعیت محتوا و خدمات محتوایی موردنیاز برای طرح جویشگر بومی پرداخت.

وی در این ارائه وضعیت محتوا در داخل کشور، وضعیت محتوا در کشورهای مختلف و تدوین اولویت‌بندی میان پروژه‌های حائز اهمیت پروژه محتوا و خدمات محتوایی را بررسی کرد که این موارد به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.

به گزارش مهر، پروژه جویشگر بومی یکی از پروژه های راهبردی بلندمدت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در مرکز تحقیقات مخابرات ایران پیگیری می شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد