فضای مجازی الگوی ارتباطات جهانی را متحول کرده است

به گزارش فناوری فرهنگی، رئیس دانشکده مطالعات دانشگاه تهران در نشستی با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه های مالزی به تشریح نقش اینترنت در شکل گیری فضای مجازی و تغییرات ناشی از آن پرداخت و گفت که فضای مجازی الگوهای ارتباطات را در سطوح فردی، جمعی و جهانی با تغییرات گسترده ای مواجه کرده است.

  ‘سعید رضا عاملی’ استاد ارتباطات دانشگاه تهران عصر جمعه با ارائه مقاله ای با عنوان ‘دو فضایی و تغییر در ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی’، تاثیر اینترنت را در حوزه ارتباطات انسانی، تعاملات فرهنگی، روند جهانی شدن و علوم سیاسی تشریح و تبیین کرد.

وی در این نشست که به همت رایزنی علمی ایران در شرق آسیا و با همکاری دانشکده بوم شناسی انسانی دانشگاه پوترا مالزی و سفارت کشورمان در محل این دانشکده برگزار شد، گفت: دنیای مجازی که در مقابل دنیای واقعی قرار دارد نه تنها علوم انسانی را دچار تغییر و تحول کرده است بلکه سایر علوم از جمله مهندسی، پزشکی و شهرسازی را متحول کرده است.
این استاد ایرانی در ادامه گفت: شکل گیری تعاملات عصر جدید تغییراتی را بوجود آورده که باعث افزایش آگاهی مردم نسبت به فرهنگ های جدید شده است، به گونه ای که یک فرد ممکن است بدون سفر به کشور دیگر تحت تاثیر آن فرهنگ قرار گیرد.
عاملی در مورد جهانی شدن نیز گفت که این موضوع پدیده جدیدی نیست و مفاهیمی مانند ‘یا ایها الناس’ در اسلام بر فراخواندن مردم جهان تاکید دارد که مصادیق جهانی شدن اسلام را می توان در گسترش اسلام تا شمال آفریقا، اسپانیا، هند و شرق آسیا مشاهده کرد.
وی گفت: اما مفهوم جهانی شدن به معنای امروزی ناشی از فناوری های جدیدی است که با اختراع ‘مورس’ آغاز شد و جهان را با تغییراتی روبرو کرد که تاثیرات آن همچنان ادامه دارد.
رئیس دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، افزایش آگاهی مردم که بواسطه جهانی شدن رخ داده است را ابزاری دانست که حتی می تواند معادلات سیاسی جهان را تغییر دهد و با تعادل قدرت به ساختار نامتعادل موجود پایان دهد.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد