نیازی نیست به آمریکا انیمیشن بفروشیم؛ همسایه ها را دریابیم

به گزارش فناوری فرهنگی، علی چناری از اقتصاد انیمیشن در ایران و بازار بالقوه بین‌المللی آن می‏گوید؛

انیمیشن یکی از بخش‌های بسیار سودآور هنر-صنعت سینما محسوب می‏شود که می‏تواند گردش مالی و بازار بزرگی برای کشورها ایجاد کند. اهمیت آموزشی و فرهنگی این هنر-صنعت و تاثیرش بر کودکان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست. با این‏که در ایران سال‏هاست افراد زیاد و متخصصی در این زمینه فعالیت می‏کنند اما چندان شاهد شکل‏گیری بسترهای اقتصادی این حوزه چه در داخل و چه در خارج از کشور نبوده‏ایم. موجود نبودن بسترهای معقول برای فعالیت در این حوزه افراد متخصص را به سمت مهاجرت سوق می‏دهد که این در طولانی‌مدت آسیب‏های فراوانی برای انیمیشن ایران در پی خواهد داشت. با علی چناری؛ کارگردان و کارگردان هنری که بیش از 15سال است در زمینه تولید و ساخت انیمیشن فعالیت حرفه‏ای داشته و آثارش در جشنواره‏های داخلی و خارجی جوایز متعددی گرفته و در حال حاضر مشغول ساختن سریالی با عنوان « شهر هزار قصه» به سفارش حوزه هنری است؛ درباره مشکلات و علل شکل‌نگرفتن بسترهای باثبات اقتصادی این هنر خلاق گفت‏وگو کرده‏ایم.

به‌طورکلی وضعیت کیفی انیمیشن را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انیمیشن روند رو به رشدش را در این سال‎ها در ایران داشته است؛ یعنی به این ترتیب نبوده که این رشد متوقف شود. رشد انیمیشن در ایران بالای 80درصد مدیون تلاش‎‎‎های افرادی بوده که به این حوزه علاقه داشته‎ و به‌خاطر پیگیری شخصی به نتایج خوبی رسیده‌اند. این افراد اکنون در کمپانی‌هایی در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند. متاسفانه اغلب دوستان ما در حوزه انیمیشن به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی مهاجرت کرده و به‌طور شخصی پیشرفت کرده‌اند. درواقع بستر پیشرفت انیمیشن ایران خیلی به‌واسطه حمایت‌های دولتی نبوده است.

در عرصه انیمیشن ایران صرفا با سفارش دولتی و درواقع دخالت اقتصادی دولت مواجهیم که به انیمیشن‌سازان سفارش کار می‏دهند. درباره این چرخه اقتصادی و چرخه تولید این هنر-صنعت در ایران توضیح دهید.

اگر بخواهیم به چرخه اقتصادی آن نگاهی بیندازیم، انیمیشن تا امروز چرخه اقتصادی سالمی نداشته است. به این معنا که دولت همواره سفارش‎دهنده بوده و کار در بخش‎های دولتی و در پاره‎ای از موارد بخش‎های خصوصی که پشتوانه دولتی داشته‌اند تولید می‌شده و در قالب یک خروجی به دولت تحویل داده ‎شده است. شما اگر به این چرخه نگاهی بیندازید؛ یک چرخه اقتصادی کاملا داخلی است. درواقع ما داریم بخشی از مجرای درآمدزایی کشور را هزینه می‎کنیم که هیچ سودی هم برای ما ندارد و بیشتر با دغدغه‏های فرهنگی یا حمایتی این کار انجام گرفته است. به همین دلیل چرخه اقتصاد انیمیشن تا همین سال‏های اخیر به بخش دولتی وابسته بوده است اما در چندسال اخیر اتفاقاتی در حال رخ دادن است و افرادی در حال وارد شدن به بازاریابی بین‏المللی هستند، شرکت‏هایی در حال ایجاد و اضافه شدن هستند که در قالب سرویس و سفارش‌گرفتن از کشورهای دیگر برای تولید انیمیشن – به این دلیل که تولید در ایران ارزان‌تر است – فعالیت می‏کنند.

ظهور این شرکت‏ها و فعالیتشان حیاتی تازه به چرخه اقتصادی انیمیشن می‌بخشد اما هنوز آن بدنه سابق اقتصادی به کار خودش ادامه می‌دهد؛ یعنی آن چرخه ناسالمی که در آن درآمدزایی وجود ندارد. به این معنا که محصولاتی را در این حوزه تولید می‌کنیم که همه برای خوراک تلویزیون خودمان است و مانند کشور ژاپن نیست که سریالی تولید کنید و این سریال با معیارها و استانداردهای جهانی تهیه شده، فروش برود و درنهایت رقم سالانه درآمد آن از فروش نفت ایران هم بیشتر شود.

به‏نظر شما چه مشکلی باعث می‏شود که انیمیشن‏های ساخته‌شده در ایران چندان کالای مناسبی برای صادرات نباشند؟

چون بیشتر با مفاهیم و مضامینی کار می‎کنیم که داخلی هستند و قابلیت تجارت انیمیشن را در بخش بین‎المللی به ما نمی‎دهد؛ این مربوط به داستان و محتوا می‎شود. درواقع ما از اول به این فکر نکردیم به انیمیشن به‎صورت کالای صادراتی نگاه کنیم. اکنون هم در چرخه داخلی چند بخش فعال هستند که یا دولتی‌اند و یا بودجه‏های دولتی دارند، مشکل کارشان هم این است، دست‏اندرکارانی استخدام می‌کنند و در راس امور می‏گذارند که اغلب در حوزه انیمیشن صاحب تجربه و دانش نیستند؛ صرفا افرادی مورد اعتمادند که ناخواسته باید بودجه‎های هنگفتی را هدر بدهند تا یاد بگیرند انیمیشن چه هست و چگونه می‌شود کار کرد. مثلا به ارگانی می‌روم تا برای کار با آن‌ها صحبت کنم و می‏بینم هیچ‏گونه تجربه‎ای در زمینه انیمیشن ندارند ولی بودجه‏های زیادی دستشان است. متاسفانه بخشی از بودجه‏ها هم به این شکل هدر می‏رود.

 

به‏نظر می‎رسد وزنه تولید انیمیشن‌های کوتاه در ایران سنگین‏تر باشد؛ نظر شما در این‌باره چیست؟

فیلم کوتاه یک دغدغه‎ است. اتفاق خوبی است اما اگر ما بخواهیم قسمت واقعی انیمیشن را ببینیم و آن بخشی را که به‌خاطر یک چرخه اقتصادی ثابت تولید می‏شود تیزر است که همیشه سفارش‌دهنده دارد. تیزرها در زمان کم‌‌کاری و با کیفیت بالا ساخته می‏شوند اما اگر بخواهیم درمورد کارهای بلند این وضعیت را ببینیم؛ اکنون سریال‏ها هم با محتوای بین‎المللی‏تر کار می‎شود که در حوزه هنری چند نمونه از این سریال‎های انیمیشن را داریم که به کشورهای دیگر صادر کرده‎ایم و مشغول کار روی آن هستیم.

یکی از مشکلات مورد اشاره شما فقدان نیروی متخصص در انیمیشن‎سازی است. درحالی‌که در ایران دانشگاه‏ها و موسساتی داریم که در زمینه آموزشی فعال هستند. با این همه فارغ‏التحصیل، چرا نیروی متخصص نداریم؟ اشکال در کجاست؟

تقریبا دوماه پیش در دانشگاه تهران برای دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد با موضوع کارگردانی و کارگردانی هنری سخنرانی داشتم که در آن‏جا به استادان و هیات‏علمی‌شان هم گفتم؛ محتوای درس‏ها در دانشگاه‏های هنر و انیمیشن به‏خصوص مقطع کارشناسی‌ارشد خیلی بروز نیست و از نیروهای متخصصی استفاده نمی‏شود. اکثر نیروهای متخصص ما مدرک تحصیلی‏شان در زمینه انیمیشن نیست و خودآموز بوده‌اند. ضمن این‌که روش تدریس دانشگاه‌ها هم بروز نیست. با اطمینان می‌گویم، کارآموزی را می‏آوردیم که مدرک کارشناسی‌ارشد انیمیشن داشت اما اصلا آشنایی با علم روز نداشت. آن‌ها در زمینه شناخت خط تولید انیمیشن و چگونگی تعاریف و دانستن جایگاه هر کدام از عوامل نسبت به عناوین شغلی، چندان آگاه نیستند. به عقیده من باید دوستانی وارد دانشگاه شوند که تجربه‏های بین‏المللی دارند و در این زمینه باسواد هستند و در عین باسوادبودن کار تجربی هم زیاد انجام داده‏اند. اکثر کسانی که ما در دانشگاه داریم افراد باسوادی هستند اما متاسفانه خودشان کمتر کار تجربی و تولیدی انجام داده‏اند تا عیار اطلاعاتی که به دانشجویان می‏دهند مشخص باشد.

اکنون شاهد هستیم بیشتر فارغ‌التحصیلان به سمت کارگردانی انیمیشن کشیده می‌شوند؛ به‌نظر شما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

کارگردانی انیمیشن کار فردی نیست که به‌تازگی از دانشگاه فارغ‏التحصیل شده باشد. کارگردانی انیمیشن واقعا کارگردانی پیچیده‏ای است و جزییات خیلی زیادی دارد و ما در پاره‏ای از موارد مشکل خیلی بزرگی که داریم این است که بچه‏های طراح یا بچه‏هایی که یک تجربه کوچک در زمینه انیمیشن دارند به‌سرعت به‎عنوان کارگردان انیمیشن آغاز به‎کار می‌کنند. به این دلیل که کارگردانی یک سمت محسوب می‌شود و در جشنواره‏ها جایزه می‏گیرند اما واقعیتش این است که کارگردان انیمیشن باید سابقه زیادی به‏خصوص درمورد همین کارگردانی و قصه‎گویی روایی فیلم داشته باشد. یکی از دوره‏هایی که شرکت کردم؛ دوره‏ای بود که هالیوود در دوبی با عنوان «هالیوودکمرا» اجرا کرده بود. چیزی حدود پانصد ساعت درس در مورد دوربین و حرکت‏های دوربین داشتند. وقتی این‌ها را در جزییات بررسی می‏کنیم متوجه می‏شویم این اطلاعات در ایران خیلی کم است یا حداقل کمتر تجربه شده است. ما در این زمینه‏ها ضعف داریم و این مسئله در تولیداتمان نمود دارد. تجربه انیمیشن‌ساختن هم خیلی فرق می‏کند. شما به‌عنوان یک فیلمساز دوربین را دستتان می‏گیرید و فیلمبردار استخدام میکنید و با تجهیزات اولیه یک فیلم صددقیقه‌ای کوتاه می‎سازید. همین کار را پنج‌بار انجام می‏دهید و بعد از پنج‌بار یک فیلم سینمایی می‏سازید. شما در سینما خیلی قابلیت تجربه کردن دارید اما در انیمیشن شما چند دقیقه در ماه می‌توانید تولید کنید بدون این‏که بتوانید صاحب آن تجربه شوید.

وضعیت انیمیشن در سینمای خانگی به چه ترتیب است؟ به نظر نمی‌رسد تولیدکننده‏های داخلی چندان در این حوزه فعال باشند.

تقریبا می‌شود گفت در سینمای خانگی انیمیشنی که در ایران ساخته شده باشد نداریم و اغلب انیمیشن‌هایی که در سینمای خانگی وجود دارد انیمشین‏های خارجی هستند که من نیز برای پسر خودم تهیه می‏کنم. جالب است که هر هفته هم این آثار شارژ و بروزرسانی می‏شوند و کودکان هم بسیار استقبال می‌کنند. پتانسیل زیادی در این‏جا به‌لحاظ مخاطب وجود دارد. می‏دانم که یک‌سری از دوستان شروع کرده‌اند تا در این حوزه کار کنند اما هنوز سهمی در این رسانه نداریم.

به نظر شما سینمای خانگی تا چه اندازه می‏تواند به انیمیشن و اقتصادش کمک کند؟

این حوزه کمک زیادی می‏تواند کند. فکر می‌کنم روزنه‏ای برای درآمدزایی انیمیشن، همین سینمای خانگی است. ما می‌بینیم که در سینمای خانگی فروش سریال‏ها خوب است. البته فکر می‏کنم تحقیق و تفحص و زمان کافی باید گذاشته شود وگرنه ممکن است این سریال‏ها در این شبکه توزیع ‌شوند و بچه‏ها دوست نداشته باشند و خانواده‌ها هم حاضر نباشند به‏خاطرشان هزینه کنند. اگر هوشمندانه در این زمینه کودک را روانشناسی کنیم و ببینیم چه چیزهایی دوست دارد، موفق‏تر خواهیم بود.

نیاز نیست به آمریکا انیمیشن بفروشیم؛ همسایه‌ها را دریابیم

فیلم سینمایی «شاهزاده روم» با اقبال خوبی در گیشه مواجه شد. با این همه تولید انیمیشن سینمایی بسیار پایین است. با وجود این استقبال، چرا تعداد تولید آثار در سال پایین است؟

بعد از اکران «شاهزاده روم» که فروش خوبی داشت، همه احساس کردند می‏توانند وارد این زمینه شوند و کار سینمایی بسازند. در ساختن کار سینمایی چند مسئله وجود دارد؛ اگر شما بخواهید انیمیشن با کیفیت بالا -که شامل محتوا و فیلمنامه خوب می‎شود- و کاری دراماتیک بسازید بودجه هنگفتی نیاز دارید و اگر فقط شانس داشته باشید این بودجه از اکران ایران برگردانده شود درواقع در بهترین حالت یک شانس پنجاه‌پنجاه است. درحالی‌که شما سرمایه هنگفتی را در زمینه‌ای هزینه می‌کنید که تقریبا ناشناخته است. همه می‌دانند متوسط فروش یک فیلم در ایران چقدر است. اگر ما بتوانیم به انیمیشن سینمایی که تولید می‏کنیم مدیوم‏های جهانی بدهیم و بتوانیم برای آن بازارهای دیگری غیر از گیشه ایران پیدا کنیم و با اکران همزمان در ایران به خیلی از کشورهای دیگر فروخته و اکران کنیم، می‏توانیم در این بخش موفق شویم.

حتما هم نیاز نیست که این تئوری‌های فروش، بازار آمریکا را مدنظر داشته باشد. در همین بازارهای خاورمیانه، آسیای میانه، شرقی و کشورهای عربی اگر این اتفاق بیفتد در این صورت تولید انیمیشن سینمایی با کیفیت خوب درواقع توجیه بهتری دارد. این بخشی از مشکل است و بخش اساسی ما همه عمده فکرمان این است که در اکران سرمایه برگردد و دوم این‏که ما این‌قدری که سینمایی انیمیشن شروع کرده‏ایم -پنج تا شش تا فیلم حداقل آماری است که من دارم- به این حد نیروی متخصصی که تجربه کار سینمایی داشته باشد نداریم و به‏خصوص در حوزه نویسندگی و کارگردانی فیلم انیمیشن خیلی کم تجربه داریم. واقعا آن‏قدری تجربه نداریم که شش تا هفت فیلم سینمایی را که الان استارت زده شده است با کیفیت بالا بسازیم؛ یعنی این دو مورد را دو مشکل عمده بر سر راه ساختن انیمیشن سینمایی می‏دانم.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد