سرمایه گذاری در گردشگری کمک به درآمد ناخالص ملی

به گزارش فناوری فرهنگی، سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با داشتن درآمدهای بین المللی، می‌تواند بیشترین نقش را در افزایش تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

حسین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در گفتگویی گفت: توسعه پایدار کشور نیاز به توجه به صنعت گردشگری دارد و گردشگری به حدی در توسعه اقتصادی اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامریی نامیده اند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها، توسعه صنعت گردشگری در اولویت قرار گرفته و به گردشگری به عنوان یکی از مولفه های اصلی رونق اقتصادی نگریسته می شود، زیرا صنعت گردشگری یکی از مولفه های اصلی و مهم رونق اقتصادی و ارتقای شاخص های مهم مالی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: گردشگری دومین صنعت بزرگ جهان محسوب می شود و به همین دلیل است که سفر و گردشگری به عنوان یکی از سریع ترین صنایع در حال رشد معرفی شده است که در ایران نیز نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه به شدت احساس می شود.

وی گفت: گردشگری فعالیتی است که غیر از مزایای اقتصادی و اشتغالزایی، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد و این صنعت در رشد بخش خصوصی و توسعه ساختارهای زیربنایی، افزایش درآمد خانوارها، ایجاد اشتغال برای کار مازاد، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها، نقش موثری دارد.

وی یادآور شد: تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که در طی یک دوره معین به طور معمول یکسال در کشور تولید می شود.

خواجه بیدختی ادامه داد: تولید ناخالص تولید شده به وسیله گردشگر، جامع ترین مجموعه نشان دهنده رابطه اقتصادی گردشگری است که قابل مقایسه با سایر صنایع و کل اقتصاد کشور است و به تصمیم گیری و برنامه ریزی سیاسی و اقتصادی کمک قابل توجهی می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان افزود: با توجه به فصلی بودن صنعت گردشگری، تاثیر این صنعت بر اشتغالزایی با دوام بیشتری همراه است و همواره سیر صعودی خود را حفظ می کند.

وی گفت: بر اساس تحقیقات سازمان جهانی جهانگردی تا سال 2020، حدود 1.6 میلیارد گردشگر ورودی بین المللی وجود خواهد داشت که درآمد حاصل از آن به 2 تریلیون دلار خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ذخایر و منابع کشورها و به طور خاص، منابع نفتی و گازی کشور روزی به پایان می رسد، کشور با داشتن ظرفیت تاریخی و فرهنگی مناسب برای معرفی به جهان، نیاز به توسعه گردشگری برای توسعه اقتصادی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان این که گردشگری در حال حاضر به عنوان صنعتی راهگشا شناخته شده است، افزود: این صنعت نقش موثری در حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده دارد.

وی ادامه داد: گردشگری موتور توسعه کشورهاست و موجب توسعه حمل و نقل عمومی و خطوط هواپیمایی می شود که به تقویت این زیرساختها در کشور می انجامد.

خواجه بیدختی افزود: هنگامی که گردشگر وارد کشور می شود، در مقابل خدمات، هزینه پرداخت می کند که این پرداخت، ارزی خواهد بود و می تواند جایگزین اقتصاد تک محصولی در کشورها شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: گردشگری منجر به تحریک سایر فعالیت های اقتصادی شده و توسعه صحیح صنعت گردشگری زمینه ساز افزایش تولید ناخالص ملی و پویایی اقتصاد کشور است.

استان سمنان با قرارداشتن در مسیر اصلی تهران- مشهد سالانه میزبان زائران میلیونی است، این استان بیش از هزار اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و معنوی دارد که حدود 700 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد