«از فضای فیزیکی به فضای مجازی منتقل شده‌ایم»

به گزارش فناوری فرهنگی، مشاور وزیر ارشاد معتقد است: توسعه کشور درگرو حضور در زیست بوم جدید و سوادرسانه‌ای است.

 رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوفضایی شدن در زیست بوم جدید را واقعیتی جدی عنوان کرد و گفت: برای حضور در این فضا که همزمان با ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطاتی روی می‌دهد، امروز نیازمند سواد رسانه‌ای هستیم.

سید مرتضی موسویان روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه همایش سواد رسانه‌ای و مسوولیت اجتماعی در مرکز همایش ایوان شمس برگزاری این همایش را فرصت مغتنمی برای پرداختن به موضوع سواد رسانه‌ای و مسؤولیت اجتماعی در جهت تبیین و آگاهی بخشی آحاد جامعه عنوان کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم با بروز و ظهور فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: این مهم نیاز به سواد رسانه‌ای در جامعه را چندبرابر می کند.

موسویان در عین حال اظهار کرد: با توسعه فناوری اطلاعات فاصله‌ها کمتر خواهد شد از این رو ضرورت حضور در فضای مجازی بیشتر احساس خواهد شد که باید در جهت بروزرسانی کشور در این عرصه همگام با دنیا حرکت کرد.

***
حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی روز چهارشنبه در «همایش سواد رسانه‌ای و مسوولیت اجتماعی» با تاکید بر لزوم توجه به فضای مجازی گفت: 52 کشور عضو کنفرانس اسلامی هستند و ایجاد وحدت میان امت اسلامی و همچنین استقرار ارزش‌های اسلامی در جهان، بدون توجه به فضای مجازی و اینترنتی ممکن نیست.

وی با اشاره به برخی ضرورت‌های یادگیری فضای مجازی گفت: امروز از فضای فیزیکی به فضای مجازی منتقل شده‌ایم و شاخص پیشرفتگی و عقب مانده گی هر کشور به میزان توسعه فناوری های فضای مجازی است.

استاد علوم ارتباطات ادامه داد: اتفاقاتی در دنیای معاصر افتاد که نیاز ما را به سواد مجازی افزایش می‌دهد و برخلاف تصور کسانی که فکر می کنند اینترنت فقط برای جستجوی فیلم، تصویر و متن است، باید قبول کنیم که اینترنت در تمام عرصه‌های زندگی ما وارد شده است.

نویسنده کتاب «استمرار مجازی با ارائه آماری» گفت: با توجه به رشد اینترنت 55، درصد از مشاغل در سال 2010 در آمریکا نیازمند سواد حرفه‌ای در فناوری فضای مجازی بوده و این آمار تا سه سال آینده به 78 درصد خواهد رسید، چون همه مشاغل به حوزه فضای مجازی منتقل می شود.

وی افزود: حضور فناوری‌های جدید ضرورت این سواد را افزایش می‌دهد و یکی از مزایای آن گسترش قلمرو دانش است؛ به گونه‌ای که امروزه مهندسی کامپیوتر پاسخگو توسعه فضای مجازی نیست.

این استاد دانشگاه گفت: دولت کره در فضای مجازی به گونه‌ای عمل کرده که میزان مراجعه مردم به ادارات دولتی و خصوصی برای گرفتن خدمات به صفر رسیده است.

وی تعبیر دولت الکترونیک را با توجه به پیشرفت فضای مجازی صحیح ندانست و افزود: امروزه شاهد انفجار دولت و انتقال محتوا به فضای مجازی هستیم.

عاملی جهانی شدن قلمرو زندگی را یکی از ضرورت های افزایش سواد رسانه ای دانست و گفت: با ارتباطاتی که به وجود آمده، دامنه کار ما بسیار گسترش یافته و گرچه ماهیت مشترکی میان رسانه‌های جدید و فضای مجازی وجود دارد اما باید قبول کنیم که فضای مجازی اهم از رسانه است و خطای اندیشمندانه است که هر دو را یکی بدانیم.

وی افزود: انسان در فضای اجتماعی رشد می‌کند و فضای مجازی متراکم ترین فضای اجتماعی است.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: دامنه مدیریتی در ایران، فقط ارتباط با 80 میلیون نفر نیست و باید ارتباط 80 میلیون نفر را با هفت میلیارد نفر جمعیت جهان برقرار کنیم.

عاملی مهمترین نگرانی اجتماعی را آشفتگی ارتباطات و ارتباطات کشکولی دانست و افزود: سواد رسانه ای فقط سواد نیست بلکه دامنه توانایی و مهارت های انسان را افزایش می دهد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: سواد مجازی مفهومی است که درجات مختلفی دارد و دامنه آن یکسان نیست و گاهی سواد اینترنتی به سطحی می رسد که به طراحی روتر (نرم افزارهای پیچیده مالی برای محاسبات اقتصادی) می پردازد.

عاملی گفت: توجه به سواد رسانه ای در پنج سطح دارای اهمیت است، یعنی هر انسانی باید علاوه بر سواد دانشی، با سواد حرفه ای، مهارتی، سواد حقوقی و جزایی، معرفتی و همچنین سواد انتقادی و تحلیلی آشنا باشد.

وی فلسفه ایجاد سواد رسانه‌ای را در غرب افزایش کانال تلویزیونی دانست و ادامه داد: این موضوع باعث می‌شد کودکان خشن‌ترین صحنه‌ها را ببیند و کارشناسان تصمیم گرفتند تا بیندگان حق انتخاب داشته باشند و بتوانند فضایی متفاوت را نیز تماشا کنند.

عاملی از ضرورت تسلط بر دامنه‌های گسترده دانش جدید به عنوان یکی از ضرورت‌های سواد رسانه‌ای یاد و برنامه توسعه قطر را به عنوان نمونه بیان کرد.

نویسنده کتاب «علم مجازی»، عصر آینده را عصر آینده اینترنت همه چیزها دانست و گفت: منطق بهره‌وری یعنی تعادل میان ستاده و داده و افزایش بهره وری در فضای مجازی اهمیت بسیاری دارد و در واقع امروز منطق بهره‌وری تغییر کرده به گونه‌ای که بهره‌وری در فضای مجازی متعامل به بی نهایت است.

وی با بیان اینکه تغییر رفتار فرهنگی در میان مردم ایران ناشی از مسایل مختلف است، تاکید کرد: جامعه در فضای مجازی نمی‌داند به چه چیزی دسترسی پیدا کند و امروز استمرار مجازی در قالب فهم ساختار و چالش‌های مجازی ظهور می کند.

عاملی افزود: شرکت گوگل سال گذشته 400 میلیارد دلار در بورس سرمایه گذاری کرد و درآمد سال گذشته گوگل چهار برابر درآمد نفتی یک سال ایران بوده است.
وی با بیان اینکه استعمار جغرافیایی به استعمار فرهنگی و امروز نیز به استعمار مجازی انتقال تغییر کرده، افزود: باید با شناختی کامل در این محیط فعالیت کنیم.

عضو شورای فضای مجازی کشور جهت‌گیری سواد رسانه‌ای جدید و فضای مجازی به سمت تامین سلامت و مسوولیت اجتماعی و الهی را از دیگر ضرورت های سواد رسانه ای برشمرد و تاکید کرد: باید دامنه سواد را به حوزه گسترده‌ای برسانیم و فضای مجازی این تعامل را ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، اکنون اختتامیه همایش «سواد رسانه‌ای و مسوولیت اجتماعی» با حضور شماری از مسوولان فرهنگی و رسانه‌ای و اساتید علوم ارتباطات در ایوان شمس در حال برگزاری است.

در این همایش پنل‌های علمی و تخصصی با عنوان سواد رسانه ای و مسوولیت اجتماعی، نقد و بررسی شیوه های آموزش سواد رسانه ای در ایران و نقد و بررسی آثار هنری در حوزه سواد رسانه ای با حضور کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات و فضای مجازی برگزار شد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد