رشد کیفی اینترنت منوط به شکسته شدن انحصار واردات پهنای باند است؟

به گزارش فناوری فرهنگی، چندی پیش رمضانعلی سبحانی فر بعد از برگزاری جلسه‌ای میان کمیسیون صنایع و وزارت ارتباطات، به ضرورت رقابتی شدن پهنای باند در کشور با نقش آفرینی بخش خصوصی تأکید کرد.

البته برای عملیاتی شدن این ایده،کنترل،نظارت و پالایش حاکمیتی بر این امر در مبادی ورودی برای واردات پهنای باند، ضرورتی غیر قابل کتمان است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و به هر حال اعمال نظارت دقیق اصلی حائز اهیمت در این بخش به شمار می‌رود.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها موضوع آزاد سازی واردات پهنای باند اینترنت از مواردی به شمار می رود که وزیران ارتباطات دو دولت گذشته میل چندانی به آن نشان نمی دادند.
با روی کار آمدن دولت یازدهم،وزیر ارتباطات،اقبال بیشتری به این امر نشان داد و آزاد سازی پهنای باند در کشور را وعده داد،اما این امر تاکنون میسر و محقق نشده است.
 *کاهش محسوس مشکلات دریافت پهنای باند
امیر صادقی،کارشناسIT و یکی از نمایندگی های ارائه خدمات اینترنتی در استان تهران، با اشاره به کاهش قابل توجه دشواری ها و پیچیدگی های دریافت پهنای باند،اظهار داشت: خوشبختانه قطع و وصل شدن‌های مکرر و برخی نارسایی ها و اختلالات اینترنتی در مقایسه با سنوات گذشته با کاهش قابل توجهی همراه شده، اما افزایش سرعت اینترنت تنها با شکسته شدن انحصار واردات پهنای باند محقق خواهد شد و در صورت حصول این امر، یقینا بخش خصوصی فعال در این عرصه با وارد کردن پهنای باند قادر خواهد بود به میزان چشمگیری در ارتقای کیفی اینترنت بخصوص در بخش سرعت اینترنت نقش سازنده و موثری را ایفاء کند.
در این میان هر از چند گاهی برخی واکنش ها و انتقادات منفی  از سوی کاربران،متوجه شرکت زیرساخت می شود اما شرکت مذکور این موضوع را نمی پذیرد و به دفعات عنوان داشته مشکل و نارسایی از این مجموعه نیست.
صادقی می گوید:در طول ماه ها و سالهای اخیر،بسیاری از شرکت های اینترنتی در حوزه توسعه سِروِرها به توفیقات قابل توجهی نائل شده‌اند، اما بهبود کیفی اینترنت، صرفا با  ارتقای تجهیزات مرتبط، محقق نمی‌شود، بلکه بخش دیگری از این ضرورت، به افزایش سرعت اینترنت معطوف می‌شود که تا زمانی که شاهد انحصار واردات پهنای باند در این عرصه هستیم، نمی توان به حصول توفیق و موفقیت چندانی امیدوار بود.
وی افزود: افزایش کمی تعداد کاربران اینترنت، میزان پهنای باند بین المللی و داخلی از نقاط مثبت فضای اینترنتی کشور در عرصه سخت افزاری محسوب می شود که یقینا نقش وزارت ارتباطات و پیگیری‌های وزیر مربوطه در این خصوص غیر قابل انکار است، اما افزایش سرعت اینترنت آن‌چنان که مورد نظر کاربران است آن‌چنان که شایسته و مطلوب است، محقق نشده و می طلبد در کنار توسعه کمی، ارتقای کیفی نیز مد نظر قرار گیرد.
صادقی گفت: شکستن انحصار خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه و عرضه تکنولوژی های نوین و جدید در بازار، بخش دیگر از توفیقات حاصل شده به شمار می رود، اما زمانی این اقدامات و حلقه های به هم پیوسته همچون زنجیره ای مستحکم و به هم پیوسته به خروجی مطلوب و کارآمد مورد نظر کاربران منتهی می شود که در عرصه پهنای باند دریافتی نیز شاهد حصول و کسب موفقیت های بیشتری باشیم که قطعا در این شرایط رضایتمندی کاربران به میزان قابل توجهی مرتفع خواهد شد.
* تقویت فضای رقابتی با شکستن انحصار محقق می شود
زهره کولیوند،کارشناس ارشد نرم افزار و یکی از فعالان و کاربران اینترنتی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به طرح برخی مباحث و پیشنهادات در دو دولت گذشته در خصوص آزاد سازی و شکستن انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت برای واردات پهنای باند عنوان کرد: برخی از دلایل امنیتی و عدم توان شرکت های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه،از عوامل اصلی رد شدن درخواست های مذکور بوده است.
وی افزود: به نظر می رسد با اعمال نظارت دقیق بر مبادی ورودی واردات پهنای باند بتوان با لحاظ کردن ملاحظات امنیتی، زمینه و بستر ارتقای کیفی اینترنتی را به نحو مطلوب تری فراهم ساخت.
کولیوند در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص ضریب و میزان توانایی شرکت های بخش خصوصی برای واردات پهنای باندو فروش خدمات مرتبط با آن،گفت: بر اساس گزارشات موجود،تنها یک شرکت با سرمایه گذاری قریب به 65 میلیون دلار،یک فیبر دریایی از مسیر عمان به ایران کشیده است و به واقع تنها این شرکت مجاز به فروش اینترنت به زیرساخت است و بر اساس ملاحظات و ضروریاتی که قانون ایجاب کرده،این مجموعه قادر نیست،اینترنت را در اختیار دیگر شرکت های فعال در این عرصه قرار دهد.
کارشناس ارشد نرم افزار و فعال عرصه اینترنتی گفت: زیرساخت تنها مشتری شرکت اشاره شده محسوب می شود و البته با وجود انحصاری بودن این امر،قیمت پهنای باند تا 50 درصد کاهش یافت و بر اساس اخبار موجود، ظرفیتی بالغ بر 4 هزار و 200 گیگ بر ثانیه ایجاد شده که البته زیرساخت تنها یک درصد از ظرفیت موجود در این مجموعه را استفاده می کند.
وی افزود: قطعا در فضای رقابتی شاهد بهبود کیفی هر چه بیشتر خدمات اینترنتی خواهیم بود و این امر مُیَسَر نخواهد شد جز با شکسته شدن انحصار مرتبط با این عرصه و قطعا با ایفای نقش زیرساخت به عنوان یک کنترل گر و با اعمال نظارت صحیح و دقیق می توان رضایتمندی قابل توجهی را در سطح کابران عمومی اینترنت ایجاد کرد و البته تردیدی وجود ندارد که ملاحظات خاص و مصالح مملکت و کشور را نیز بابید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه حفظ و رعایت کرد.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد