مجله اینترنتی«الف یا» رونمایی شد

به گزارش فناوری فرهنگی، مراسم رونمایی از مجله اینترنتی «الف یا» پیش از ظهر دوشنبه ۲۴ آبان در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

در این مراسم و پس از توضیحات ابراهیم اکبری دیزگاه سردبیر این نشریه اینترنتی، مترضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در سخنانی ضمن یادآوری خاطره دیدار خود با رئیس اتحادیه نویسندگان جنگ در روسیه گفت: در آن دیدار آن فرد به من گفت که کل روسیه بدون ادبیات جنگ تنها یک خاک پهناور است و به همین خاطر است که امروز شاهدیم پس از هفتاد سال گذر زمان از جنگ دوم جهانی، کتابی درباره زنان و مادران حاضر در این نبرد منتشر شده است که همه را شگفت زده می‌کند.

سرهنگی ادامه داد: مستند نگار نویسنده‌ای است که صاحب سلوک نویسندگی است. این اتفاق و خلق چنین اثر هنری دبون دست‌های خالی امکان پذیر نیست. از سوی دیگر به باور من مستند نگار تنها با استادان سختگیر است که به نتیجه می‌رسد و تربیت می‌شود.

علی‌محمد مودب شاعر و مدیر موسسه شهرستان ادب نیز این مراسم در سخنانی عنوان کرد: زبان فارسی امروزه وضعیت خوبی ندارد. در کشورهای همسایه فارسی زبان ما حتی جاهایی هست که صحبت کردن به زبان فارسی  منجر به مرگ می‌شود. در چنین موقعیتی  این حرکت‌های ادبی اتفاق مبارکی است.

وی افزود: در کشور ما شاعرانی هستند که با بیش از ۲۵ سال شاعری برای انقلاب هنوز ۲۰ یادداشت و یا مقاله درباره‌شان نوشته نشده است در واقع در حوزه نقد و تحلیل و معنا بسیار کم‌کاریم و دستمان بسیار خالی است.

مودب در ادامه شعر انقلاب اسلامی را میراثی غیرقابل انکار دانست و گفت: بیرون از این مرزهای جغرافیایی مهم است که بتوانیم مرزهای زبان فارسی را دیده و کشف کنیم. امروزه شاعران فارسی زبان زیادی در غربت هستند که وجودشان جزوی از سرمایه زبان فارسی است، اگر آنها دچار فطرت شدند میراث مشترک فارسی دچار خدشه شده است. من در این وضعیت این مجله را زمینه‌ای برای تعامل ادیبان و اشتیاق آفرین میان آنها می‌دانم.

در بخش دیگری از این مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مجلات ادبی را بخشی از کانون جدی تحرک ادبی در کشور معرفی کرد که به فرصت سازی و تربیت نسل‌های ادبی تازه در کشور پرداخته‌اند و گفت: امروز فضای مجازی به ما این امکان را داده تا از این کانون بهتر بهره ببریم. اگر تا پیش از این موضوعات مانند دوره انتشار یا حجم و هزینه نشریات مانع از انتشار آنها بود فضای مجازی به رفع آن کمک بسیاری کرده است.

وی افزود: مجله «الف یا» سعی خواهد داشت تا سلیقه‌های مختلف را در خود جمع کند و با همه واژگان انسانی کار کند برای این مجله ادبیات امری است محترم و ابزار امور بی‌اصالت نیست. این نشریه تعلق خاطر ویژه‌ای به به کتاب خواهد داشت و به کمک آن ابزار بهتری برای گفتگو در ادبیات به دست خواهد آورد تا از این منظر سلائق و علائق مختلف کتاب هم جمع شوند و با یکدیگر گفتگوی نقادانه داشته باشند

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد