ایران: درآمدزایی 70 هزارمیلیارد تومانی از ارتباطات

به گزارش فناوری فرهنگی، صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری اخیراً دردومین همایش اپراتورهای مجازی تلفن همراه، گفت:«بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد درآمد حاصل از ارتباطات کشور از 20 هزار میلیارد تومان در پایان سال 94 به حدود 70 هزار میلیارد تومان در پایان سال 99 (و حتی زودتر از مدت تعیین شده) می‌رسد که بخش اعظم این درآمد، به دیتا اختصاص دارد. وی افزود: با توجه به استقبال مشترکان از دیتای موبایل، شرایط موجود نه تنها می‌تواند برای سه اپراتور تلفن همراه درآمدزا باشد بلکه فضای خوبی را نیز برای فعالیت اپراتورهای(اپراتورهای مجازی تلفن همراه) MVNO فراهم می‌کند. اپراتورهای MVNO باید به سمت فعالیت در حوزه دیتا بروند؛ چرا که حوزه صوت و پیامک تقریباً اشباع شده و جایی برای فعالیت ندارد.»در پی اعلام این خبر «ایران» به سراغ کارشناسان رفت تا ببیند برای رسیدن زودهنگام به درآمد 70هزار میلیارد تومانی چه باید کرد و موانع سر راه چیست که باید برطرف شود تا ما در کشور شاهد افزایش محتوا و دیتا و به دنبال آن درآمدزایی باشیم.

«با توجه به سرعت تغییر روند تکنولوژی امروزه دنیا کم کم به سمتی حرکت می‌کند که ارتباطات فیلم و تصویر در بستر اینترنت جایگزین ارتباطات مکالمات صوتی و نوشتاری در بستر کابل شده است.»
رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق در گفت و گو با «ایران» گفت: بنابراین هر چقدر به سمت ارتباطات تصویر و فیلم و تولید محتوا و دیتا دراین زمینه حرکت کرده و پیش رویم، قابلیت درآمدزایی دارد.اگر امروزه حوزه ارتباطات 20 هزار میلیارد تومان درآمد دارد که بخش عمده آن از طریق محتوا و دیتا است بنابراین هرچقدر به این بخش توجه شود درآمدزایی نیز بیشتر خواهد بود.

محسن یوسف ‌پور مدیر واحد کسب و کاری تله کام شــرکت فناپ نیز در این باره به «ایران» گفت: با توجه به تجربه‌هایی که در دنیا در بخش دیتا و محتوا اجرایی شده است به دو دلیل می‌توان به درآمد 70هزار میلیارد تومانی دست یافت. ابتدا اینکه مصرف دیتا در ایران و جهان در حال افزایش است.

صابر فیضی مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران دراین باره در گفت و گو با «ایران» گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) با انجام کارهایی همچون ارائه مجوزها و صدور پروانه‌های‌ جدید به اپراتورها توانسته در راه درآمدزایی از طریق دیتا در کشور گام‌های خوبی بردارد ولی اگر بتوانند بازار آی تی را رقابتی کنند و جلوی برخی از رانت‌ها را در صدور پروانه بگیرند، بازار به جهتی حرکت خواهد کرد که می‌توان زودهنگام به درآمد 70 هزار میلیارد تومانی رسید.

** ذوق زدگی مخالفان داخلی برجام از انتخاب «ترامپ»
36 سال پس از تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران بر رقابت‌های انتخاباتی امریکا، حالا برخی جریان‌های سیاسی منتقد دولت از تأثیر نتایج انتخابات امریکا بر سیاست‌های داخلی و خارجی ایران می‌گویند. ایران، در دی ماه 1359 گروگان‌های امریکایی را 20 دقیقه پس از سخنرانی رونالد ریگان به عنوان رئیس جمهوری امریکا آزاد کرد تا هم به جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت امریکا نشان دهد که نمی‌توان با ایران جدید به زبان تهدید سخن گفت و هم دموکرات‌ها نتوانند از آزادی گروگان‌ها به عنوان ابزاری برای پیروزی دوباره کارتر استفاده کنند.

ایران در گزارشی فرآیندهای سیاسی دیگر کشورها، از جمله امریکا را بررسی و مطابق شرایط، تاکتیک‌ های خاص خود را، البته در سیاست خارجی تدوین می‌کند. اما این بررسی و تاکتیک تغییری در استراتژی کلی دولت در سیاست خارجی ایجاد نخواهد کرد، چه رسد به اینکه در سیاست داخلی ایران تأثیر بگذارد. رئیس جمهوری در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت، این واقعیت را این طور تشریح کرد: «عزت و استقلال ایران در این است که مواضع ما فقط از خواست و اراده مردم ایران اثر می‌پذیرد و با تغییرات در دولت‌های خارجی تغییر نمی‌کند. نتیجه انتخابات امریکا، اثری در سیاست‌ های جمهوری اسلامی ایران ندارد.» اما برخلاف این رویکرد که مطابق سیاست‌های کلان نظام و قانون اساسی است، برخی منتقدان به گونه دیگری نتایج انتخابات امریکا و پیروزی دونالد ترامپ را ارزیابی کردند. عده‌ای از تأثیر پیروزی ترامپ بر سیاست داخلی دولت گفته‌اند و عده‌ای دیگر نیز پیشاپیش برای پاره شدن برجام در تدارک جشن اند و از ناکامی سیاست خارجی دولت سخن راندند، بی آنکه به یاد بیاورند دولت را با نظام جدایی نیست و برجام، با همه ضعف‌ها و قوت‌هایش، تصمیم نظام بوده است.

** نگذاریم کتاب به کالایی لوکس تبدیل شود
این که سرانه مطالعه در کشورمان شرایط چندان مطلوبی ندارد حرف تازه‌ای نیست؛ سرانه‌ای که گویای اختصاص داشتن سهم ناچیزی از وقت روزانه یا حتی هفتگی هر ایرانی به کتاب و کتابخوانی است. بواسطه همین وضعیت نگران‌کننده هم چند سالی است که متولیان فرهنگ برنامه‌های متعددی برای نزدیک شدن مردم به کتاب تدارک دیده اند. برگزاری سالانه هفته کتاب هم یکی از همین برنامه‌هاست که امسال به بیست و چهارمین ایستگاه خود رسیده است.

هفته‌ای که به لطف درنظر گرفتن روز 24 آبان ماه هر سال در تقویم ملی کشورمان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی به پا می‌شود. آنچنان که حتی برخی اهالی کتاب تأکید دارند با برگزاری هفته کتاب در شرایطی که صنعت نشر و حوزه کتاب با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند نمی‌توان امیدی به کتابخوان شدن مردم داشت. این گفته‌ها در حالی است که متولیان برگزاری هفته کتاب در سال‌جاری شعار «ایران می‌خواند» را برای این دوره در نظر گرفته‌اند؛ شعاری که به گفته متولیان مؤسسه خانه کتاب، مهم‌ترین هدف آن دعوت مردم به کتاب خواندن است.

مرادی کرمانی شرایط فعلی مطالعه را تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و کمبود اوقات فراغت در زندگی امروز مردم می‌داند و می‌گوید: «متأسفانه شرایط صنعت نشر به گونه‌ای شده که همواره شاهد افزایش قابل توجه قیمت کتاب هستیم. قیمت کتاب سیری صعودی پیدا کرده و کم کم به مسیری می‌رود که خرید آن از توان طبقه متوسط و پایین جامعه خارج شود. متولیان فرهنگی اگر خواهان تحقق چنین شعاری هستند و سودای کتابخوان شدن عموم مردم کشور را دارند باید کاری کنند تا کتاب تبدیل به یکی از کالاهای لوکس نشود!»

البته تمام گفته‌های این نویسنده پیشکسوت در شرایطی است که کتاب در مقایسه با هنرهای دیگری همچون موسیقی، تجسمی و حتی سینما به مراتب بسیار ارزان‌تر است. مرادی کرمانی در همین زمینه تصریح می‌کند: «هر چقدر هم بگوییم که کتاب کالای فرهنگی گرانی است اما قیمت تمام شده کتاب برای یک خانواده به هیچ وجه قابل مقایسه با هنری همچون موسیقی نیست. شما اگر بخواهید به یک کنسرت بروید باید حدود 100 هزار تومان تنها برای یک نفر هزینه کنید. حتی برای بلیت سینما هم برای یک خانواده چهار نفره باید دست کم چهل هزار تومان بپردازید. حالا هزینه خرید تابلوی نقاشی یا سایر هنرهایی که در زمره هنرهای تجسمی قرار می‌گیرند که جای خود دارد! هزینه خرید یک بلیت تئاتر هم از حداقل قیمت 15 هزار تومان آغاز می‌شود و حتی تا 70 هزار تومان هم می‌رسد. پس کتاب آنقدرها هم گران نیست اما به سبب دلایل مختلف در خانواده‌ها نادیده گرفته می‌شود.»

** کتابگردی، ابتکاری برای تشویق مردم به «خواندن»
فردا روز کتاب است؛ البته نه تنها کتاب، روز کتابفروشی‌ها هم هست. روز یکی از مهم‌ ترین زنجیره‌های صنعت نشر که مدت هاست غبار فراموشی بر قفسه‌های مغازه هایشان نشسته است. شاید به دلیل همین غبار و زنگِ خطر بسته شدن کتابفروشی‌ها بود که 2 سال قبل، احمد مسجدجامعی پیشنهاد در نظر گرفتن روزی با عنوان «کتابگردی» را در هفته کتاب مطرح کرد. روزی مردمی، که قرار نیست کارنامه کاری هیچ مدیری را پرکند و تنها بهانه برگزاری اش، رونق دوباره کتابفروشی‌ها و دعوت ایرانیان به کتاب و کتابخوانی است. «مرضیه برومند» از هنرمندان عرصه سینما و تئاتر در گفت‌ و‌گو با «ایران» تأکید دارد که حتماً در این کتابگردی شرکت خواهد کرد و می‌گوید: «با وجود تمام فوایدی که می‌توان برای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برشمرد اما نمی‌توان منکر تأثیر سوء آنها در زبان گفتاری جوانان شد. تنها راه حل این آسیب هم در روی آوردن به مطالعه نهفته است.

«محمود آموزگار»، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفت‌و‌گو با «ایران» از مسجدجامعی برای پیشنهاد چنین حرکتی تشکر می‌کند و ادامه می‌دهد: «کتابگردی یکی از اتفاقات خوبی است که طی این چند سال در حوزه کتاب شاهد تحقق آن بودیم. حرکتی که از سازمان‌های دولتی آغاز نشد اما حتی توانست برسیاستگذاری‌های دولتی هم اثر بگذارد.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد